SupersurasunkSara skrev 2013-12-02 10:47:26 följande:
TS, man kan aldrig tvinga den adnra föräldern att ha barnet om denne inge vill, det är inte ens bra att försöka anser jag.
Ang underhåll så är det två olika, det ena är en överenskommelse mellan föräldrarna, man kan via FK kolla hur mycket som är rimligt om man inte kommer överens om en simma.
Det andra är om man inte kommer överens och inte kan/vill stämma föräldern, och det betalas ut via FK och är alltid 1273 kr per barn och månad. Sen tar de kontakt med den andra föräldern och räknar ut hur mycket denen ska betala tillbaka till dem. Det du behöver göra är att skicka in en ansökan om detta. Tror du kan få retroaktivt 3 månader tillbaka max, men vet inte och det gäller från datumet ansökan inkom.
Nej det handlar väl inte om tvång. Jag bara önskade att den andre föräldern på något vis kunde ta ansvar och göra det som ska göras och inte bara träffa barnet, göra saker, köpa saker och finnas där när det tillför föräldern något. Barnet kan inte vara hos den andre föräldern så det finns inga alternativ riktigt. Det är en lång historia men den andre föräldern är väldigt missnöjd över situationen och anser att det är mitt fel, jag har varken med anmälningar att göra eller förälderns misskötande att göra. Jag är bara långtidstrött på att behöva sitta ihop med den där föräldern, behöva dras in i utredningar, gång efter annan. Men nu kommer nog ett beslut om placering, men allt tar tid. Barnet i sig har jag inget emot, eller att rent praktiskt leva med barnet på fulltid, det skulle jag gjort om vi alla levt ihop. Utan det jag menade i ts var att detta inte är självvalt och att jag från grunden är grymt trött på den andre föräldern och att denna å ena sidan säger att den lever för barnet och vill ha det hos sig, bråkar för att få ha det och anser att jag nu tagit barnet ifrån denne. Samtidigt som föräldern då lämnat barnet själv hemma, ej gett mat, kläder, ens pratat med barnet och en hel del massa annat. Min önskan är att barnet har tillgång till två funktionella föräldrar. Men den andres handlingar påverkas av denna utgår från att tro att det här är min vilja och det gör att jag är än mindre påstridig i alla saker, såsom egen vårdnad, underhåll, barnets personliga tillhörigheter som är kvar där m.m.
Svårt att förklara så det blir begripligt, men jag förstår att uttrycket sätter myror i huvudet...