Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Biffus skrev 2014-12-28 14:24:53 följande:
    Vi kan börja med att fnissa åt att den som hävdat att aftonbladet + expressen bara granskar SD, just länkade till en artikel där aftonbladet har granskat en vänsterpartist. 
    Och fnissa lite åt parallellerna. Även i detta fall omsatta spelandet miljonbelopp och även här ledde det till att spelmissbrukaren blev utbränd.

En skillnad kan kanske vara att förlusten av en kassör för V i Västernorrland kanske inte är lika stor som förlusten av en partiledare.

Åtminstone inte om man ska se till SD:s uppträdande post-Åkesson.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-12-28 14:50:24 följande:
    Kanske, men jag är ändå glad åt att han vågade säga det. Öppet, klart och tydligt - inget jamsande mer. "Tärningen är kastad", som Julius Caesar sa när han gick över Rubicon.

Nåja. Nu har i alla fall de andra partierna vaknat, och det ÄR tack vare Sd. Folkpartiet kommer med språkkrav för medborgarskap, Folkpartiet har tidigare i år kommit med försvar av skolavslutningar i kyrkan, och till och med Kd har börjat snacka både nivåer på flyktingmottaganrdet (tjejen i ungdomsförbundet), tillfälliga uppehållstillstånd och krav på egen försörjning för att få permanent uppehållstillstånd ifall skyddsbehovet inte kvarstår när detta ska prövas efter tre år (Hägglund). Hade det inte varit för Sd, så hade de andra partierna inte börjat diskutera några som helst indragningar förrän det var för sent. Så Sd har ändå redan gjort nytta.

Så här tror jag: när det har lugnat ner sig lite, så kommer de andra partierna att börja genomföra reformer som Sd velat ha hela tiden. Men de behöver inte SÄGA att det har något med Sd att göra. De har räddat ansiktet nu. Som sagt: Sd kan bli vår räddning i alla fall!
    Fast nästan ingen kan så tydligt som du i dina inlägg åskådliggöra skillnaden mellan en sverigedemokratisk syn på invandring/invandrare och en där utgångspunkten är den enskilda individen enbart är ansvarig för sina egna handlingar, människors lika värde och asylrätt.

Jag gillar att du inte hymlar med vad du tycker - vissa kulturer är enligt dig så"brottsbenägna" att det är en sund riskhantering att kategoriskt neka personer som kommer från någon av dessa asyl eller uppehållstillstånd.

Mot den uppfattningen kan man till exempel ställa KD:s senaste utspel där det inte finns en stavelse av den sortens människosyn. Man kan möjligen anklaga KD för att ha en människosyn som utgår från att invandrare är lata av naturen och att de behöver både piska och morot för att integrationen ska bli så lyckad som möjligt - fast KD tillämpar ju inte detta tänkesätt bara på invandrare i så fall, utan det omfattar oss alla.

Vad gäller språkkrav för medborgarskap så anser jag själv att det i princip borde vara en självklarhet. Inget förenar mer än ett gemensamt språk, det framgår väl tydligt om man ser till SD-anhängare som utvecklat ett gemensamt språk som tydligt skiljer sig från vanlig svenska.

Jag tror att det tål att upprepas hur många gånger som helst - det är inte för att SD vill begränsa invandringen ytterligare som de andra partierna vägrar samarbeta med dem - det är för att SD är en del av ett nyrasistiskt tänkesätt med en tydlig nyrasistisk diskurs.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-12-28 16:28:57 följande:
    "Kvotering av samlagsställningar" var en metafor för kvoteringspolitik i stort, men jag hyste förvisso ingen förhoppning om att du skulle begripa det...vilket du ju heller inte gjorde. Hur känns det att vara korkad?
    Det känns bra.

Dina metaforer är ju inte sällan direkt relaterade till dina språkliga tillkortakommanden och jag är av den uppfattningen att de är ytterst få SD-anhängare som har förmåga att nyttja språket som ett skarpt verktyg för vad det nu är de vill förmedla.

Jag kan störas av exempelvis Centurione som förstår att hantera orden, men fördelen med att hon kan uttrycka sig begripligt är ju att man inte behöver tolka det hon skriver.

Tja, C trodde att du avsåg föräldraförsäkringen, själv utgick jag faktiskt från att du bara inte nådde fram med dina spaningsresultatSkrattande
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-12-28 16:47:50 följande:
    Orkar nog inte just nu, men vill bara säga detta. Personligen ser jag faktiskt inget egenvärde i att Sd finns. Jag är inte det minsta fanatisk, om du trodde det - jag har familj och arbete som tar upp mina tankar och krafter i första hand.

Om de andra partierna genomför samma politik som Sd skulle ha gjort, om de haft makten, så är det OK med mig. Det är faktiskt möjligt att Sd bara kommer att bli en parantes i svensk politik, men OM det blir så så har de ändå varit den katalysator som räddade Sverige. Och jag hoppas att det kommer att stå i historieböckerna i framtiden.
    Det tror jag inte.

Jag tror att SD möjligen har inneburit att det har blivit svårare att få till en vettigare integrationspolitik, och om det blir så att flyktingsströmmarna kommer att tillta, att det blir lite svårare att säga att vi saknar resurser att ta emot så många.

Men den betydelsen är marginell i så fall.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-28 18:12:04 följande:
    Har du något bevis för att FDFMGA (för övrigt är nästan alla nic, inklusive ditt, bokstavskombinationer, så...) uttryckt just detta, eller försöker du limma åsikter på andra nu igen?
    Jag tror att Ph och några till gillar benämningen bokstavskombinationen, om inte annat så är det rätt lättstavat. Inte mig emot.

Att Ph fått för sig att jag tycker det är ok att en vänsterpartist spelar bort partikassan är sannolikt dels relaterat till att Ph har slarvat med lästräningen nu igen, dels att hen har eggat upp sig själv med fantasier om att vissa samlagsställningar ska kvoteras. Och detta mot bakgrund av att alliansen och regeringen snöpt SD.

Notera gärna att hen inte har begripit betydelsen av kvotering (se citatet nedan), men inget kunde vara mig mer främmande än att bry mig om åt vilket håll Ph juckar under sina spaningarSkrattande
    Philipsson skrev 2014-12-28 16:43:18 följande:

Fast jag är helt övertygad om att Bokstavskombinationen & Dorian kommer att förespråka kvotering av samlagsställningsställningar, bokstavligt talat, när det förslaget framställs, av t.ex. Rossana Dinamarca eller nån av de andra moralist-feministerna i V. Gränserna flyttas ju hela tiden fram. De som vill bestämma över hur andra ska leva, saknar i regel någon bortre gräns. Det räcker med att med att de kallar "bakifrånknull" för "en kvinnofälla" så får de Bokstavskombinationen & Dorian på sin sida.

• FDFMGA
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-28 19:40:10 följande:
    När kommer fördömandet?

Vi väntar...
    ViSkrattande

Vi sa svinskiten sa alltid min gamla mormor när hon kommenterade jagsvaga människor som hade för vana att gömma sitt jag bakom ett vi.

Men inte fördömer jag dig och PH.

Jag noterar bara att såväl du som Ph har fått för sig att jag tycker det är helt okej att vänsterpartister förskingrar pengar.

Läsrelaterat tror jag och det kanske i kombination med affekten över att sexklövern snöpt SD.

Överhuvudtaget är väl sverigedemokrater rätt usla på svenska, blir det något språktest som även skulle inkludera oss som redan är medborgare skulle väl SD förlora stora delar av sin väljarkår.

Statslös-Demokraterna, typSolig
  • FDFMGA
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-28 21:42:49 följande:
    Så istället för ett svar passade det med en förljugen anekdot om din mormor? Fint så.
    Nja, inte förljugen men lite tillrättalagd. Min gamla mormor kommenterade minst lika ofta jagsvaga individers vanemässiga sätt att ta skydd bakom ett tänkt "vi" med att fråga "Du och dina löss".

Har du funderat över vilka psykologiska mekanismer som får dig att skriva "vi" i stället för "jag"?  Skulle kunna vara en god början på vägen bort från SD, alltså att man uppfattar sig själv som en självständig och stark individ och inte som ett suddigt "vi".

Din läsproblematik där du påstod att jag försvarar en vänsterpartist förskingring av pengar har jag ju redan kommenterat.

Men jag har en viss förståelse för att du och Ph är lite extra oggiga just nu när sexklövern har snöpt SD. Hen. Ph alltså,  har ju till och med fått för sig att jag vill kvotera vissa samlagsställningar. Så nog tär nederlaget ordentligt på vissa SD-aktivisters sinnesfridTomte

Men handen på hjärtat, om du tänker efter ordentligt:  Var det inte givet att sexklövern skulle sätta stopp för stollarna nu när de blev helt fnoskiga när inte Åkesson längre kunde hålla styr på dem i och med att han drabbats av utmattningssyndrom.

Vad tror du - kan det vara så att det är allt lugnande av högt uppsatta SD-riksdagsledamöter som fått honom att däcka?

Hursomhelst. Mot bakgrund av den våldsamma överrepresentationen av brottsdomar bland SD-riksdagsledamöter så hoppas jag att de brottsstävjande myndigheterna håller ett extra vaksamt öga på gänget nu så länge de är i våldsam affekt.

Vad tror du. Kommer Åkesson att resa sig från sjukbädden, fatta telefonen och försöka att få Mattias Karlsson att besinna sig?

Själv hoppas jag att det inte lyckas i så fall utan att tokskallarna går vidare med en misstroendeförklaring mot regeringen LöfvenSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-12-29 21:18:47 följande:
    Jepp. SDs spel innebär att de nu har straffat ut sig själva.
    Visst.

Åkesson måste svära ve och förbannelse över att det bara tog Karlsson någon månad att riva ner ansvarskulisserna.

Eller tror du att jag överskattar Åkesson när jag utgår från att han aldrig skulle ha betett sig lika enfaldigt som Karlsson?
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-31 12:42:39 följande:
    Rättelse: Man behöver öppna ögonen, läsa och tro på "fakta" från Avpixlat och Affes Blogg, och rent allmänt agera som en naiv, lättlurad hatmånglare. Och sedan våga uttrycka sig anonymt (ack så modigt).
    Tror inte att det är så många av nätspammarna som klarar av ett vanligt jobb.

Så det är nog orättvist att anklaga dem för skattesmitning - soc-bidrag är väl inte skattepliktiga antar jag.
  • FDFMGA

Så här ser det ut på asylboendet i Grytan

Jag bodde för övrigt i närheten under några år.

Fantastisk utsikt över Storsjön och Oviksfjällen i mitt tycke.

Man kan inte kräva tacksamhet och asylboendet ser inte så roligt ut - men inte skulle jag ha protesterat om jag hade flytt från ett inbördeskrig.

tinyurl.com/obydw4h

Svar på tråden Varför hatar folk SD?