Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Underhåll under utredningstiden?

TS, man kan aldrig tvinga den adnra föräldern att ha barnet om denne inge vill, det är inte ens bra att försöka anser jag.

Ang underhåll så är det två olika, det ena är en överenskommelse mellan föräldrarna, man kan via FK kolla hur mycket som är rimligt om man inte kommer överens om en simma.

Det andra är om man inte kommer överens och inte kan/vill stämma föräldern, och det betalas ut via FK och är alltid 1273 kr per barn och månad. Sen tar de kontakt med den andra föräldern och räknar ut hur mycket denen ska betala tillbaka till dem.  Det du behöver göra är att skicka in en ansökan om detta. Tror du kan få retroaktivt 3 månader tillbaka max, men vet inte och det gäller från datumet ansökan inkom.

• SupersurasunkSara
    Åsa skrev 2013-12-02 12:25:53 följande:
    Där är en skillnad mellan underhåll och underhållsstöd. Vid underhåll (i motsats till underhållsstöd) saknas bakåtgräns. Finns rentav de som fått betala för åratal då faderskapet inte fastställts förrän senare.

Ah ok, bra att veta. Jag valde att itne blanda in barnens far i detta efter rekommendation från FK. Nöjde mig med 1273 kr istället för åratal av tjafs.
  • SupersurasunkSara
    Åsa skrev 2013-12-02 12:46:35 följande:
    Det är ju också en aspekt att väga in. Halvkul om det behövs begäras indrivning flera gånger om året även om underhållet hade blivit högre.

Precis. Barnens pappa ringde till FK och härjade om att han skulle ha kvitton på allt jag köpte mm så de ringde faktiskt upp och sa att de rekommenderade att ta det via dem. Så det gjorde jag trots stor flrust ekonomiskt, men det var helt enkelt inte värt det. Måste dock säga att han är vettigare nu än då men jag tar det ändå via FK.
Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?