Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Berndt Eckerberg och femminutersmetoden

Eckerberg (som numera är avliden) introducerade denna som en slentrianmässig metod inom vartenda BVC i hela Sverige, till alla nyblivna föräldrar! Alla. Ja han må ha skrivit att det "endast" var för gravt sömnstörda barn, men det var verkligen inte så det såg ut i verkligheten!

Eckerberg levde i en annan tid. Idag vet vi ofantligt mycket mer om barn. Glad är jag för det. Idag vore den här typen av skrikmetoder helt otänkbara att på riktigt hänvisa till inom vården. Varianter som de kallar för 5mm förekommer dock, tyvärr. Det leder ju till en allmän förrvirring, i synnerhet när Eckerbergs sida faktiskt fortfarande ligger online och hans broschyrer fortfarande finns att läsa.

Och visst, ja metoder som denna fungerar. Absolut. Därför fanns det givetvis också forskning på det, att det funkar. Men numera vet man ju också hur övrig utveckling hos barnet påverkas, numera ser man helheten och nackdelarna (skadorna) överväger fördelarna, att barnet sover.

Därför är detta gammal info, förlegat. Det har hänt mycket på 40 år.

• skogsvitter
    Kajsakanel skrev 2013-11-19 22:39:43 följande:
    Och till er som inte är DSPS: är det dåligt att länka till en text man har skrivit någon annan stans? Jag har inte varit aktiv här så länge så om det finns sådana oskrivna regler har har jag inte hunnit se dem! Ursäkta i så fall!
    Klart man får länka till texter
  • skogsvitter

Om det är någon som är OT så är det ju du, d s p s, när du i en tråd som handlar om just Eckerberg och 5mm endast tjatar om din sömnstörning. Helt irrelevant för trådens ämne.

Jag föreslår att om du vill diskutera just bara dsps (som förövrigt bara är en specifik form av sömnstörning, och som verkligen inte alls behöver vara medfödd heller för den delen) så kan du starta en egen tråd om det, istället för att diskutera dsps i en tråd som handlar om 5mm. Det är likom två helt olika saker, svårt att förstå tydligen?

Att påstå att 5mm är det enda alternativet är bara rejält okunnigt och dumt, säger som TS, tur att de som undrar åtminstone själva kan läsa svart på vitt om de är intresserade.

Jag är glad att svensk vård idag tagit avstånd från denna hemska metod (sen om det råkar finnas vissa som fortfarande hänvisar till metoden anser jag att man bör anmäla sådant för att få till en förändring just där, eftersom det idag räknas som felaktig vård att hänvisa föräldrar att överge sina barn på det sättet).

Men som sagt så är det synd att hemsidan fortfarande får ligga uppe.

Svar på tråden Berndt Eckerberg och femminutersmetoden