• Dr Mupp

Berndt Eckerberg och femminutersmetoden

DSPS skrev 2013-11-17 09:28:00 följande:
    FYI: Om du vill diskutera gör det här istället för att hänvisa till en blogg.

Om du nu bemödar dig med att läsa Eckerberg bör du läsa allt han skriver och inte bara de ord du tycker är passande. Hans metod har utvecklats för SVÅRT sömnstörda barn, så svårt störda att det riskerar att haverera hela familjen. Metoden kan tyckas vara hård men när valet står mellan det och reelll misshandel så är valet lätt, eller hur?

Eckerberg ska ha och förtjänar all respekt. De som däremot INTE ska respekteras är de som förkastar en människa utan att ta reda på vad det handlar om!

Du pratar om 5-minutersmetoden, varför? Troligen för att du frsöker pressa in ditt barn i ditt liv istället för att göra tvärtom. Du vet, barn är inga lattjo små prylar man anpassar efter sitt eget tyckande utan det ska vara det motsatta, du ska anpassa dig efter ditt barns sömn...
    DSPS skrev 2013-11-17 09:40:00 följande:
    Och ja, han har seriös forskning bakom sig. Googla på Delayed Sleeping Phase Syndrome så hittar du ett och annat, det är bland annat forskning på det det han hänvisar till. Men eftersom människor saknar källkritik och analytisk förmåga hänvisar han inte till forsknigsresultaten eftersom de uteslutande är gjorde i USA och Japan ch således är på engelska, folk kommer helt enkelt inta ta till sig det.

BTw så beräknas 0,17% av befolkningen ha DSPS vilket betyder tiotusentals i Sverige och det är medfött.
    Det är inte så det fungerar i svensk sjukvård. Jag fick en fråga om min femmånaders sov hela nätter. Eftersom jag sanningsenligt sa att han ammade några gånger per natt så fick jag broschyren om 5 minuters metoden i handen av BVC. Mitt barn var inte sömnstört och hans uppvaknande på natten var inget bekymmer för honom eller resten av familjen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Berndt Eckerberg och femminutersmetoden