• Kajsakanel

Berndt Eckerberg och femminutersmetoden

Idag pratade de lite om femminutersmetoden hos Malou efter tio. Som tur var var det inte den vanliga varianten de tyckte var okej, utan en snällare variant där man kunde sitta hos barnet och trösta det. Bara barnet var kvar i sängen. Och de poängterade att det främst var aktuellt för familjer där sömnenutgör ett stort problem. 

Igår skrev jag ett blogginlägg om femminutersmetoden, orginalvarianten. Jag var nämligen inne på Berndts (grundarens) hemsida och läste vad han själv hade att säga om den. Han refererade till en bok som heter Kärlekens Roll, och det intressanta, det som blogginlägget handlar om, är att boken är EMOT skrikmetoder. 

Jag har ingen respekt för Berndt, och jag vill dela med mig av texten så att fler kan börja ifrågasätta honom. För som det är nu delas hans broshyrer ut på BVC:n över hela Sverige... 

kajsakanel.wordpress.com/2013/11/07/granskning-av-femminutersmetoden/

• Svar på tråden Berndt Eckerberg och femminutersmetoden
  • DSPS

FYI: Om du vill diskutera gör det här istället för att hänvisa till en blogg.

Om du nu bemödar dig med att läsa Eckerberg bör du läsa allt han skriver och inte bara de ord du tycker är passande. Hans metod har utvecklats för SVÅRT sömnstörda barn, så svårt störda att det riskerar att haverera hela familjen. Metoden kan tyckas vara hård men när valet står mellan det och reelll misshandel så är valet lätt, eller hur?

Eckerberg ska ha och förtjänar all respekt. De som däremot INTE ska respekteras är de som förkastar en människa utan att ta reda på vad det handlar om!

Du pratar om 5-minutersmetoden, varför? Troligen för att du frsöker pressa in ditt barn i ditt liv istället för att göra tvärtom. Du vet, barn är inga lattjo små prylar man anpassar efter sitt eget tyckande utan det ska vara det motsatta, du ska anpassa dig efter ditt barns sömn...

• DSPS

Och ja, han har seriös forskning bakom sig. Googla på Delayed Sleeping Phase Syndrome så hittar du ett och annat, det är bland annat forskning på det det han hänvisar till. Men eftersom människor saknar källkritik och analytisk förmåga hänvisar han inte till forsknigsresultaten eftersom de uteslutande är gjorde i USA och Japan ch således är på engelska, folk kommer helt enkelt inta ta till sig det.

BTw så beräknas 0,17% av befolkningen ha DSPS vilket betyder tiotusentals i Sverige och det är medfött.

• DSPS

Jag har läst din bog och det är så korkat att man inte kan tro att det är sant.

Du drar saker ur sitt sammanhang för att sen anklaga en seriös forskare för att inte läsa en populistisk bok??

Är du verkligen på sann???

• cloudberry79

Det du skriver DSPS har ju inget med den broschyr som delas ut slentrianmässigt på BVC! Det är definitivt inte bara gravt sömnstörda barn som får den metoden rekommenderad till sig i svensk sjukvård.

Och ja, föräldrar får anpassa sig efter sina barn till stor del, alltså kommer inga sömnmetoder över vår tröskel. vi har valt våra barn, de har inte valt oss! 

(M)amma till V -07 och E -12
  • Dr Mupp
    DSPS skrev 2013-11-17 09:28:00 följande:
    FYI: Om du vill diskutera gör det här istället för att hänvisa till en blogg.

Om du nu bemödar dig med att läsa Eckerberg bör du läsa allt han skriver och inte bara de ord du tycker är passande. Hans metod har utvecklats för SVÅRT sömnstörda barn, så svårt störda att det riskerar att haverera hela familjen. Metoden kan tyckas vara hård men när valet står mellan det och reelll misshandel så är valet lätt, eller hur?

Eckerberg ska ha och förtjänar all respekt. De som däremot INTE ska respekteras är de som förkastar en människa utan att ta reda på vad det handlar om!

Du pratar om 5-minutersmetoden, varför? Troligen för att du frsöker pressa in ditt barn i ditt liv istället för att göra tvärtom. Du vet, barn är inga lattjo små prylar man anpassar efter sitt eget tyckande utan det ska vara det motsatta, du ska anpassa dig efter ditt barns sömn...
    DSPS skrev 2013-11-17 09:40:00 följande:
    Och ja, han har seriös forskning bakom sig. Googla på Delayed Sleeping Phase Syndrome så hittar du ett och annat, det är bland annat forskning på det det han hänvisar till. Men eftersom människor saknar källkritik och analytisk förmåga hänvisar han inte till forsknigsresultaten eftersom de uteslutande är gjorde i USA och Japan ch således är på engelska, folk kommer helt enkelt inta ta till sig det.

BTw så beräknas 0,17% av befolkningen ha DSPS vilket betyder tiotusentals i Sverige och det är medfött.
    Det är inte så det fungerar i svensk sjukvård. Jag fick en fråga om min femmånaders sov hela nätter. Eftersom jag sanningsenligt sa att han ammade några gånger per natt så fick jag broschyren om 5 minuters metoden i handen av BVC. Mitt barn var inte sömnstört och hans uppvaknande på natten var inget bekymmer för honom eller resten av familjen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • skogsvitter

Eckerberg (som numera är avliden) introducerade denna som en slentrianmässig metod inom vartenda BVC i hela Sverige, till alla nyblivna föräldrar! Alla. Ja han må ha skrivit att det "endast" var för gravt sömnstörda barn, men det var verkligen inte så det såg ut i verkligheten!

Eckerberg levde i en annan tid. Idag vet vi ofantligt mycket mer om barn. Glad är jag för det. Idag vore den här typen av skrikmetoder helt otänkbara att på riktigt hänvisa till inom vården. Varianter som de kallar för 5mm förekommer dock, tyvärr. Det leder ju till en allmän förrvirring, i synnerhet när Eckerbergs sida faktiskt fortfarande ligger online och hans broschyrer fortfarande finns att läsa.

Och visst, ja metoder som denna fungerar. Absolut. Därför fanns det givetvis också forskning på det, att det funkar. Men numera vet man ju också hur övrig utveckling hos barnet påverkas, numera ser man helheten och nackdelarna (skadorna) överväger fördelarna, att barnet sover.

Därför är detta gammal info, förlegat. Det har hänt mycket på 40 år.

• Kajsakanel

DSPS: har inte varit inne här på några dagar, så jag såg vad du skrivit först nu. Förstår att det var du som skrev den där knasiga kommentaren på min blogg. Sättet du uttryckte dig på gjorde liksom att jag inte kunde ta dig särskilt seriöst tyvärr. När nån bara vräker ur sig en massa skällsord försvinner liksom den eventuella poäng som fanns där. Jag ser dock att du hann ta till dig av vad de som kommenterat efter dig sa, att metoden ju faktiskt rekommenderas på BVC. Det leder till att den utförs till höger och vänster även på helt friska barn med helt vanliga sömnbeteenden.

Jag svarade dig på bloggen, men eftersom du verkade tycka jag var bäng tänker jag att du kanske inte återkommit. Så jag återger lite av min kommentar här.

Jag står fast vid det jag säger. Kan hända att det var hans grundtanke, men det är ingenting som märks varken i samhället eller på hans egen hemsida. Jag har varit inne där massor av gånger och LÄST det han skriver och till VEM han riktar sig till. Och han skriver att metoden är till för de föräldrar som upplever deras barns uppvaknanden som ett problem. Ja, mer än så står det faktiskt inte. Sen skriver han även att sömnbrist kan leda till depression, men han är absolut inte tydlig med att det bara gäller SVÅRT sömnstörda barn, eller att föräldrarna redan måste vara deprimerade för att man ska få använda metoden. Tvärt om höjer han metoden till skyarna, och för den förälder som är inne och läser på HANS hemsida är det snarare lätt att få uppfattningen av att metoden är BRA för barn, och att den passar alla barn. Du kanske också borde gå in och LÄSA på sidan, och lära dig mer om källkritik..?

Om metoden främst är till för svårt sömnstörda barn vore det kanske bättre om det stod så på hemsidan. Kanske kunde det stått något i stil med att eftersom man inte kan garantera att barn i längden inte tar skada av metoden bör den bara användas som absolut sista utväg. Att precis som med andra mediciner och behandlingar måste man väga nyttan mot riskerna. Men så står det ju naturligt vis inte.

Och den där sömnstörningen du skriver om finns inte omnämnd på hans hemsida.

Och den forskning som gjorts på metoden är endast sådan där barnens beteende dagtid har skattats av deras föräldrar, och även forskning som visat att barnen sover mer sammanhängande.

• Kajsakanel

Cloudberry79: jag håller med! Vi anpassar oss efter vårt barn istället för att försöka anpassa honom efter oss, dvs inga skrikmetoder! :)

• Kajsakanel

Skogsvitter: ja skönt är väl det, att det finns tillräckligt med forskning för att bevisa att sådana här metoder inte är bra! Men det som står på Eckerbergs hemsida har ju verkligen inte anpassat sig! Att hans metod och "forskning" (den där han påstår att barnen blir tryggare av metoden, mm) är förlegade borde stå överst på sidan i blinkande röda bokstäver!

• Kajsakanel

Och till er som inte är DSPS: är det dåligt att länka till en text man har skrivit någon annan stans? Jag har inte varit aktiv här så länge så om det finns sådana oskrivna regler har har jag inte hunnit se dem! Ursäkta i så fall!

• Kajsakanel

DSPS: Jag följde ditt råd och googlade på DSPS och det är ju en sömnstörning hos tonåringar och vuxna som gör att man somnar runt tre-fyra på natten och sen sover halva förmiddagen/alternativt halvsover i skolan typ. Berndt nämner det i sin text om sömnproblem hos ungdomar. Så nej, det har inget med bebisar att göra, och det är inte till ungdomarna med DSPS han rekommenderar femminutersmetoden.

...Även om det skulle sett kul ut om föräldrar la sin tonåring i en spjälsäng och lät honom/henne skrika sig till sömns flera timmar innan tonåringen blivit trött.

• skogsvitter
    Kajsakanel skrev 2013-11-19 22:39:43 följande:
    Och till er som inte är DSPS: är det dåligt att länka till en text man har skrivit någon annan stans? Jag har inte varit aktiv här så länge så om det finns sådana oskrivna regler har har jag inte hunnit se dem! Ursäkta i så fall!
    Klart man får länka till texter
  • d s p s

kajsakanel:
    Sömnstörningen är oftast medfödd, det borde du ha upptäckt om du googlat. Som jag nämt tidigare så kan man inte läsa sig till det på bloggar. Eckerberg skriver om det men det kräver att du läser det han skriver och inte bara några sporadiska rader. 
    Störningen är betydligt mer komplex än de få ord du sammanfattar det med, det du påstår är så långt från verkligheten man kan komma. Googla vidare och läs nu på i de amerikanska oh japanska undersökningar jag redan nämnt.  

Metoderna är inte annorlunda idag helt enkelt för att det inte finns andra bättre metoder. Det är lätt att uttala sig om tidens anda och bla bla när man inte har en susning om vad det handlar om utan tror att det är någon som har lite svårt att sova.

• d s p s
    Kajsakanel skrev 2013-11-19 22:28:58 följande:
    Cloudberry79: jag håller med! Vi anpassar oss efter vårt barn istället för att försöka anpassa honom efter oss, dvs inga skrikmetoder! :)
    Ett normalt barn mao.

Som jag påpekat: rikta din ilska där den hör hemma. Eckerbergs metoder är för svårt sömnstörda barn vvilket framgår MYCKET tydligt OM man LÄSER det HAN skriver (och inte bloggar).
    'Att andra som BVC hakar på och människor trot att smnstört = lite svårt att sova har inte Eckerberg skuld i. Där måste du, BVC och andra okunniga ta sitt ansvar och LÄSA PÅ.
  • d s p s
    skogsvitter skrev 2013-11-17 11:01:25 följande:
    Eckerberg (som numera är avliden) introducerade denna som en slentrianmässig metod inom vartenda BVC i hela Sverige, till alla nyblivna föräldrar! Alla. Ja han må ha skrivit att det "endast" var för gravt sömnstörda barn, men det var verkligen inte så det såg ut i verkligheten!

Eckerberg levde i en annan tid. Idag vet vi ofantligt mycket mer om barn. Glad är jag för det. Idag vore den här typen av skrikmetoder helt otänkbara att på riktigt hänvisa till inom vården. Varianter som de kallar för 5mm förekommer dock, tyvärr. Det leder ju till en allmän förrvirring, i synnerhet när Eckerbergs sida faktiskt fortfarande ligger online och hans broschyrer fortfarande finns att läsa.

Och visst, ja metoder som denna fungerar. Absolut. Därför fanns det givetvis också forskning på det, att det funkar. Men numera vet man ju också hur övrig utveckling hos barnet påverkas, numera ser man helheten och nackdelarna (skadorna) överväger fördelarna, att barnet sover.

Därför är detta gammal info, förlegat. Det har hänt mycket på 40 år.
    Nej det har inte hänt något på 40 år när det gäller sömnstörningar. Sanningen är att svensk sömnforskning är obefintlig som får ständiga avslag.
    Det forskarna är helt överens om är att smnstörning leder till utvecklingshämning OCH negativa hälsoeffekter förutom de relationsproblem so uppstår i en familj med ett sömnstört barn.

Det har inget med tidens anda att göra utan att det inte finns andra metoder ens idag.

Du veerkar prata om normala barn, det gör INTE Eckerberg så ta din diskussion om normal sömnproblematik i en egen tråd.
    Dr Mupp skrev 2013-11-17 10:29:50 följande:
    Det är inte så det fungerar i svensk sjukvård. Jag fick en fråga om min femmånaders sov hela nätter. Eftersom jag sanningsenligt sa att han ammade några gånger per natt så fick jag broschyren om 5 minuters metoden i handen av BVC. Mitt barn var inte sömnstört och hans uppvaknande på natten var inget bekymmer för honom eller resten av familjen. 

Tråden handlar om Eckerberg och inte om normla barn och BVC vansinniga råd, ta din diskussion i en egen tråd.
    cloudberry79 skrev 2013-11-17 09:47:48 följande:
    Det du skriver DSPS har ju inget med den broschyr som delas ut slentrianmässigt på BVC! Det är definitivt inte bara gravt sömnstörda barn som får den metoden rekommenderad till sig i svensk sjukvård.

Och ja, föräldrar får anpassa sig efter sina barn till stor del, alltså kommer inga sömnmetoder över vår tröskel. vi har valt våra barn, de har inte valt oss! 
    Nej det skriver jag inte! LÄS det jag skriver för sjutton!
    Tråden handlar om Eckerberg och det TS felaktigt tror om honom. Ta din diskussion om BVC i egen tråd fr här är det OT.

• Kajsakanel

Dsps: Jag tycker inte alls att det de skriver är off topic.

Vadå bloggar? Jag har endast läst och citerat från Eckerbergs egna hemsida. Och där förklarar han hur barns naturliga sömnmönster ser ut (vakna ofta, speciellt om miljön har ändrats på nåt sätt jämfört med när det somnade) och att om föräldrarna ser barnets uppvaknande som ett problem kan de lära barnet att somna och somna om utan hjälp genom att använda hans metod.

Du får gärna citera honom och sen länka till det, som jag redan skrivit på bloggen. Och länka gärna till de amerikanska och japanska studier du pratar om. Konstigt förresten att Eckerberg inte själv länkar till dem på sin hemsida!?

Ja jag läste också att det var medfött men att det ofta inte visar sig förrän i tonåren (ibland dock även när man fortfarande är barn, men bebisar med psds hittar jag ingenting om...).

Alltså, egentligen vet jag inte ens om jag borde svara dig, känns mest som att du driver med mig. Jag kan ju bara fortsätta be dig läsa hans hemsida! Och du ber liksom mig göra samma sak, haha.

Skönt är det iaf att alla andra som undrar lätt kan gå in på hans hemsida och googla på psds och se vem som har rätt! ;)

• skogsvitter

Om det är någon som är OT så är det ju du, d s p s, när du i en tråd som handlar om just Eckerberg och 5mm endast tjatar om din sömnstörning. Helt irrelevant för trådens ämne.

Jag föreslår att om du vill diskutera just bara dsps (som förövrigt bara är en specifik form av sömnstörning, och som verkligen inte alls behöver vara medfödd heller för den delen) så kan du starta en egen tråd om det, istället för att diskutera dsps i en tråd som handlar om 5mm. Det är likom två helt olika saker, svårt att förstå tydligen?

Att påstå att 5mm är det enda alternativet är bara rejält okunnigt och dumt, säger som TS, tur att de som undrar åtminstone själva kan läsa svart på vitt om de är intresserade.

Jag är glad att svensk vård idag tagit avstånd från denna hemska metod (sen om det råkar finnas vissa som fortfarande hänvisar till metoden anser jag att man bör anmäla sådant för att få till en förändring just där, eftersom det idag räknas som felaktig vård att hänvisa föräldrar att överge sina barn på det sättet).

Men som sagt så är det synd att hemsidan fortfarande får ligga uppe.

• dsfdffdf
    skogsvitter skrev 2013-11-22 19:50:14 följande:
    Om det är någon som är OT så är det ju du, d s p s, när du i en tråd som handlar om just Eckerberg och 5mm endast tjatar om din sömnstörning. Helt irrelevant för trådens ämne.

Jag föreslår att om du vill diskutera just bara dsps (som förövrigt bara är en specifik form av sömnstörning, och som verkligen inte alls behöver vara medfödd heller för den delen) så kan du starta en egen tråd om det, istället för att diskutera dsps i en tråd som handlar om 5mm. Det är likom två helt olika saker, svårt att förstå tydligen?

Att påstå att 5mm är det enda alternativet är bara rejält okunnigt och dumt, säger som TS, tur att de som undrar åtminstone själva kan läsa svart på vitt om de är intresserade.

Jag är glad att svensk vård idag tagit avstånd från denna hemska metod (sen om det råkar finnas vissa som fortfarande hänvisar till metoden anser jag att man bör anmäla sådant för att få till en förändring just där, eftersom det idag räknas som felaktig vård att hänvisa föräldrar att överge sina barn på det sättet).

Men som sagt så är det synd att hemsidan fortfarande får ligga uppe.
    Men lilla du, jag pratar om det Ecerberg utvecklat och varför. Sen protesterar jag när DU kommer in och dillar om info från BVC, något som Eckerberg inte har med att göra. Eller är du en sån som skyller allt på brevbäraren?
    Skärp dig och sluta vara OT.

• dsfdffdf

det är synd att folk inte läser skogsvitter. Att de inte kan skilja på sak och person.
    Hemsidan ska självklart finnas kvar eftersom det fortfarande finns barn med sömnstörningar.

Skogsvitter, du måste inse att all information inte är riktat till dig personligen. Vad gäller sömnstörningar är jag medveten om att det finns ett hundratal andra men jag kan bäst beskriva en. Men du är såklart allvetande om allt i världen eller är du som vanligt bara ute efter att attackera?

Lär dig diskutera, rätt sak på rätt plats.

Svar på tråden Berndt Eckerberg och femminutersmetoden