• vaniljkaka

Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?

Har aldrig förstått mig på dom som säger att unga mammor är sämre än äldre.. för att dom är omogna eller vad? Är man så mycket omognare för man är ung? 
    Jag är 19 år och har en dotter på 6 månader, bor tillsammans med pappan till barnet och vi har bra relation och inga problem med ekonomin, det ända är att jag hoppade av gymnasiet när jag blev gravid (hade ändå hoppat av de för jag klarade de inte) Så vad är de som gör mig och andra unga mammor sämre? Känner mig precis som vilken mamma som helst, vill mitt barn de bästa och vill ge henne den bästa uppväxten jag kan...  

När jag blev gravid hade jag många frågor och skapade en tråd på familjeliv men fick till svar om hur dumt och omoget det var att behålla barnet, att jag skulle göra abort, att jag ska vänta osv.. but why? jag och min pojkvän ville ha vår lilla dotter och allt är bra nu eller vill ni fortfarande att jag skulle gjort abort?
    Jag tar mitt ansvar som mamma precis likadant som om jag hade varit 30 och varit högutbildad.

Jag vet att inte alla har något emot unga mammor med vissa verkar ha..Vill gärna veta hur ÅLDERN kan påverka hur man är som förälder!?  

• Svar på tråden Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?
  • jaghopparhögt
    vaniljkaka skrev 2013-11-01 17:33:38 följande:
    Men varför ska ni dra till med de allra värsta? Om vi säger att allt är bra med ekonomi, utbildning, jobb, relation osv... vad är de då som gör en ung förälder till en sämre förälder? Någon skrev att man inte var färdigutvecklad men blir man sämre mamma för de då? sviker man sitt barn för de? är man elak mot sitt barn för de? 
    Behandlar man sitt barn sämre för man är ung? har man inga moderskänslor för att man är ung? Det är de jag undrar! Jag vet allt de där med utbildning och risker med att få barn som ung!  Men vi bortser från de nu! 
    Men du handlar det om dig och du har det inte bra med utbildning och jobb, så varför lägga det åt sidan?
  • Curlie
    saltgurka skrev 2013-11-01 16:57:22 följande:
    Med andra ord ska alla vänta tills de är 30+ innan de skaffar barn.

Nä, det bestämmer man ju själv. Jag är 25 och har två barn. Säger bara vad jag kan tycka har varit negativt med att få barn som ung.
  • Dr Mupp

Det finns statistik som visar att barn till unga föräldrar oftare får sämre skolresultat, oftare omhändertas av soc. De hamnar oftare på akuten pga olyckor mm.  

Majoriteten av de unga föräldrar jag träffat har saknat mognaden för att ta hand om sina barn bra. Visst finns det undantag, men de är just undantag. Mina egna föräldrar var inte ett av dessa undantag utan ett klockrent exempel på att de saknande mognaden för att ha barn.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Bling1975

Hur bra man är som mamma sitter givetvis inte i åldern. Finns strålande mammor i alla åldrar precis som det finns de som aldrig borde ha fått barn. Man kan absolut inte säga hur någon är som mamma utifrån en siffra på ett papper.

Men sedan är det väl kanske vanligare att man resonerar omoget när man är väldigt ung. Konsekvensanalys är ju t ex något man blir bättre och bättre på. Att man inte fullt ut har förmågan att förstå konsekvenserna av de val man gör i sin uppfostran påverkar i högsta grad barnet. Man har inte heller samma bredd av referenser när det gäller föräldraskap eftersom man troligen är först i vänskapskretsen att få barn.

Jag tycker nog att föräldraskap i viss mån är som ett nytt jobb. Det går oftast fortare för de med lite mer livserfarenhet att komma in i jobbet än för någon som kommer direkt från skolan. Även om man inte har arbetat på arbetsplatsen så har man utsatts för fler situationer som man kan dra erfarenhet och kunskap ifrån.

• Furstinna
    Dr Mupp skrev 2013-11-01 17:57:33 följande:
    Det finns statistik som visar att barn till unga föräldrar oftare får sämre skolresultat, oftare omhändertas av soc. De hamnar oftare på akuten pga olyckor mm.  

Majoriteten av de unga föräldrar jag träffat har saknat mognaden för att ta hand om sina barn bra. Visst finns det undantag, men de är just undantag. Mina egna föräldrar var inte ett av dessa undantag utan ett klockrent exempel på att de saknande mognaden för att ha barn.  

Trist. Men vilken ålder talar vi om? Stort skillnad på en 15 åring och en vuxen 20 åring.
  • Dr Mupp
    Furstinna skrev 2013-11-01 18:00:32 följande:

Trist. Men vilken ålder talar vi om? Stort skillnad på en 15 åring och en vuxen 20 åring.
    Upp till 20 har jag för mig. Jag minns inte så noga, var ett tag jag läste det. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jaghopparhögt
    Dr Mupp skrev 2013-11-01 18:02:54 följande:
    Upp till 20 har jag för mig. Jag minns inte så noga, var ett tag jag läste det. 
    Ett bra ställe att dra gränsen är väl om de har lyckats gå klart gymnasiet, hoppade de av så ringer varningsklockorna för mig.
  • Patricia Sandell93

Jag är 20 år idag och har en son som är 3,5 år och en dotter som är 10 månader. Samma pappa, och vi lever lyckligt. :) njuter utav livet. Ignorera dom som säger något elakt, du vet bäst själv.

• Ramborg

Grejen är ju att när jag var nitton trodde jag också att jag var så fantastiskt mogen och klok. Men i efterhand inser man - och ler lite åt sig själv.

42.
  • Dr Mupp
    Patricia Sandell93 skrev 2013-11-01 18:48:17 följande:
    Jag är 20 år idag och har en son som är 3,5 år och en dotter som är 10 månader. Samma pappa, och vi lever lyckligt. :) njuter utav livet. Ignorera dom som säger något elakt, du vet bäst själv.
    Mina unga föräldrar visste också bäst. Storasyster misshandlades till utvecklingsstörning av mina unga mogna föräldrar som visste bäst. 
Svar på tråden Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?