• Åsa

Underhåll under utredningstiden?

Anonym (?) skrev 2013-12-01 21:54:33 följande:
    Men att säga att man inte vill ha sitt barn heltid är inte ok
    Vilket du förstås gärna kan starta tråd om.

TS: Det är den vanliga gången. Komma överens med den andr* föräldern, om det inte går gå till domstol för dom (om du vill ha underhåll) eller ansöka till FK (om du vill ha försörjningsstöd).
  • Åsa
    Anonym (Bin) skrev 2013-12-01 22:32:11 följande:
    Fk betalar inte ut försörjningsstöd det är socialen , underhåll går via fk om man inte kan komma överens med varandra
    Tack för påpekandet. Jag använde fel ord; det jag avsåg var underhållsstöd (inte försörjningsstöd).

Däremot stämmer det inte att "underhåll går via FK om man inte kan komma överens". Vad FK betalar ut är underhållsstöd. Riktigt underhåll är FK inte inblandat i; kan man inte komma överens om detta själva eller med hjälp av juridiskt ombud utdöms det i Tingsrätten.
  • Åsa
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 10:36:49 följande:
    Det är fortfarande fk dom ska söka från underhålls stöd har alla rätt till om dom inte löser det mellan varandra
    Nej, FK är inte inblandat när man fastställer _underhåll_. De är bara inblandade när boendeförälder ansöker om _underhållsstöd_.

Ja, barnet har rätt till underhållsstöd om föräldern ansöker om detta från FK. Eller så har det rätt till underhåll om föräldern i stället driver detta. Vilket som är mest förmånligt beror på föräldrarnas situation. Mellan tummen och pekfingret "lönar" sig underhållsstid (via FK alltså) mest ekonomiskt om det är ett litet, och friskt barn (alltså låga beräknade kostnader) eller om underhållsföräldern är låginkomsttagare. Sedan finns ju aspekten att somliga vill ha FK som mellanhand, att inte alla har råd att driva underhållsfråga i rätten själva eller att man inte anser sig ha råd att vänta på en rättslig process.

Det är visserligen vanligt att i vanligt tal kalla även underhållsstödet underhåll men juridiskt/praktiskt fungerar de olika. Det finns info på nätet att hitta om dem (t ex på FK:s hemsida som du tipsades om ovan) om du är intresserad av skillnaden.
  • Åsa
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-02 10:47:26 följande:
    Det andra är om man inte kommer överens och inte kan/vill stämma föräldern, och det betalas ut via FK och är alltid 1273 kr per barn och månad. /.../ Tror du kan få retroaktivt 3 månader tillbaka max, men vet inte och det gäller från datumet ansökan inkom.
    Där är en skillnad mellan underhåll och underhållsstöd. Vid underhåll (i motsats till underhållsstöd) saknas bakåtgräns. Finns rentav de som fått betala för åratal då faderskapet inte fastställts förrän senare.
  • Åsa
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-02 12:31:47 följande:

Ah ok, bra att veta. Jag valde att itne blanda in barnens far i detta efter rekommendation från FK. Nöjde mig med 1273 kr istället för åratal av tjafs.
    Det är ju också en aspekt att väga in. Halvkul om det behövs begäras indrivning flera gånger om året även om underhållet hade blivit högre.
  • Åsa
    Anonym (?) skrev 2013-12-02 13:07:55 följande:
    Jag pratar underhållsstöd inte underhållsbidrag om du inte är läskunnig kan du låta bli att svara

Jag talar inte heller om underhållsbidrag; jag råkade bara  felaktigt använda det ordet i stället för underhållsstöd   i _ett_ inlägg ovan, och tackade dig för att du påpekade den missen. Ordet i detta enda inlägg var fel, resonemanget har hela tiden rört underhåll respektive underhållsstöd.

Jag har gjort mitt bästa för att förstå vad du skrev. Eftersom du fortsatt insistera på att det är FK man ska vända sig till fick jag intrycket att du inte känner till "riktigt" underhåll eftersom detta, i motsats till underhållsstöd, inte går via FK.
  • Åsa
    Anonym (Liz) skrev 2013-12-05 01:28:25 följande:

Vid underhållsstöd kan man få tre månader retroaktivt och vid underhållsbidrag är gränsen för retroaktivt underhåll 3 år. I vårt fall tog tvisten i domstol 1 år så därför fick jag 4 år retroaktivt underhåll med avdrag för det umgängesföräldern betalat i underhållsstöd under de åren. Men det blev en rejäl slant ändå.

Treårsgräns hade jag missat; tack för påpekande.
Svar på tråden Underhåll under utredningstiden?