• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Calqyl

Hej!

Tack för ditt svar, intressant att skriva med någon i liknande situation.

Vi har också precis uppfyllt tidsgränsen och var på läkarbesök idag. Det togs blodprover och när svaren kommit skickas en remiss till ivf. Är det den typen av läkarbesök ni ska på också eller ni har kommit längre?

Ja det är verkligen med blandade känslor man ger sig in i det här. För ett år sedan ville jag inte ens göra ivf.. För det mesta blir man tokig på all väntetid men samtidigt är det nog ganska nyttigt. Nu är jag 100% säker på att jag vill göra detta. Har du några funderingar på varför det inte tar sig för er trots att det inte hittats några "fel"?

Så skönt att ni fick bra hjälp! Jag och min sambo har faktiskt kommit varandra närmre tack vare allt vi gått igenom och har en väldigt bra relation nu men det har såklart funnits många tuffa perioder.

• Calqyl
    Novabusen skrev 2014-01-13 20:59:16 följande:
    Hej! Vi är oxå ett par som inte lyckas på egen hand. Vi började tillverka i sept 2011, fick ett utomkved som opererades bort i feb 2012. Sen inte ett liv där nere!
    Vi har äntligen fått tid på vår fertilitetsklinik nu 5 feb. Ska lämna blodprov innan det.
    Det har varit otroligt påfrestande. Käkade två pergotimekurer med orkade inte med alla biverkningar. Vi har fått ringt och tjatat oss vidare hela tiden. Vårt landsting är segast i sverige :(
    Skrämmande med IVF... Alla mediciner med biverkningar, äggplock, stoppa tillbaka.. Och tänk om inte det funkar för oss heller? Är ju redan knäckt som man är... Orkar man gå igenom det? Mycke tankar...

Hej!
    Låter som ni har haft det riktigt tufft, hoppas det vänder nu!
    Ja det är verkligen skrämmande.. Jag blir fortfarande förvånad att detta verkligen händer mig. Men man får vara glad att möjligheten finns och hoppas på det bästa!
    Ylle99 skrev 2014-01-13 21:56:21 följande:
    Hej på er!
    Här är ett par till. Vi har försökt två år exakt och remiss är nu ivägskickad.

Hur jag än försöker intala mig att det inte kommer lyckas så är det helt hopplöst svårt att inte hoppas. Det är en helt fantastisk känsla att känna att vi har en framtid! Framtidshoppet spirar... Man blir som en helt annan människa!

Vi gjorde några inseminationer i höstas men utan resultat. En väldigt tuff berg-och dalbana.

Det är skönt att veta att man inte är ensam även om det kan kännas så. Sådana här trådar blir en liten livräddare ibland när man känner sig ensammast i världen i den barnlösa klubben.

Kanske, kanske är det vår tur nu? Kanske, kanske kan det bli ett barn i ens liv? Hoppas.
    Kram
    Hej!

Då är vi nog i samma fas. Väntan på det magiska brevet med kallelsen.. Sjukt om man börjar fundera på allt man väntat på. Jag minns vilka förhoppningar jag hade för ett år sedan när vi skulle boka tid för utredning. Tur jag inte visste då att jag skulle vara i samma sits ett år senare..

Ja hoppas gör man alltid, jag hoppas fortfarande nästan varje månad. Men det är ju inte så konstigt då vår gyn säger att det finns stora chanser för oss att lyckas på egen hand eftersom vi inte har några "fel".

Hur kom det sig att ni fick göra insemination?

Ja det är märkligt att vi är så många trots att "alla" i ens närhet får barn utan några problem.
  • Calqyl
    Orka skrev 2014-01-14 19:46:40 följande:

Hej Calqyl, Novabusen och Ylle99!

Det är verkligen skönt att veta att vi inte är ensamma när vi går igenom detta 

Calqyl, vi ligger precis steget efter er. Vi har visserligen redan lämnat blodprov, igår, men annars väntar vi på att få träffa läkare och kurator och så blir det väl remiss antar jag. 

Ylle99: Det där med insemination har vi frågat om men våra läkare sa att det inte var något de satsade på längre eftersom de ansåg att det inte gav så mycket större chans. De kallade det för "makeinsemination". Alltså att man sprutar in partnerns spermier direkt in i livmodern. Intressant att andra landsting gör andra bedömningar.

Calqyl: Vi har funderat ganska mycket på vad som kan vara orsaken till vår barnlöshet men samtidigt tar det mycket energi. För om inte läkarna vet, hur ska vi kunna veta? Vi har några teorier, vilka jag återger här utan någon som helst vetenskaplig grund.  Jag vet ju att alla tänker sig blåa på detta och det kan vara skönt för er att höra att ni inte är ensamma om era tankar.

Kemikalier? Tänk vad mycket skit vi släpper ut i naturen varje dag! Säkert flera tusen ton p-hormoner  varje dag! Inte så konstigt att det blir svårt att få barn. 

Överaktivt immunförsvar? Jag är nästan aldrig sjuk. Jag har problem med exem ibland. Kan det vara immunförsvaret som är för starkt och dödar spermier och kastar ut befruktade ägg? Fast jag har ju inte fått några missfall....inte fått ett enda plus. Och att jag sällan är sjuk kanske beror kanske på att jag inte umgås med några barn.... jag har ju inga egna och undviker andras. Det känns så jobbigt att träffa barn.

För trång livmodertapp? När jag skulle göra HSS eller vad det heter i oktober så var livmodertappen så trång att läkaren var tvungen att vidga öppningen med ett redskap. Kan spermierna ha svårt att ta sig in? Fast samtidigt så kan ju mensblodet komma ut. Så en eller annan spermie borde ju kunna simma in. Nu är öppningen i alla fall vidgad så nu är det motorväg sedan några månader.

Glidmedel? Kan det vara spermiedödande? Vi försöker undvika glidmedel under ägglossningen numera. Men det blir ju så mycket bättre sex med glidmedel. I alla fall för oss! Bättre 10 samlag per månad än 5 brukar vi resonera.

Bastu? Min man badar bastu två gånger i veckan. Kan det vara dåligt för spermierna? Det finns så mycket myter så man vet ju inte vad man ska tro!

Jaså ni ska få träffa kurator också, får alla det eller är det något ni bett om?

Vi fick göra ett "test" om vi skulle göra insemination eller inte. "Testet" var att vi skulle ha samlag på kvällen dag 13 och morgonen efter åkte jag till gyn där han tog ut sekret och tittade hur spermierna rörde sig. De rörde sig precis som de ska och därför fanns det ingen anledning att prova insemination. Ganska smart tycker jag för man hade ju såklart haft stora förhoppningar om man fått göra insemination, precis som du säger Ylle99.
    Så min teori är att mitt ägg blir befruktat men sen fäster det inte som det ska.. Hoppas dock jag har fel för om det är så borde inte ivf hjälpa heller...

Kemikalier kan jag absolut tänka mig att det skulle kunna vara men samtidigt är båda mina systrar superfertila och vi har ju bott på samma ställe och ätit samma mat större delen av våra liv så konstigt att bara jag skulle drabbas.

Jag är typ alltid sjuk så teorin om överaktivt immunförsvar stämmer nog inte ;)
    Bastu har jag hört så olika om, sist läste jag att det inte är något som påverkar medan mannen ska undvika varma bad. Minns dock inte varför ;)
    Novabusen skrev 2014-01-15 18:04:05 följande:
    Ja, jädrar vad man googlat och vill hitta orsaker! Vi har ju heller "inga fel" för vi blev ju gravida fast det blev ett X :( Sen har det bara varit mens, mens, mens i 2 år nu. Och kört med allt känns det som, pergotime, fertilitetsglidmedel, tabletter, ägglossningstest... Nada har funkat. Så nu känner jag bara att det får va bra, det räcker, orkar inte mer. Och så är det så lång väntetid på fertilitetskliniken så det gör ju oxå att man ger upp. Så just nu tycker jag egentligen mest synd om min man som vill ha 3 barn och med jävligt mycket tur kanske han får 1. Jag är redan inställd på att det inte blir något för jag tror verkligen inte att vi passar ihop "genetiskt". Känns som att min kropp vägrar ta emot embryon. Men det finns mycket annat man kan göra här i livet som tur är :)

Förstår precis hur du känner, ibland känner man bara att man vill ge upp.. Men sedan vänder det och man är beredd att göra vad som helst! Just nu känner jag mig konstigt nog väldigt lugn och ser fram emot en kallelse om ett par månader. Men det kan vara helt annorlunda imorgon ;) Det allra värsta med allt är nog när mensen kommer, den gör ju att det är helt omöjligt att inte tänka på det. Jag har jobbig pms och väldigt ont under mensen samtidigt som man ska hantera sorgen att det inte blev något denna gången heller...
  • Calqyl
    Novabusen skrev 2014-01-16 08:41:24 följande:
    Ja det är jobbigt. Skönt att du hittat ett inre lugn ett tag iaf :) Jag försöker bara fokusera på att jobba och kliva upp i karriärstegen. Är det meningen att vi ska ha barn så kommer väl "Han där uppe" fixa det ;) Tills dess, får det va. Vill verkligen inte att detta ska äta upp mig mer för jag känner hur jag har gått från att vara ett rivjärn, social och utåtriktad till en nedbruten associal människa som bara vill ligga i soffan. Jag tycker inte att någonting är roligt alls längre :/ Inte ens shoppa!! ;)

Jag försöker också fokusera på jobb, resa och bröllop (ska gifta mig i oktober) och för det mesta går det jättebra men ibland skulle jag lätt byta allt mot ett barn! Men då tänker jag att jag säkert varit olycklig för det, oroat mig för ekonomin, deppa för att vi inte har råd varken att resa eller att gifta oss.. Man vill ju ha allt! ;)
    I höstas ville jag också bara ligga i soffan och tycka synd om mig själv men började på nytt jobb och var tvungen att hålla god min. Periodvis var det jättejobbigt men samtidigt bra att "tvingas" vara glad. Sen bestämde vi att vi skulle åka till Australien över jul och nyår och det hjälpte att ha något att se fram emot. Nu har jag varit hemma en vecka men lever väl fortfarande på minnena och därför jag är så lugn just nu ;)

Orka skrev 2014-01-16 20:35:00 följande:
    Jag gör ett nytt försök, för inlägget ovan blev så konstigt.

Hej igen!

Calqyl: Jag trodde det var obligatoriskt för alla att träffa en kurator. Men återigen har vi hittat
    skillnader mellan landstingen. Jag tror de ska kolla att man förstår vad man ger sig in i, att
    man inte är psykiskt sjuk eller liknande. Detta kanske alla borde få gå igenom innan
    pippandet sätter igång.....
    Du nämner att dina systrar är superfertila och att det därför inte borde vara kemikalierna som
    spökar. Jag är verkligen inte lagd åt det konspirationsteoretiska hållet, men här måste jag
    bara flika in att det ju kan vara din sambo som blivit utsatt för något skit.
    Men det är ingen idé att grubbla i det där egentligen.

Novabusen Du verkar verkligen gå igenom en tuff mental period just nu. Jag kan också intyga att jag
    känner igen mig, men som sagt, det kommer och går. Då är det bra att du delar detta med oss! Jag
    själv har redan blivit lite gladare faktiskt. Nu känns det som om vi ska göra det här tillsammans,
    alla fyra :).

Jag har precis som Novabusen börjat fundera över om det här med barn verkligen är något för mig.
    Tidigare har jag alltid tänkt att det är något självklart för mig med barn men jag har också varit
    noga med att respektera andra som väljer bort barn. Jag tänker att om vi hade lyckats på första
    försöket så hade jag aldrig ens funderat över det här med ett liv utan barn.
    Men nu har jag ju varit tvungen att föreställa mig hur ett liv utan barn kan se ut.
    Och det kan faktiskt te sig lite lockande ibland. Jag blir rädd för vad allt ansvar innebär.
    Ge upp mig själv och mina intressen, sovmornar, resor, frihet, för en snorig unges skull...

Samtidigt så kan jag smälta helt inombords när jag ser barn. Och jag vill ju ha en utmaning,
    något som utvecklar mig som människa. Jag är säker på att min man och jag skulle bli bra föräldrar.

Jag avundas dem som aldrig behöver fundera över detta.
    Som bara kan låta allt flyta på och ojsan, det blev visst en unge, och plopp där kom en till....

Haha ja jag vet inte vad du gör ;)

Kanske att vi får träffa en kurator när vi kommer till kliniken i samband med första infomötet. Än så länge har vi bara varit hos privat gyn så kan vara därför.

Tänkte faktiskt inte på det, antar att jag är säker på att det är mig det är fel på då spermierna varit bra på testet men dom kanske inte kan se allt. Jaja som du säger, inget att gräva ner sig i.

Jag har alltid varit säker på att jag VILL ha barn, däremot har jag funderat på om man borde med tanke på allt skit som händer i världen. Därför har jag haft svårt att acceptera ivf då det känns som att gå emot naturen. Jorden är ju redan överbefolkad.. Hoppas ni förstår hur jag menar. 

• Calqyl

Nä det är verkligen inte lätt det här med jourhem och adoption. Vet inte om något av det kommer bli aktuellt för oss. Får se hur det känns efter ivf. Förstår hur du känner Orka, själv jobbar jag 20 mil hemifrån så måste veckopendla. Man tycker det borde räcka att man kämpar med barnlösheten men tydligen inte. Vad menar du Novabusen med att det kommer gå jätte långsamt efter ert möte? Vad jag förstått börjar de flesta direkt..

• Calqyl

Usch va segt. Själv har jag fått dåliga nyheter och känner mig helt knäckt. Tydligen är jag inte immun mot röda hund så jag måste vaccinera mig och sen vänta 3 månader innan jag får påbörja ivf :( Dessutom ligger mitt sköldkörtelvärde för högt så det måste vi också få rätt på..

• Calqyl
    Orka skrev 2014-01-20 22:53:45 följande:
    Calqyl: Jag glömde ju att gratulera dig till att ni ska gifta er i oktober. Ett bra beslut. Då har ni något kul att fokusera på framöver. Och så känns det som om ni går vidare tillsammans trots svårigheterna.

Tråkigt det där med att du måste vaccinera dig och sedan vänta flera månader. Varje dags extra väntan kan ju kännas som ett år ibland. Vet du förresten varför man måste vara immun mot röda hund? Och vad är det för del på dina sköldkörtelvärden?

Novabusen: Jag förstår att det känns jobbigt att ringa och tjata och skälla för att komma någon vart. Det verkar vara med regel än undantag att man måste tjata och vara väldigt påläst själv. Finns det någon möjlighet för er att vända er till en privat mottagning? Det lär väl bli kostsamt, men det kanske är värt det? Jag vet inte ens om det finns privata mottagningar som gör utredningar. Men själva ivf-andet kan de ju hjälpa till med.

Vi har fått en tid hos läkaren på alla hjärtans dag....är det ironiskt eller är det ett lyckosamt tecken? Jag tror vi ska köpa varsin semla och tröstäta lite efteråt.

Tack :) Ja precis, trots allt vi går igenom har vi alltid varandra, lätt att glömma det i barnhysterin..

Vet faktiskt inte riktigt varför, är väl farligt för fostret ifall man skulle få röda hund men det borde ju vara lika farligt om man blir gravid på egen hand. Jag var på jobb när gyn ringde så kunde inte prata ostört, får fråga mer på måndag när jag ska dit. Jag har en underfunktion på sköldkörteln vilket kan göra det svårt att bli gravid men det har jag vetat i över ett år och tagit medicin men ändå var värdena dåliga nu så antagligen måste jag höja dosen. Ska lämna nytt blodprov på måndag så får vi se vad det visar. Så jobbigt att arbeta 20 mil hemifrån annars hade jag kunnat både vaccinerat mig och tagit nytt prov idag. Nu måste jag vänta tills måndag och ta ledigt hela dagen..

Jag tror det är ett lyckosamt tecken ;)
    semlorna skrev 2014-01-21 10:43:45 följande:

Nu är jag inte längre oförklarligt barnlös men fick den diagnosen och har genomgått två ivf och vill vara säga att du inte måste vaccinera dig, det är en rekommendation eftersom röda hund är farligt att få för fostret. Har du högt sköldkörtelvärde kan det hjälpa att få det sänkt. Sen ser jag att många av er tycker det är jobbigt att det inte hittats nån anledning till att ni är barnlösa men att inget hittats betyder inte att inget är fel. Vi upptäckte vid första IVFen att vi har problem med befruktningen då spermierna av nån anledning inte kan ta sig in i äggen på egen hand.
    Men vågar man gå emot rekommendationerna? Som jag skrev längre upp har jag fått det sänkt tidigare men det har inte hjälpt.. Nu vet jag inte varför det blivit högt igen..
    Jag har läst att det egentligen inte finns något som heter oförklarligt barnlös utan att "felet" bara inte hittats, det finns alltid en anledning till att det inte går och för det mesta upptäcks det vid ivf.
  • Calqyl
    Orka skrev 2014-01-22 22:33:27 följande:
    Intressant det där att det ofta uppdagas ny information i samband med IVF. Det är kanske inte så konstigt men synd att man ska behöva vänta ända tills dess..... 

Calqyl du är verkligen stark som orkar veckopendla och kämpa samtidigt! Det måste ju vara svårt att få till sexet också, när ni bara ses på helgen.

Det är lite läskigt med IVF. Det känns som att gå emot naturen på något sätt. Det kanske finns en anledning till våra misslyckanden. Vi kanske har dåliga gener.... Fast jag skiter i evolutionen just nu, Jag vill ha BARN!

I helgen ska vi dela stuga med en tvåbarnsfamilj i fjällen. Det var min idé faktiskt. Jag har flytt från barnfamiljer förut men nu tänker jag ta tjuren i hornen. Om jag vill ha barn så måste jag ju kunna umgås med dem också.

Jag var lite sur på tjejen i paret förut, för hon gnällde när hon hade blivit oplanerat gravid med det andra barnet. Men det är preskriberat nu.

Jag hoppas att barnen kommer gilla oss!
    Ja man undrar hur läkarna tänker. Min utredning var klar i augusti men jag var tvungen att vänta till januari innan han ens ville skicka remissen eftersom det inte hittats något fel på oss. Alltså 4 månader där det inte hände någonting, stod inte ens i kö eller väntade på några provsvar.. Och så kommer detta med röda hund och sköldkörteln. Fick också reda på att vi inte ens får försöka själva på minst en månad när jag tagit vaccinet för det är farligt för fostret. Hittar dom sen något ytterligare vid ivf:en kommer jag smälla av! Så mycket väntan helt i onödan.. Men men jag är inte bitter... eller jo det är jag visst! ;)

Ja det tar på en att veckopendla men som tur är har jag flex så jag kan styra mina timmar mycket själv vilket underlättar enormt. Jo man är ju alltid rädd att missa äl men samtidigt kan ju spermierna leva i upp till 5 dagar så rent teoretiskt borde vi inte missa någon. Började jobba i augusti så har inte haft det såhär så länge. 

Haha precis så känner jag också!

I stort sätt alla mina kompisar har barn så jag är van att umgås med barnfamiljer, brukar låna min systers barn så känner man sig inte så utanför. Funkar ganska bra faktiskt ;)

Förstår hur du känner, jag hälsade på en kompis i helgen som jag inte träffat på ett par månader och där stod hon med en stor kulmage. Hon har en dotter på 17mån så det var inte meningen att det skulle gå "så snabbt" som hon sa. Hon gnällde iofs inte men ändå.. Hon vet om vår situation så skulle aldrig gnälla inför oss iaf. Sjukt när man tänker att vi försökt 6mån när hon fick sitt första barn och nu ska hon ha nummer 2 om två månader..

Ha det så mysigt i helgen, barnen kommer säkert gilla er :)

• Calqyl
    Ylle99 skrev 2014-01-23 21:17:21 följande:
    Lite märkligt att de inte tog röda hund-testet tidigare. Tråkigt att behöva vänta om ni var nära att få börja med ivf-behandlingen.

Förhoppningsvis går de där månaderna snabbt, för oss alla så att vi kan få komma igång.

Ja jag tycker också man borde kollat det tidigare men det är kanske inte så vanligt.. Jaja nu har jag iaf vaccinerat mig så är det klart. Har också lämnat blodprov för att kolla sköldkörteln, så väntar på att läkaren ska höra av sig med svaren. Hoppas att det bara var förra bara var något tillfälligt och att dessa är bra. 

Hur gick det i helgen Orka?
    Själv ska jag på min systers babyshower på söndag, det lär bli en utmaning...
Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?