• Anonym (M)

Underhåll under utredningstiden?

Anonym (vet ej) skrev 2013-12-01 23:00:04 följande:

Så den andre föräldern kan alltså fortsätta att krångla med även detta? Ja det är därför jag låtit tiden gå, man orkar inte när allt ska bli en grej.

Dumt att vissa dragit det åt helt fel håll, mitt uttalande var mer åt hållet att min mening aldrig varit att ha barnet helt själv, varför skulle man om man är två som skaffar barnet. Barnet har rätt till båda föräldrarna.

Sök underhållsstöd från Försäkringskassan. Då får du pengar och sen är det deras problem att krångla med den andra föräldern.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bin) skrev 2013-12-01 23:05:46 följande:
    Det finns underhallsbidrag o underhållsstöd båda är fk
    Nej, det är bara uh-stödet som går via FK. Uh-bidraget går direkt från umgängesföräldern till boendeföräldern och FK har inte ett smack med det att göra.

Läs gärna den info som FK har på sin hemsida ifall det är något oklart.
  • Anonym (M)
    Anonym (vet ej) skrev 2013-12-04 20:49:50 följande:
    Har fyllt i det där till fkassan och fyllt i att inget har blivit betalt av den andre föräldern, kommer de nu se till att detta betalas?

Jag är väl naiv men någonstans med tanke på alla utredning och att den andre föräldern bedyrar att denna vill förändras och att det enda den personen lever för är sina barn, att underhåll skulle betalas utan problem. Jag har inte en enda tanke på något annat än lägsta nivån. Det känns så pinsamt att den andre föräldern gör allt till en strid och allt/alla är emot den här föräldern.

Jag hade hoppats få kontakt med den andre föräldern, få ett svar på om denna har glömt, missat, är på g, någonting. För mig är enkelt att skicka in pappret, arbetet blir för den andre och jag har svårt att förstå varför man gör så när det är så självklart att man i slutänden får betala då det är de regler som är.
    Om den andra föräldern bedyrar till FK att hen kommer att betala direkt till dig så får hen en chans att göra det. Men om hen inte har betalat till dig senast sista dagen i månaden så behöver du bara ringa FK och informera dem så kommer de att börja betala ut till dig. De ger bara en chans, inte flera.
Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?