• Anonym (vet ej)

Underhåll under utredningstiden?

Jag har mitt barn på fulltid nu sedan i sept då den andre föräldern utreds av socialtjänsten gällande allvarliga anklagelser och jag ansåg att under detta finns mer klarhet i ville jag att barnet skulle bo med mig under tiden. Den andre föräldern har inte betalat underhåll vilket jag trodde var en självklarhet. Har dock inte ansett att det varit någon brådska, först trodde jag det bara handlade om en månad. Nu drar det iväg med tiden och jag kan nog ändå anse att ett underhåll är rimligt. Har gjort en förfrågan via sms men ej fått svar. Tilläggas kan även att jag inte alls vill ha barnet på fulltid och det här är mot min vilja att bära hela lasset själv. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?
  • Anonym (Z)

Jag tänker att det är synd om barnet som tvingas bo med nån som inte vill ha den hos sig

• Anonym (Zz)
    Anonym (Z) skrev 2013-12-01 21:14:36 följande:
    Jag tänker att det är synd om barnet som tvingas bo med nån som inte vill ha den hos sig

Oavsett så ska det betalas underhåll. Ts får vända sig till försäkringskassan för hjälp om den andra föräldern inte gör det frivilligt.
  • Anonym (vet ej)

Har inget med barnet att göra. Problemen har varit i 8 år med den andre föräldern där jag har försökt att stötta och stadga upp för att vi ska dela föräldrarskapet. 

• Anonym (?)
    Anonym (vet ej) skrev 2013-12-01 21:39:08 följande:

Har inget med barnet att göra. Problemen har varit i 8 år med den andre föräldern där jag har försökt att stötta och stadga upp för att vi ska dela föräldrarskapet. 

Men att säga att man inte vill ha sitt barn heltid är inte ok
  • Åsa
    Anonym (?) skrev 2013-12-01 21:54:33 följande:
    Men att säga att man inte vill ha sitt barn heltid är inte ok
    Vilket du förstås gärna kan starta tråd om.

TS: Det är den vanliga gången. Komma överens med den andr* föräldern, om det inte går gå till domstol för dom (om du vill ha underhåll) eller ansöka till FK (om du vill ha försörjningsstöd).
  • Anonym (Bin)
    Åsa skrev 2013-12-01 22:19:29 följande:
    Vilket du förstås gärna kan starta tråd om.

TS: Det är den vanliga gången. Komma överens med den andr* föräldern, om det inte går gå till domstol för dom (om du vill ha underhåll) eller ansöka till FK (om du vill ha försörjningsstöd).
    Fk betalar inte ut försörjningsstöd det är socialen , underhåll går via fk om man inte kan komma överens med varandra
  • Åsa
    Anonym (Bin) skrev 2013-12-01 22:32:11 följande:
    Fk betalar inte ut försörjningsstöd det är socialen , underhåll går via fk om man inte kan komma överens med varandra
    Tack för påpekandet. Jag använde fel ord; det jag avsåg var underhållsstöd (inte försörjningsstöd).

Däremot stämmer det inte att "underhåll går via FK om man inte kan komma överens". Vad FK betalar ut är underhållsstöd. Riktigt underhåll är FK inte inblandat i; kan man inte komma överens om detta själva eller med hjälp av juridiskt ombud utdöms det i Tingsrätten.
  • Anonym (vet ej)

Så den andre föräldern kan alltså fortsätta att krångla med även detta? Ja det är därför jag låtit tiden gå, man orkar inte när allt ska bli en grej.

Dumt att vissa dragit det åt helt fel håll, mitt uttalande var mer åt hållet att min mening aldrig varit att ha barnet helt själv, varför skulle man om man är två som skaffar barnet. Barnet har rätt till båda föräldrarna.

• Anonym (Bin)
    Åsa skrev 2013-12-01 22:43:35 följande:
    Tack för påpekandet. Jag använde fel ord; det jag avsåg var underhållsstöd (inte försörjningsstöd).

Däremot stämmer det inte att "underhåll går via FK om man inte kan komma överens". Vad FK betalar ut är underhållsstöd. Riktigt underhåll är FK inte inblandat i; kan man inte komma överens om detta själva eller med hjälp av juridiskt ombud utdöms det i Tingsrätten.
    Det finns underhallsbidrag o underhållsstöd båda är fk
  • Anonym (M)
    Anonym (vet ej) skrev 2013-12-01 23:00:04 följande:

Så den andre föräldern kan alltså fortsätta att krångla med även detta? Ja det är därför jag låtit tiden gå, man orkar inte när allt ska bli en grej.

Dumt att vissa dragit det åt helt fel håll, mitt uttalande var mer åt hållet att min mening aldrig varit att ha barnet helt själv, varför skulle man om man är två som skaffar barnet. Barnet har rätt till båda föräldrarna.

Sök underhållsstöd från Försäkringskassan. Då får du pengar och sen är det deras problem att krångla med den andra föräldern.
Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?