skogsvitter skrev 2013-11-17 11:01:25 följande:
Eckerberg (som numera är avliden) introducerade denna som en slentrianmässig metod inom vartenda BVC i hela Sverige, till alla nyblivna föräldrar! Alla. Ja han må ha skrivit att det "endast" var för gravt sömnstörda barn, men det var verkligen inte så det såg ut i verkligheten!
Eckerberg levde i en annan tid. Idag vet vi ofantligt mycket mer om barn. Glad är jag för det. Idag vore den här typen av skrikmetoder helt otänkbara att på riktigt hänvisa till inom vården. Varianter som de kallar för 5mm förekommer dock, tyvärr. Det leder ju till en allmän förrvirring, i synnerhet när Eckerbergs sida faktiskt fortfarande ligger online och hans broschyrer fortfarande finns att läsa.
Och visst, ja metoder som denna fungerar. Absolut. Därför fanns det givetvis också forskning på det, att det funkar. Men numera vet man ju också hur övrig utveckling hos barnet påverkas, numera ser man helheten och nackdelarna (skadorna) överväger fördelarna, att barnet sover.
Därför är detta gammal info, förlegat. Det har hänt mycket på 40 år.
Nej det har inte hänt något på 40 år när det gäller sömnstörningar. Sanningen är att svensk sömnforskning är obefintlig som får ständiga avslag.
Det forskarna är helt överens om är att smnstörning leder till utvecklingshämning OCH negativa hälsoeffekter förutom de relationsproblem so uppstår i en familj med ett sömnstört barn.
Det har inget med tidens anda att göra utan att det inte finns andra metoder ens idag.
Du veerkar prata om normala barn, det gör INTE Eckerberg så ta din diskussion om normal sömnproblematik i en egen tråd.
Dr Mupp skrev 2013-11-17 10:29:50 följande:
Det är inte så det fungerar i svensk sjukvård. Jag fick en fråga om min femmånaders sov hela nätter. Eftersom jag sanningsenligt sa att han ammade några gånger per natt så fick jag broschyren om 5 minuters metoden i handen av BVC. Mitt barn var inte sömnstört och hans uppvaknande på natten var inget bekymmer för honom eller resten av familjen.
Tråden handlar om Eckerberg och inte om normla barn och BVC vansinniga råd, ta din diskussion i en egen tråd.
cloudberry79 skrev 2013-11-17 09:47:48 följande:
Det du skriver DSPS har ju inget med den broschyr som delas ut slentrianmässigt på BVC! Det är definitivt inte bara gravt sömnstörda barn som får den metoden rekommenderad till sig i svensk sjukvård.
Och ja, föräldrar får anpassa sig efter sina barn till stor del, alltså kommer inga sömnmetoder över vår tröskel. vi har valt våra barn, de har inte valt oss!
Nej det skriver jag inte! LÄS det jag skriver för sjutton!
Tråden handlar om Eckerberg och det TS felaktigt tror om honom. Ta din diskussion om BVC i egen tråd fr här är det OT.