• Anonym (vet ej)

Underhåll under utredningstiden?

Jag har mitt barn på fulltid nu sedan i sept då den andre föräldern utreds av socialtjänsten gällande allvarliga anklagelser och jag ansåg att under detta finns mer klarhet i ville jag att barnet skulle bo med mig under tiden. Den andre föräldern har inte betalat underhåll vilket jag trodde var en självklarhet. Har dock inte ansett att det varit någon brådska, först trodde jag det bara handlade om en månad. Nu drar det iväg med tiden och jag kan nog ändå anse att ett underhåll är rimligt. Har gjort en förfrågan via sms men ej fått svar. Tilläggas kan även att jag inte alls vill ha barnet på fulltid och det här är mot min vilja att bära hela lasset själv. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?
  • Anonym (? 2)
    Anonym (vet ej) skrev 2013-12-01 23:00:04 följande:
    Så den andre föräldern kan alltså fortsätta att krångla med även detta? Ja det är därför jag låtit tiden gå, man orkar inte när allt ska bli en grej.

Dumt att vissa dragit det åt helt fel håll, mitt uttalande var mer åt hållet att min mening aldrig varit att ha barnet helt själv, varför skulle man om man är två som skaffar barnet. Barnet har rätt till båda föräldrarna.
    Självklart. Hur ser er ekonomiska förmåga ut och vilken ålder är det på barnet?

• Anonym (M)
    Anonym (Bin) skrev 2013-12-01 23:05:46 följande:
    Det finns underhallsbidrag o underhållsstöd båda är fk
    Nej, det är bara uh-stödet som går via FK. Uh-bidraget går direkt från umgängesföräldern till boendeföräldern och FK har inte ett smack med det att göra.

Läs gärna den info som FK har på sin hemsida ifall det är något oklart.
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2013-12-02 08:55:34 följande:
    Nej, det är bara uh-stödet som går via FK. Uh-bidraget går direkt från umgängesföräldern till boendeföräldern och FK har inte ett smack med det att göra.

Läs gärna den info som FK har på sin hemsida ifall det är något oklart.
    Det är fortfarande fk dom ska söka från underhålls stöd har alla rätt till om dom inte löser det mellan varandra
  • SupersurasunkSara

TS, man kan aldrig tvinga den adnra föräldern att ha barnet om denne inge vill, det är inte ens bra att försöka anser jag.

Ang underhåll så är det två olika, det ena är en överenskommelse mellan föräldrarna, man kan via FK kolla hur mycket som är rimligt om man inte kommer överens om en simma.

Det andra är om man inte kommer överens och inte kan/vill stämma föräldern, och det betalas ut via FK och är alltid 1273 kr per barn och månad. Sen tar de kontakt med den andra föräldern och räknar ut hur mycket denen ska betala tillbaka till dem.  Det du behöver göra är att skicka in en ansökan om detta. Tror du kan få retroaktivt 3 månader tillbaka max, men vet inte och det gäller från datumet ansökan inkom.

• Åsa
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 10:36:49 följande:
    Det är fortfarande fk dom ska söka från underhålls stöd har alla rätt till om dom inte löser det mellan varandra
    Nej, FK är inte inblandat när man fastställer _underhåll_. De är bara inblandade när boendeförälder ansöker om _underhållsstöd_.

Ja, barnet har rätt till underhållsstöd om föräldern ansöker om detta från FK. Eller så har det rätt till underhåll om föräldern i stället driver detta. Vilket som är mest förmånligt beror på föräldrarnas situation. Mellan tummen och pekfingret "lönar" sig underhållsstid (via FK alltså) mest ekonomiskt om det är ett litet, och friskt barn (alltså låga beräknade kostnader) eller om underhållsföräldern är låginkomsttagare. Sedan finns ju aspekten att somliga vill ha FK som mellanhand, att inte alla har råd att driva underhållsfråga i rätten själva eller att man inte anser sig ha råd att vänta på en rättslig process.

Det är visserligen vanligt att i vanligt tal kalla även underhållsstödet underhåll men juridiskt/praktiskt fungerar de olika. Det finns info på nätet att hitta om dem (t ex på FK:s hemsida som du tipsades om ovan) om du är intresserad av skillnaden.
  • Åsa
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-02 10:47:26 följande:
    Det andra är om man inte kommer överens och inte kan/vill stämma föräldern, och det betalas ut via FK och är alltid 1273 kr per barn och månad. /.../ Tror du kan få retroaktivt 3 månader tillbaka max, men vet inte och det gäller från datumet ansökan inkom.
    Där är en skillnad mellan underhåll och underhållsstöd. Vid underhåll (i motsats till underhållsstöd) saknas bakåtgräns. Finns rentav de som fått betala för åratal då faderskapet inte fastställts förrän senare.
  • SupersurasunkSara
    Åsa skrev 2013-12-02 12:25:53 följande:
    Där är en skillnad mellan underhåll och underhållsstöd. Vid underhåll (i motsats till underhållsstöd) saknas bakåtgräns. Finns rentav de som fått betala för åratal då faderskapet inte fastställts förrän senare.

Ah ok, bra att veta. Jag valde att itne blanda in barnens far i detta efter rekommendation från FK. Nöjde mig med 1273 kr istället för åratal av tjafs.
  • Åsa
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-02 12:31:47 följande:

Ah ok, bra att veta. Jag valde att itne blanda in barnens far i detta efter rekommendation från FK. Nöjde mig med 1273 kr istället för åratal av tjafs.
    Det är ju också en aspekt att väga in. Halvkul om det behövs begäras indrivning flera gånger om året även om underhållet hade blivit högre.
  • SupersurasunkSara
    Åsa skrev 2013-12-02 12:46:35 följande:
    Det är ju också en aspekt att väga in. Halvkul om det behövs begäras indrivning flera gånger om året även om underhållet hade blivit högre.

Precis. Barnens pappa ringde till FK och härjade om att han skulle ha kvitton på allt jag köpte mm så de ringde faktiskt upp och sa att de rekommenderade att ta det via dem. Så det gjorde jag trots stor flrust ekonomiskt, men det var helt enkelt inte värt det. Måste dock säga att han är vettigare nu än då men jag tar det ändå via FK.
  • Anonym (?)
    Åsa skrev 2013-12-02 12:23:50 följande:
    Nej, FK är inte inblandat när man fastställer _underhåll_. De är bara inblandade när boendeförälder ansöker om _underhållsstöd_.

Ja, barnet har rätt till underhållsstöd om föräldern ansöker om detta från FK. Eller så har det rätt till underhåll om föräldern i stället driver detta. Vilket som är mest förmånligt beror på föräldrarnas situation. Mellan tummen och pekfingret "lönar" sig underhållsstid (via FK alltså) mest ekonomiskt om det är ett litet, och friskt barn (alltså låga beräknade kostnader) eller om underhållsföräldern är låginkomsttagare. Sedan finns ju aspekten att somliga vill ha FK som mellanhand, att inte alla har råd att driva underhållsfråga i rätten själva eller att man inte anser sig ha råd att vänta på en rättslig process.

Det är visserligen vanligt att i vanligt tal kalla även underhållsstödet underhåll men juridiskt/praktiskt fungerar de olika. Det finns info på nätet att hitta om dem (t ex på FK:s hemsida som du tipsades om ovan) om du är intresserad av skillnaden.
    Jag pratar underhållsstöd inte underhållsbidrag om du inte är läskunnig kan du låta bli att svara
Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?