DSPS: har inte varit inne här på några dagar, så jag såg vad du skrivit först nu. Förstår att det var du som skrev den där knasiga kommentaren på min blogg. Sättet du uttryckte dig på gjorde liksom att jag inte kunde ta dig särskilt seriöst tyvärr. När nån bara vräker ur sig en massa skällsord försvinner liksom den eventuella poäng som fanns där. Jag ser dock att du hann ta till dig av vad de som kommenterat efter dig sa, att metoden ju faktiskt rekommenderas på BVC. Det leder till att den utförs till höger och vänster även på helt friska barn med helt vanliga sömnbeteenden.
Jag svarade dig på bloggen, men eftersom du verkade tycka jag var bäng tänker jag att du kanske inte återkommit. Så jag återger lite av min kommentar här.
Jag står fast vid det jag säger. Kan hända att det var hans grundtanke, men det är ingenting som märks varken i samhället eller på hans egen hemsida. Jag har varit inne där massor av gånger och LÄST det han skriver och till VEM han riktar sig till. Och han skriver att metoden är till för de föräldrar som upplever deras barns uppvaknanden som ett problem. Ja, mer än så står det faktiskt inte. Sen skriver han även att sömnbrist kan leda till depression, men han är absolut inte tydlig med att det bara gäller SVÅRT sömnstörda barn, eller att föräldrarna redan måste vara deprimerade för att man ska få använda metoden. Tvärt om höjer han metoden till skyarna, och för den förälder som är inne och läser på HANS hemsida är det snarare lätt att få uppfattningen av att metoden är BRA för barn, och att den passar alla barn. Du kanske också borde gå in och LÄSA på sidan, och lära dig mer om källkritik..?
Om metoden främst är till för svårt sömnstörda barn vore det kanske bättre om det stod så på hemsidan. Kanske kunde det stått något i stil med att eftersom man inte kan garantera att barn i längden inte tar skada av metoden bör den bara användas som absolut sista utväg. Att precis som med andra mediciner och behandlingar måste man väga nyttan mot riskerna. Men så står det ju naturligt vis inte.
Och den där sömnstörningen du skriver om finns inte omnämnd på hans hemsida.
Och den forskning som gjorts på metoden är endast sådan där barnens beteende dagtid har skattats av deras föräldrar, och även forskning som visat att barnen sover mer sammanhängande.