• Ylle99

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Inte bara jag som inte fattade alltså. Förstår inte svaret alls.

• Ylle99

Orka:

Jag skulle tänka att Y-kollegan fortfarande inte accepterat sitt förflutna och sin barnlöshet, trots att det gått så många år. Hon har inte släppt den känslan av utanförskap och missunnsamhet, som vi här också drabbas av emellanåt. Skillnaden är väl att vi (tror jag) gör vad vi kan (har kunnat) för att inte visa dessa fula känslor utåt eftersom vi inte är särskilt stolta över att känna så. Man vill ju alltid kunna glädjas/känna sorg med andra på ett genuint sätt iaf om man vill vara en god medmänniska. Din kollega däremot hade väl inte kommit dit i sin process och kunde kanske inte vara en så pass stor människa art hon kunde åsidosätta sina egna erfarenheter och sin egen bitterhet. Så tänker jag iaf.

Jag tänker att, och nu är jag såklart ute på hal is eftersom jag ger mig in i ett svårt ämne utan personlig erfarenhet, att det kan vara lättare att hantera (kanske fel ord...), gå vidare eller hur hur jag ska uttrycka mig, om man har barn sen innan eftersom de kräver ditt fokus, din kärlek och uppmärksamhet.

Att hålla på att rangordna sorg blir föga konstruktivt.

Jag hoppas att Y aldrig yppade sina tankar till X... Det händer ju tyvärr att en del är snabba med att kontra med " men jag har varit om det här och då var det si och så" och då antyder att det hen var med om varit mkt värre. Har en sån kollega...

Ha en skön helg! Och lycka till imorgon, Calqyl (om det var imorgon dvs).

• Ylle99

Hej hello!

Välkommen.

Vad är konisering?

Ska du börja ditt första ivf-försök?

Vi är tre personer här som började ungefär samtidigt med ivf, men där resultaten blivit lite olika och olika biverkningar. Två av oss har lyckats, och jag är en av dem. Är redan i v.31!

Något råd inför ivf-försöket....hm. Jo, håll utkik efter överstimulering och se till att få info om detta. Jag råkade ut för det och det är verkligen ingen hit. Jag hade inte fått nån info om det vilket gjorde att jag inte sökte hjälp i tid utan trodde det var normala biverkningar.

• Ylle99

Här händer det grejer!

Välkommen till dig, Ellie! Två nya "medlemmar" på kort tid, spännande.

Ja, jag är redan i v. 32 nu. Det har gått så väldigt snabbt! Sommaren gick långsammare men under hösten när allt rullar på med jobb och diverse springer verkligen tiden iväg! Vi försöker verkligen njuta av den här tiden, vem vet om den kommer igen?!

Aha, så du Orka, fick info om överstimulering? Det var ju bra. Vet inte om de missade det med mig eller vad det berodde på.

Hello - jag och min sambo hade priviligiet att lyckas på första ivf-försöket. Jag var inställd på att göra fler men så blev inte fallet. Tre embryon finns i frysen dessutom.

Vi sökte hjälp januari 2013 efter ett år av försök. Under hösten 2013 gjorde vi tre insemineringar varav den sista med pergotime för maximera chanserna ytterligare. Dessvärre utan resultat. Remiss skickades till Linköping och i april gjorde vi ivf'en.

Hoppas så att det lyckas den här gången, Calqyl!!! Eftersom du satte in ett fem-dagars så bör du väl snart ha ett resultat? I vilket fall börjar det dra ihop sig...

Jag och min sambo uppfattade också det som att vi själva skulle välja långa el korta protokollet. Vi sa därför att vi litar på att de väljer det som passar bäst för oss. Hade vi samma läkare kanske? Kanske metoden de använder Lkpg?

Laddar för en ny arbetsvecka, men räknar samtidigt ner till julledighet och därmed också föräldraledighet! Märklig känsla!

Ha det så bra!

Calqyl - uppdatera när du vet nåt om jobb eller embryo! :)

• Ylle99

Åh, det var tråkigt att köra Calqyl! Usch, va ledsamt. Jag hade fått för mig att det nog skulle lyckas den här gången; att det ju var er tur nu.

Som Orka skriver, bryt ihop och försök komma igen. Ut med tårar, ilska och vad det kan va som ryms inombords!

Det kommer gå någongång, på något sätt.

Elliie- låter som samma läkare vi hade. Vi träffade henne endast vid första möter samt vid ett blodprov/vul-möte inför äggplock (helgdag och vår lokala klinik var stängd). Vid äggplock och ET var det nån annan. Iofs märktes det inte av så mkt. Jag hade mest "nytta" av en helt fantastisk barnmorska. De är guld värda! Tack förresten för gratulationen :).

Nu ska jag sova. Imorgon är det redan fredag igen - så skönt :). Ha det bra hörni!

• Ylle99

Orka- tråkigt att höra att du har det så tufft! Nu är det ju meningen att det ska rulla på, att du mår bra och börjar kolla på gravid- och bebiskläder.

Att må illa tar ju såklart på krafterna! Särskilt när man gjort det så väldigt länge! Jag tycker du ska ringa din barnmorska och se om du kan få nån hjälp, även om du inte vill blanda in mediciner så kanske det finns annan hjälp att få? Jag hör på dig att du inte mår bra och vet vid här laget att du inte beklagar dig i onödan. Ta hjälp på något sätt!

Här var vi på ultraljud i veckan och bebisen är lite mindre än förväntat så några extra kontroller är att vänta. Lever runt gör han i magen iaf, och det är ju positivt.

• Ylle99

Orka: Åh, så roligt att ni fick se lite på ultraljudet :)!!! Härlig känsla, eller hur?!

Nästa ultraljud får utvisa närmaste framtiden. Om han inte vuxit gör man ytterligare kontroller tydligen, såsom att undersöka i vilken grad fostret får näring från mig. Ser det illa ut så kan det bli så att bebisen får komma ut tidigare så att man kan förse honom med näring (enkelt förklarat- så som jag fattat det). Men jag är just nu inte orolig. Han rör sig mkt vilket är positivt.

Vet du om ni också kommer göra tillväxtultraljud? Tydligen gör man inte det i alla landsting, trots ivf, om jag fattat rätt.

När är du beräknad?

• Ylle99

Hejhej!

Onekligen lite klen aktivitet här ;). Men det blir väl så i perioder. Skulle nån av våra nya medlemmar strax starta med sin ivf? Hm, kanske inte föresten, eftersom det snart är juluppehåll på de flesta kliniker (antar jag).

Orka- vad roligt att höra att du och din vän kunde hitta tillbaka till varandra! :) Och extra roligt att hon också var gravid! Då kanske ni kan följa varandra?

Jag tar aldrig upp det faktum att jag är gravid på jobbet. Frågar nån hur jag mår eller dylikt så svarar jag såklart. Jag tänker som du, Orka, så intressant för andra är det ju inte ;).

Aha, 5 maj. Tiden går så sjukt snabbt, tycker jag. Igår var det en månad till beräknat datum. Hur i hela friden gick det till liksom ;) ? Idag har jag faktiskt börjat få några slags värkar, inte jättekul. Jag hoppas att jag slipper dem imorgon. Vet inte riktig hur jag ska hantera dem inför eleverna eftersom det är svårt att se normal ut, hehe...

Om en och en halv vecka är det dags för tillväxtultraljud nr 3. Hade gärna sluppit det. Flödet såg dock bra ut, likaså hjärtljuden. Men nu börjar det bli svårt att inte oroa sig, iaf lite, Vi får hoppas att han bara är liten och inte sjuk på nåt sätt.

Hur mår du nu, Orka? Du var ju ganska nere för ett tag sen. Har det släppt något?

Ni andra, händer det något?

• Ylle99

Så tråkigt, Calqyl!!! Visst är det svårt att låta bli att tänka på att man ju borde kunna få det ena, om man inte får det andra. Allting måste ju inte va orättvist liksom! Du får försöka tänka att jobbet säkert inte varit roligt ändå. Kanske urusla kollegor och en torr chef.

Du gör ju helt rätt i att se fram emot er resa! Den kommer bli fantastisk och sen kommer ni hem med förnyad energi båda två.

Mina värkar i söndags avtog inte utan blev tätare och kraftigare. Efter en undersökning på förlossningen trodde de att förlossning var nära och de och vi började förbereda oss på det. Sen avtog värkarna och jag ligger kvar för observation. Så läget är oklart just nu.

Tänker på dig Calqyl! Härda ut julen så kommer det bli bättre sen.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?