Inlägg från: Anonym (vet ej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vet ej)

Underhåll under utredningstiden?

Jag har mitt barn på fulltid nu sedan i sept då den andre föräldern utreds av socialtjänsten gällande allvarliga anklagelser och jag ansåg att under detta finns mer klarhet i ville jag att barnet skulle bo med mig under tiden. Den andre föräldern har inte betalat underhåll vilket jag trodde var en självklarhet. Har dock inte ansett att det varit någon brådska, först trodde jag det bara handlade om en månad. Nu drar det iväg med tiden och jag kan nog ändå anse att ett underhåll är rimligt. Har gjort en förfrågan via sms men ej fått svar. Tilläggas kan även att jag inte alls vill ha barnet på fulltid och det här är mot min vilja att bära hela lasset själv. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?
  • Anonym (vet ej)

Har inget med barnet att göra. Problemen har varit i 8 år med den andre föräldern där jag har försökt att stötta och stadga upp för att vi ska dela föräldrarskapet. 

• Anonym (vet ej)

Så den andre föräldern kan alltså fortsätta att krångla med även detta? Ja det är därför jag låtit tiden gå, man orkar inte när allt ska bli en grej.

Dumt att vissa dragit det åt helt fel håll, mitt uttalande var mer åt hållet att min mening aldrig varit att ha barnet helt själv, varför skulle man om man är två som skaffar barnet. Barnet har rätt till båda föräldrarna.

• Anonym (vet ej)

Har fyllt i det där till fkassan och fyllt i att inget har blivit betalt av den andre föräldern, kommer de nu se till att detta betalas?

Jag är väl naiv men någonstans med tanke på alla utredning och att den andre föräldern bedyrar att denna vill förändras och att det enda den personen lever för är sina barn, att underhåll skulle betalas utan problem. Jag har inte en enda tanke på något annat än lägsta nivån. Det känns så pinsamt att den andre föräldern gör allt till en strid och allt/alla är emot den här föräldern.

Jag hade hoppats få kontakt med den andre föräldern, få ett svar på om denna har glömt, missat, är på g, någonting. För mig är enkelt att skicka in pappret, arbetet blir för den andre och jag har svårt att förstå varför man gör så när det är så självklart att man i slutänden får betala då det är de regler som är.

• Anonym (vet ej)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-02 10:47:26 följande:
    TS, man kan aldrig tvinga den adnra föräldern att ha barnet om denne inge vill, det är inte ens bra att försöka anser jag.

Ang underhåll så är det två olika, det ena är en överenskommelse mellan föräldrarna, man kan via FK kolla hur mycket som är rimligt om man inte kommer överens om en simma.

Det andra är om man inte kommer överens och inte kan/vill stämma föräldern, och det betalas ut via FK och är alltid 1273 kr per barn och månad. Sen tar de kontakt med den andra föräldern och räknar ut hur mycket denen ska betala tillbaka till dem.  Det du behöver göra är att skicka in en ansökan om detta. Tror du kan få retroaktivt 3 månader tillbaka max, men vet inte och det gäller från datumet ansökan inkom.
    Nej det handlar väl inte om tvång. Jag bara önskade att den andre föräldern på något vis kunde ta ansvar och göra det som ska göras och inte bara träffa barnet, göra saker, köpa saker och finnas där när det tillför föräldern något. Barnet kan inte vara hos den andre föräldern så det finns inga alternativ riktigt. Det är en lång historia men den andre föräldern är väldigt missnöjd över situationen och anser att det är mitt fel, jag har varken med anmälningar att göra eller förälderns misskötande att göra. Jag är bara långtidstrött på att behöva sitta ihop med den där föräldern, behöva dras in i utredningar, gång efter annan. Men nu kommer nog ett beslut om placering, men allt tar tid. Barnet i sig har jag inget emot, eller att rent praktiskt leva med barnet på fulltid, det skulle jag gjort om vi alla levt ihop. Utan det jag menade i ts var att detta inte är självvalt och att jag från grunden är grymt trött på den andre föräldern och att denna å ena sidan säger att den lever för barnet och vill ha det hos sig, bråkar för att få ha det och anser att jag nu tagit barnet ifrån denne. Samtidigt som föräldern då lämnat barnet själv hemma, ej gett mat, kläder, ens pratat med barnet och en hel del massa annat. Min önskan är att barnet har tillgång till två funktionella föräldrar. Men den andres handlingar påverkas av denna utgår från att tro att det här är min vilja och det gör att jag är än mindre påstridig i alla saker, såsom egen vårdnad, underhåll, barnets personliga tillhörigheter som är kvar där m.m.

Svårt att förklara så det blir begripligt, men jag förstår att uttrycket sätter myror i huvudet...
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (M) skrev 2013-12-04 21:39:32 följande:
    Om den andra föräldern bedyrar till FK att hen kommer att betala direkt till dig så får hen en chans att göra det. Men om hen inte har betalat till dig senast sista dagen i månaden så behöver du bara ringa FK och informera dem så kommer de att börja betala ut till dig. De ger bara en chans, inte flera.
    Föräldern ska alltid förbättra sig och göra bättre nu och meddelar att denna vet att det är fel det som har gjorts, gråter en skvätt och sen händer ingenting. Helt hopplös, men vad skönt då behöver inte jag ens ta den vändan utan då rullar det på sen. Barnet är ju såpass gammalt att denna förstår det som pågår och jag har försökt dölja att den andre föräldern inte betalar underhåll men det fick barnet reda på från förälderns förälder som "ville vara ärlig". Kändes ledsamt, men barnet uttryckte att denna tyckte att det var pinsamt.
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (Samma Sits) skrev 2013-12-05 12:14:13 följande:
    Vi sitter i samma sits som du Ts, fast vi har haft helttid några månader längre. 

Det tar tid och vi får inget retroaktivt från FK enl dom själva. vi skulle ha fått över 10 000kr i underhåll som kommer att bränna inne för för att dom inte varit snabba nog och för att den andra föräldern inte vill betala så då blir det ytterligare utredningar.. 

så tyvärr det kan ta tid.
    Hm ja det låter ju helt annat ifrån tidigare inlägg och den här föräldern är som sagt var strulig. Allt som kan krånglas med, ja det krånglas med. Jag har lite svårt att förstå varför man lägger ned så mycket tid och energi på sådant istället för på bra saker som är konstruktiva, som att vara med sitt barn! ;) Nej skämt å sido, så länge jag slipper att hålla i detta är jag ändå lugn och då får det väl ta tid.

Vi ser till att vi klarar oss, jag har fått byta jobb då arbetstiderna ej var förenligt med barnomsorg/tillsyn och ingen kunde hjälpa till och då förlorade jag en hel del i inkomst per månad. Den andre föräldern hade från början bra mycket högre lön än mig (om denna har sitt arbete kvar?), men man får ju anpassa sig helt enkelt och lägsta nivån duger utmärkt. Jag hoppas att jag kan hitta ett annat arbete som är funktionellt både med arbetstider och lön längre fram igen. Jag känner mer att det borde väl vara självklart att man vill betala, jag ser det som så självklart att få det att fungera oavsett underhåll eller inte.
Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?