• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Orka skrev 2014-01-30 11:13:40 följande:
    Hej på er!

Helgen gick bra med stugdelning med en småbarnsfamilj. Barnen vad väldigt gulliga och de gillade oss. Föräldrarna var taktfulla och kom inte med några som helst frågor om våra eventuella barnplaner. Riktigt lyckad helg! 

Ändå kände jag mig tom efteråt. Jag vill också ha...barn...

Det där med bayshower har jag aldrig förstått. Jag har inte varit på någon heller. Förlåt om jag säger det, men det verkar vedervärdigt. Speciellt för oss ofrivilligt barnlösa. Hur gick det, Calqyl?

Härligt att helgen gick bra! Men ja, jag känner igen tomheten efteråt..

Jag är lite kluven till det, har heller aldrig varit på någon. Det är min systers kompisar som dragit ihop det och dom vet inte min situation.. Får se hur det går, det är på söndag ;)

Men om vi ska prata om något roligare så ringde läkaren idag och sa att det nya blodprovet visade mycket bättre resultat så jag behöver inte ändra medicineringen! Vilket innebär att remiss till ivf skickades idag :D
  • Calqyl
    Ylle99 skrev 2014-02-02 10:10:34 följande:

Hej!
    Väntar på kallelse... Det kommer nog ta några månader innan den dyker upp. Väntans tider, helt enkelt ;).

Själv?

Då är vi i samma sits nu, skitjobbigt att inte ha ett datum att vänta på! Hur längesen är det er remiss skickades?
    Orka skrev 2014-02-03 17:35:24 följande:
    Hej! Jag tror inte någon remiss har skickats....

Jag misstänker att de kanske jobbar lite annorlunda där jag bor, i Sörmland. Sjukhuset här samarbetar med en privat klinik i Uppsala. Alla prover, läkarkonsultation, medicinering, ultraljud m.m. görs på det lokala sjukhuset. Själva äggplocket, spermalämning och insättningen av embryo görs på den privata kliniken.

De sa på sjukhuset att det inte är någon väntetid. Med utgångspunkt från att allt är OK med vår hälsa. Och att vi försökt på egen hand i minst två år, vilket vi har nu.  

Jag tänker dock inte ropa hej förrän vi varit på läkarbesöket Man kan aldrig veta helt säkert med något känns det som.
    Skönt att där inte är någon väntetid men som du skriver man vet aldrig, finns alltid något som drygar ut känns det som. Men håller tummarna att ni bli chockade och får börja direkt ;)

Jag ringde dit jag ska göra ivf i höstas och då var det ca en månads väntetid så hoppas på att det gäller fortfarande. Men det är säkert fullt upp nu efter juluppehåll. 

• Calqyl
    Orka skrev 2014-02-04 22:18:34 följande:

Väntandet pågår för fullt för oss alla. Vänta, vänta, vänta...hoppas.

Det lär inte finnas någon som går obemärkt igenom ofrivillig barnlöshet. För mig hade det inte känts så jobbigt att vänta om jag visste att om exakt fem år och två månader skulle jag bli gravid. Det jobbiga är ovissheten. 

Något som är minst lika jobbigt är avundsjuka, ilska, tröstlöshet. Och personer med dålig taktkänsla. 

Känner ni avundsjuka ibland? Vilka är ni avundsjuka på? Vad gör ni för att dessa känslor inte ska förgöra er inifrån? Jag är avundsjuk på min kusin, som fick barn när jag själv hade fått om våra försök tagit sig som de skulle. Och på min kollega som blev gravid på bröllopsnatten. Och en vän som hunnit få tvillingar och blivit gravid igen under samma period som vi försökt. Det känns inte lika jobbigt nu som det gjorde i början. Men det är fortfarande superjobbigt att gå omkring och vara avundsjuk. Jag vill inte det.........

Så är jag förbannad på taktlösa personer. Mest förbannad är jag på en kurator som jag gick till i höstas när jag var som mest nere. Hon tjatade om att stressen förmodligen var orsaken till att jag inte blev gravid. Jag sa emot henne och påpekade att det inte finns några vetenskapliga bevis för det. Då sa hon att hon struntade i vetenskapliga bevis och att hon tänkte fortsätta tro som hon trodde (!?).

Sen sa hon att jag nog inte borde försöka bli med barn om jag mådde dåligt, för jag skulle inte klara av påfrestningarna med småbarn Öh...men om orsaken till att jag mår dåligt är att jag inte har barn då?

Som grädde på moset tyckte hon att min man och jag bara borde ha det toppenfint eftersom vi så nyligen gift oss (1,5 år sen). Och om det inte kändes så bra just nu så kanske jag skulle fundera på om det är något fel med med mitt äktenskap.

Fy fan för henne säger jag bara! Som om alla äktenskap bara löper på utan problem. Och så fort det blir problem ska man stanna upp och bara....vad känner jag för dig just nu?....vi kanske inte passar för varandra....?

Jag är avundsjuk på alla som är gravida! Men det brukar lägga sig efter ett tag. Tog dock väldigt lång tid för mig att bearbeta min systers graviditet. Hon började försöka ett år efter mig och ska föda om några veckor..

Låter som sämsta kuratorn någonsin! Så där kan man ju inte säga!
    På tal om taktlösa människor skickade en "kompis" till mig ett sms och frågade om jag var gravid! Hon vet om vår situation och jag har inte hört något från henne på evigheter.. fattar inte hur man bara kan skriva så..
    Novabusen skrev 2014-02-05 19:46:50 följande:
    Hej på er igen!kändes som att det var jätte längesedan jag var här inne.
    Hoppas att det under omständigheterna går bra för er.
    Jag var hos fert.läkaren idag och pratade om behandling och sånt. Hon sa att IVF troligtvis blir till hösten först. Sen ändrade hon sig så att vi skulle få komma på IVF-samtal i april-maj så vi hinner en IVF innan sommaren, så det var ju positivt! Hoppas det blir så oxå.
    Så nu ska jag ta gonal-f fram tills dess. Å jag som hatar sprutor :( Jag förstår inte riktigt hur detta ska gå... Plus att jag måste ha med sprutan utomlands och ta det där :( Jävla besvär!
    Ja ja.. Det ordnar sig väl till slut..

Vilken tur hon ändrade sig! Då är det ju på gång nu :) Varför ska du ta gonal-f?

Tar någon av er folsyra? Man ska ju göra det när man planerar att bli gravid men efter månader av försök slutade jag..
  • Calqyl
    Novabusen skrev 2014-02-06 21:18:43 följande:
    Calqyl: eftersom vi inte haft ett enda tecken på grav på 2 år och kötiden för IVF är lång, samt att jag bara har en äggledare, så vill hon att jag tar gonal-f fram till IVF. Hennes tanke är att stimulera så att äggstocken på vänster sida (där äggledaren är kvar) ska stimuleras till 2-3 ägg då det är mkt lite chans att äggledaren plockar ägg från högra äggstocken. På det sättet är gonal bra för man kan då öka dosen efter ett tag om man reagerar dåligt på startdosen. Jag ska ju börja ta spruta på dag 2, sen in på första UL dag 9, och sen blir det ganska täta UL sa hon så de har kontroll på äggproduceringen. Vi förlorar ju inget på att prova... Eller ja.. Det blir mkt resor och pengar dock.. En spruta/ mån 2700kr :/ Men som hon oxå sa då att jag fort kommer upp i högkostnadsskyddet så IVF-medicinerna blir jättebilliga. Och dom är svindyra annars.
    Meeen jag är ändå väldig negativ och bitter ändå! Tror inte gonal kommer funka heller.. Jag är så säker att jag skulle kunna lova att OM jag blev gravid med gonal så ska jag sätta mig och skita på torget! ;)
    Det är bara att ha tålamod och sysselsätta sig med annat. Åker till Kap verde 13 feb och sydafrika 9 april så får fokusera på det :)
    Önskar er alla lycka och håller tummarna för er! :)

Okej men det är ju jättebra att ni får prova något medan ni väntar på att få göra ivf! Oj är sprutorna så dyra?! Tur högkostnadsskyddet finns iaf..

Vilka härliga resor inplanerade! Allt blir alltid lite lättare när man är på semester, tycker jag iaf :)

Jag och min familj håller på att planera en resa till USA över jul och nyår men det är ju inte så lätt eftersom jag hoppas på att vara gravid då och då kan jag ju inte följa med.. Men det är ju så alla säger att man ska göra, "boka en resa så ska du se att du blir gravid". Så märkligt att jag inte blev gravid vare sig vi va i Monaco, på Cypern, i Thailand, Australien.. Men ja kanske det är USA man ska åka till ;)  
  • Calqyl
    Orka skrev 2014-02-11 20:37:34 följande:
    Hejsan!
    Calqyl, du undrade tidigare om någon av oss äter folsyra. Du sa själv att du slutat med det efter många försök. Själv äter jag folsyra regelbundet (inte varje dag men då och då). För mig känns det som en väldigt enkel sak att göra, och det finns ju trots allt en chans varje månad att jag kommer bli gravid. Och då vill jag ju ge mitt barn en bra start, tänker jag.

Av samma anledning dricker jag inte alkohol mellan ägglossning och mens. I början drack jag inte en droppe, men det var så jobbigt med frågvisa kollegor som trodde jag var gravid hela tiden, så då började jag "låtsasdricka". Det vill säga typ ett halvt glas vin.

För mig har det varit väldigt jobbigt med frågvisa människor. Som tur är har jag inte råkat ut för så många. För både mig och min man var det väldigt viktigt att inte berätta om våra barnplaner i början. Vi ville att det skulle bli en överraskning för våra respektive föräldrar. Men tiden gick och jag kände en allt större stress. Till slut övertygade jag min man om att vi borde berätta om våra svårigheter för föräldrarna. Det verkade dock inte som om någon av dem hade haft en tanke på att vi försöker... (kan det vara den vanliga missuppfattningen om att om folk inte har barn, ja då vill de nog inte ha några än). 

Nu vet halva min släkt om att vi har svårigheter. Jag fick tillåtelse att berätta tillslut. Men på min mans sida är det endast föräldrarna som vet. Jag har också berättat för flera av mina vänner, bakom ryggen på min man. Jag höll på och spricka när han framhärdade i att vi skulle tiga. Jag höll på att gå sönder och enda utvägen var att anförtro mig åt någon jag litade på.
    Ja egentligen är det en enkel sak att göra, det var mer min hjärna som hade konstiga ideer, du vet "jag blir ju ändå aldrig gravid". Nu äter jag mitt val kvinna, det är ju bra även om man inte försöker bli gravid :)

Precis efter vi bestämt att jag skulle sluta med p-piller berättade min bästa kompis för mig på en fest att hon försökt bli gravid några månader men inget hänt (hon blev gravid på första försöket med sitt första barn så 3-4 månader tyckte hon va en evighet) iaf så berättade såklart jag lite halvfull att vi skulle börja försöka också. Vi tyckte såklart det va jättekul att vi försökte samtidigt och tog förgivet att vi skulle vara mammalediga tillsammans. Häromveckan va vi på hennes sons ettårskalas..
    Min äldsta syster fick reda på det när vi försökt i ca 7månader, hon hade tvillingar på 5 månader då som jag ofta hjälpte henne med eftersom jag precis var klar med studierna och var arbetslös. Hon visste att jag längtade efter barn men trodde att vi väntade på att jag skulle få jobb (vilket jag ofta sa). Så när hon lite på skämt sa "skit i att du inte har jobb" kunde jag inte hålla mig längre. Så skönt att kunna prata med någon om det (blev ju lite svårt med min kompis eftersom hon blev gravid).
    Min andra syster berättade jag det för när vi försökt ett år. Vi pratade ofta om när vi ville ha barn och hon är två år äldre än mig så därför ville jag berätta så hon va beredd på att det kunde ta lång tid. 3-4 månader senare va hon gravid och är beräknad till den 26/2... Jag tog det väldigt hårt och berättade strax efter för mina föräldrar för att slippa kommentarer som "nu är det bara du kvar" osv..
    Mina svärföräldrar fick reda på det när min sambo skulle iväg och lämna spermaprov, han jobbar nämligen med sin pappa så dom räknade ut det.
    Jag är väldigt orättvis och vill inte att min sambo ska berätta för sina vänner eller syskon trots att jag gjort det.. Antar att det är för att jag inte känner och litar på dom på samma sätt.. Han har berättat för någon vän men har inte alls samma behov av att prata som jag.

Kanske lite väl detaljerat men hade väl ett behov av att skriva av mig ;)

Nu vill jag bara att den förbaskade kallelsen ska komma så jag får ett datum iaf!
  • Calqyl
    Orka skrev 2014-02-16 12:37:31 följande:

Hej Calqyl!

Jag tycker det är bra att du skriver av dig! Det är ju det vi ska ha varandra till i den här tråden! Visst är det konstigt att man kan bli så ledsen av att ens nära och kära ska ha barn. Man vill ju inte att någon annan ska behöva gå igenom det här med ofrivillig barnlöshet. Samtidigt vill man ju inte vara ensam i det heller. Och varje gång någon lyckas få barn före en själv, så känner man sig mer och mer ensam.

I fredags var vi på läkarbesök. Nu är det beslutat! IVF, här kommer vi!
    Jag ska börja med hormonspray om tre veckor.... Äntligen är vi på G. Jag tänker på er andra här i tråden som sitter där hemma och väntar och väntar....Speciellt tänkte jag på dig Calqyl, när jag frågade läkaren om alla blodprov såg bra ut. Jo, då, jag hade immunitet mot röda hund.... Jag tycker synd om dig!

Jag fick testa hur det är att ge sig själv en spruta i magen också. Jag var jätterädd först när jag såg sprutan, men sen kändes den inte så mycket. Jag tror jag råkade komma åt något blodkärl för jag fick ett stort blåmärke. Hoppas det inte blir så varje gång.

Tack! Ja ibland känns det lite lättare att få ur sig en del. Det stämmer så bra som du skriver! Ju fler som blir gravida ju mer ensam och utanför känner man sig..

Åh va härligt att ni får börja nu! Skönt ni slapp det med röda hund men det blev inte så farligt som jag trodde, det blev bara att remissen skickades två veckor senare och vad är det när man väntat i 2 år ;)

Nä sprutorna är inget man ser fram emot.. Just nu är jag inne i en dålig period med lite träning och mycket godis och så intalar jag mig att det är okej för sprutorna gör nog mindre ont om man har mycket fett på magen ;) Fast jag är egentligen mer rädd för hormonerna än själva sticken, jag har tillräckligt med humörsvängningar som det är!
    Ylle99 skrev 2014-02-16 14:40:59 följande:
    Va' spännande, Orka!
    Dags att börja alla tummar och tår, med andra ord. ;).

Jag har förstått att det finns ett långt och ett kort protokoll. Vilket gör du?

Visst är det kluvet! Man önskar inte någon att gå igenom det här, samtidigt som man kan bli totalt bedrövad av att andra lyckas. Oftast tycker jag det är mer ok om det är någon som ändå fått kämpa lite och som inte fått det "gratis". Usch, vad illa det låter...

Nä, man får lära sig mkt om sig själv när man går igenom olika faser i det här. Ibland har jag känt mig som en sån där galen tant som ibland dyker upp i deckare. Hon som, när det blir tillfälle, norpar åt sig det där skrikande barnet som för ett kort ögonblick lämnats ensam av modern.
    Typ så ;).

Haha känner igen det där! Jag har kommit på mig själv att leta fel hos alla föräldrar jag ser, ofta helt främmande människor man ser på stan. Många är så irriterade på sina barn och otrevliga mot dom, då vill jag bara gå fram och säga åt dom att vara glada att dom kan få barn!

• Calqyl
    isisisis skrev 2014-02-16 15:30:30 följande:
    TS.Googla Fertilitetsguiden.
    Det finns inget "oförklarligt barnlös".Det finns en förklaring.
    Det är bara att kunskapen är usel i detta landet ang fertilitet!

Tack, jag vet. Men nu kallas vi ju "oförklarligt barnlösa" av vården och då kan vi hitta varandra här.. 
  • Calqyl

Haha gillar din jämförelse med ufon ;)

Ja det verkar som det långa protokollet är vanligast. 60 dagar ska det ta enligt stället jag ska göra ivf. Jag ringde dit igår för att kolla om min remiss kommit fram och det hade den. Hon jag pratade med trodde jag skulle få tid i april men med tanke på alla röda dagar runt påsk vågar jag inte hoppas på det. Så tråkigt man inte bara kan få ett datum så man vet!

Kul att du är igång iaf så det händer något här ;)

• Calqyl
    Orka skrev 2014-02-24 21:13:03 följande:
    Hejsan!

I torsdags skulle jag hämta ut min medicin. Men det blev stopp på apoteket. Det fanns inget e-recept inlagt på mig. Suck... Jag hade just varit i kontakt med sjukhuset dagen innan och de lovade att receptet skulle vara inlagt!

Jag försökte få kontakt med sjukhuset dagen efter, i fredags, men telefontiderna har minskats till bara tre dagar i veckan, tisdag till torsdag. Genast kom oron smygande. Tänk om de inte hinner fixa receptet i tid! Tänkt om jag inte hinner få mina mediciner förrän första spraydagen..... för att någon slarvat med sitt jobb.(!)..Jag blev så jävla sur. Varför ska man behöva bråka hela tiden? Kolla hela tiden. Tjata. Ringa...

Men sen tänkte jag att måste ha is i magen. Det löser sig! Apoteket hade ju faktiskt ett paket av medicinen inne. Och jag skulle kunna ta en dag ledigt från jobbet och åka runt till alla apotek inom tio mils radie om jag vore tvungen. Vi är så förbannat trötta på att vänta! Vi vill komma igång.

Så känner vi nog alla här inne! En stor stödkram till er alla!
    Nä fy vad drygt! Helt otroligt att det hela tiden är något som strular! När är det du ska börja?

Jag blev nästan förvånad, när jag ringde för att kolla att remissen gått fram, att den verkligen hade det! Fast nu oroar jag mig för att kallelsen ska komma bort..

Ja ju närmre man kommer desto svårare är det att vänta tycker jag, borde ju vara tvärtom. Men nu går vi snart in i mars och efter det är det april då jag förhoppningsvis får en tid ;)

• Calqyl
    Ylle99 skrev 2014-02-25 20:57:58 följande:
    Hello!
    Det verkar hända lite grejer nu. Hoppas ni får medicinen i tid. Surt att det strular! Man har inte riktigt det tålamodet och överseendet just nu.

Här kom det en kallelse i förra veckan. Spännande!

Snart är vi alla igång! Jag tycker allt (hela livet) känns sååååå mkt enklare nu när man har börjar närma sig hjälp. Sen årsskiftet är det mest glada miner! :)

Heja oss!

Åh va kul!! När fick ni tid?
Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?