Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-11-07 17:55:16 följande:
    Vilka integrationsproblem löses av strypt invandring?
    En förutsättning för att flyktingar ska kunna integreras är att de inte är för många...så enkelt är det.

Sen frågar jag mig varför du skulle tycka att det vore viktigt med integration. Du vill väl ha 'mångkultur', d.v.s. när olika kulturer lever parallellt på en viss plats; alltså raka motsatsen till integration.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 13:32:35 följande:
    Man kan ha olika kulturer men ändå leva tillsammans utan diskriminering eller motsättningar. Det vill säga att vi som bor i landet kan samsas om utrymmet, dela på resurserna och bidra till vår välfärd.

Varför skulle det vara så svårt?

Mångkultur och integration är inga motsatsbegrepp. Det handlar om att våga möta varandra från båda håll och inte stöta bort det som är främmande.
    tskulturen
    Sprider man fördomar som rasister och smygrasister gör så blir det omöjligt.
    Nej, du verkar inte begripa vad dessa ord betyder.

Integration och mångkultur är en motsättning i termer. Integration handlar om att flyktingarna anpassar sig till majoritetens kultur; i fallet Sverige: lär sig svenska, äter svensk mat, firar svenska högtider, o.s.v.

Mångkultur däremot, handlar om att flera olika kulturer lever parallellt. Utifrån detta perspektiv är det inte nödvändigt att flyktingar integrerar något av det svenska öht.

Så, sjuttiofemman, du måste liksom bestämma dig för vad du tycker...:)
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-11-08 16:17:34 följande:
    Mångkultur är ett ideologiskt färgat begrepp som knappast har någon entydig definition utan betydelsen varierar med användaren - men här gör batikhäxeforskaren sin egen tolkning av begreppet till betydelse för andra och sen börjar hen kvacka om att inte integration är möjlig med mångkultur.
    Nej, så är det inte. Begrepp som 'mångkultur' och 'integration' är inte subjektiva, utan används med syftet att klargöra resonemangen. Lika lite som man kan vara idealist och materialist på samma gång, kan man på samma gång förespråka mångkultur och integration. Det handlar om koherenta resonemang.

Men jag förstår att koherenta resonemang är ovidkommande för dig. För dem som blott ägnar sig åt positionering är koherens det värsta som finns. Förutsättningen för opportunism är nämligen avsaknad på koherenta resonemang.
  • Philipsson
    Gert skrev 2014-11-09 13:47:21 följande:
    Jag har märkt att det finns tre ämnen som ni troll gärna tar upp igen och igen. Det är Zlatan, Björn Söder och järnrörsskandalen. Vad sägs om att diskutera SD:s politik i stället?
    De vill inte diskutera den saken eftersom de är demagoger. Folket säger dock sitt, vilket visar sig i val och opinionsundersökningar. I Demoskops senaste får Sd 13,8% alltså 3,6% mer än i september (10,2%). I valet några veckor senare fick Sd som bekant 12,9%. Detta innebär i praktiken att Sd idag har 16,5% (13,8% + 2,7%).

Blir det "extra val" (nyval) till våren skulle det inte förvåna mig om Sd finge 20%, så saker och ting går åt rätt håll.  Tyvärr inser inte sossarna att att det vettigaste alternativet vore att regera med Sd som stöd, och då får det väl fortsätta så här tills Sd blir större än S och själva kan bilda regering.
  • Philipsson

Det gäller att inte blanda ihop saker & ting. Vad som är "svenskt" eller inte är ju totalt ointressant ur ett politiskt perspektiv.

Det viktiga är att de som bor & verkar i Sverige vill Sverige väl. De som invandrar till ett land, har sällan - det är i varje fall min erfarenhet, och jag jobbar med många invandrare-, den utgångspunkten.

De saknar det självklara ansvar man känner för det land man lever i, när man är född i landet i fråga. De flesta skiter nog i landet det har kommit till, och det må vara hänt, men vad värre är: Grupper av människor tenderar att närmast hysa hat mot det land som har tagit emot dem.

Dessa ser det nya landet och de som är infödda i det, som förtryckare, och sig själva som förtryckta. Det tycks vara en rätt vanlig psykologisk effekt. Man ser det gamla hemlandet som det förtryckta paradis man tvingades lämna, och det nya landet som ett land bestående av förtryckare.

På lång sikt är denna söndrande kraft mycket negativt för ett samhälle. Därför är det viktigt att man håller nere invandringen, så att denna, i detta fall anti-svenska kraft, inte växer sig starkare. Ty samtidigt med denna anti-svenska kraft växer parallellt en anti-invandrarkraft fram. Vi får oönskade motsättningar i samhället.

Det är just detta vi har kunnat se i Frankrike. Grupper av invandrare från de gamla kolonierna hyser närmast förakt gentemot staten Frankrike, och de infödda fransmännen föraktar dem som representerar detta hat, och också kan slå mot hela invandringen i sin helhet.

• Philipsson

Nu talar man om att sätta gränser för flyktinginvandringen t.o.m. i det politiskt korrekta programavsnittet Panelen, i Godmorgon, världen.

Fr. c:a 10.50

sverigesradio.se/sida/default.aspx

Så finns det en del kålhuvuden som hävdar att Sd inte har haft nåt inflytande över det politiska samtalet...

• Philipsson

Snart är det nog bara batikhäxorna här i tråden som tycker att det är bra att Sverige har den i särklass högsta flyktinginvandringen i Europa.

• Philipsson

Fler och fler börjar inse det vi klarsynta insåg för länge sen. Nu är det debattören Dick Erixon som har börjat se klart:

"Samtidigt kan jag inte annat än känna respekt för demokratins livskraft och inneboende dynamik när den tvingat fram öppenhet. Eftersom de etablerade partierna och medierna tystade ner en viktig samhällsfråga [invandringsfrågan], växte Sverigedemokraterna snabbt och tog plats i riksdagen 2010. När ingenting hände ordnade vårt demokratiska system det så att Sverigedemokraterna 2014 fick en mäktig position som vågmästare i riksdagen och många kommuner.

När ett lands ledarskikt missköter sin uppgift och försöker förtiga problem ser demokratin till att frågorna kommer upp på dagordningen underifrån. [min fetstil]

Nu när Sverigedemokraterna har en central roll kan frågeställningarna inte längre förtigas. Etablissemangen tvingas ut på banan och inser att de måste börja tala klarspråk och göra de svåra avvägningar mellan olika principer som man så länge försökt undanhålla en öppen debatt."

erixon.com/blogg/

Sd:s framgångar MÅSTE alltså ses som en seger för demokratin. Folket vinner över etablissemanget!

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-11-17 07:21:04 följande:
    Och hur försvarar du att Sd nu börjar nagga demokratin i kanten i och med att vilja förbjuda "svenskfientliga" organisationer och att vilja styra public service till att endast nämna Sd i positiva ordalag?
    Källa på det? Eller har du tagit det från luften, i vanlig ordning?
  • Philipsson

Ni förespråkare av mångkultur, varför ser ni det som nåt önskvärt, att det bildas enklaver av diverse folkslag i Sverige?

Själv tycker jag bara det är olyckligt med dessa enklaver, som tids nog alltid hamnar i konflikt med varandra och med folket i den stat de geografiskt är placerade i.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?