Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-12-19 00:18:49 följande:

Hur kommer det sig att samerna klarar sig undan kritisk analys när det gäller det faktum att ingen som inte är same till ursprunget, får rösträtt till Sametinget. Det spelar ingen roll om du flyttar till Lappland och identifierar dig själv som same, du får inte rösträtt till Sametinget för det. Där tillämpas nämligen bördsrätt.

Hm, jag var tillsammans med en same en gång på tiden, jag gissar att hon hade bättre koll på det där än vad du fått under dina spaningar.

Hon hade inte rösträtt till sametinget eftersom det inte hade talats samiska i hennes hem. Enligt henne finns det två kriterier för rösträtt, språket och att man anser sig vara same och enligt henne så uppfyller bara en bråkdel av Sveriges samer bägge dessa kriterier.

Enligt henne så finns det en lag som styr detta - men inte en lag stiftad av sametinget utan av riksdagen.

Jag har inte kollat om hon har rätt - men mot bakgrund av att du så gott som aldrig lyckas förstå din omvärld som skulle det förvåna mig om du inte drattat på ändan under dina spaningar den här gången också.

Men rätta mig gärna om hon hade felSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

Såg att det är fler SD-aktivister än Ph som börjat grunna på det där med sametinget och rösträtt. Så här står det i sametingslagen, som inte år stiftad av sametinget utan av riksdagen.

1 kap. Inledande bestämmelser
    1 § I denna lag ges bestämmelser om en särskild myndighet - Sametinget - med uppgift främst att bevaka frågor som rör samisk kultur i Sverige.

2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
    1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
    2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
    3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.

• FDFMGA
    Nenne666 skrev 2014-12-19 03:06:39 följande:
    Ditt inlägg känns mer som att du ville visa att du lyckades vara hörd. Verka retorisk och lite bildad. Hade velat höra något annat än den vanliga slängande dock...
    Ett sent svar men dina påståenden speglar SD-mentaliteten så väl att de förtjänar ett svar.

Du upplever att det inlägg du replikerade på präglas av att jag vill verka bildad och vill visa att jag också minsann har en röst och dina upplevelser utgår från citatet nedan.

Det blir alltså samma gamla vanliga SD-fenomen - oförmågan att förstå skriven svenska. Du skulle ha kunnat skriva att mitt inlägg bara är allmänt tyckande om Gert och Ph som i princip skulle kunna riktas mot vilken skribent som helst här på FL - men i stället utgår du från bildning och någon variant av "Musen som röt".

Om vi lämnar dina känslor framför spegeln så skrev jag nedanstående rader mot bakgrund av att varken Ph eller Gert lyckats ta reda på vilka kriterier man ska uppfylla för att få rösträtt i Sametinget. Gert startade en tråd om detta och Ph, ja hen hade fått för sig att kraven utgår från börd.

Det är inte att vara bildad att tro sig ha större förmåga än en sverigedemokrat - det blir lika absurt som att påstå att en snigel är snabb bara för att den rör sig snabbare än en sten.

"Mm, vi har ju till exempel Gert och Ph här på FL som bjuder på en uppvisning i den sverigedemokratiska subkulturens syn på den egna kulturens inflytande på den svenska.

Det blir lite som Gudasänds historier, bara det att jorden som universums medelpunkt är ersatt av SD och chemtrails av batikhäxor och pk-trolleri"
  • FDFMGA
    Gert skrev 2014-12-21 10:39:54 följande:

Jag formulerade det så bra i en annan tråd så jag skriver det igen:

För några veckor sen lyssnade jag på P1 och där var det en vänsterinriktad samhällsdebattör, författare etc som sa att ca en tredjedel av befolkningen tycker likadant som partier som SD. Det syns i andra länder menade hon och hon var inte ett dugg överraskad att SD fick 13% och att de antagligen kommer upp i 30%. 

Det ni SD-motståndare inte förstår är att det finns väldigt många människor som har samma synsätt som partier som SD.  Nu har det aldrig funnits ett parti som SD tidigare i svensk politik, så att SD växer kommer som en överraskning för många människor som naivt tror att alla tycker som dom själva. 

Det tror jag inte. 

Jag tror snarare att många anser att invandringen borde begränsas, eller t ex att tiggande romer borde skickas tillbaka till Rumänien och stanna där - men jag tror att få egentligen delar SD:s rasistiska syn på människor.

Alltså det som är naturligt för en sverigedemokrat i affekt - att börja babba sig och förklara att babbar ska passa sig jävligt noga det är ett beteende som den stora majoriteten svenskar finner föraktligt.

SD är en mycket osvensk företeelse överhuvudtaget - och så småningom så kommer företrädarna att vara borta från riksdagen och tillbaka på dynghögen diskuterande svenskhet och annat som sysselsätter sverigedemokrater.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-21 11:44:30 följande:
    Jag KÄNNER en statsvetare som tydligt anser att SD är fascister. Så visst fasen kan jag hitta!
    Rataxes skrev 2014-12-21 11:47:31 följande:
    Nu är han ju ingen forskare utan bara en tragisk lögnhals till journalist...

Problemet med nyfascism är väl att det inte finns någon egentlig definition av begreppet och att man därmed väljer sin egen definition och då kommer fram till att SD är - eller inte är - nyfascister.

Jag har åtminstone försökt hitta en definition utan att lyckas men kommer bara till definitioner av fascism. Att SD inte är ett fascistiskt parti gissar jag att de flesta kan hålla med om - men vara ligger skillnaden mellan fascism och nyfascism?

mikeenocksson.blogspot.se/2014/12/fascism-och-nyfascism.html
  • FDFMGA
    kvs skrev 2014-12-21 15:30:47 följande:
    Så är det ju fascism är ju en nästan lika missbrukad term som rasism, den dyker upp i de mest konstiga sammanhang och är mer att betrakta som ett skällsord än en term som faktiskt betyder något.

Prefixet ny är väl bara en omskrivning för en extremare hållning, jämför t ex med nyliberalism (som ironiskt nog är detsamma som klassisk liberalism) och neocons.
    Snarare en anpassning till samtiden. Jämför med nynazism eller nykolonialism som knappast är extremare en förlagorna.

Själv kan jag tycka att SD orienterat sig bort från de nynazistiska rötterna mot något som kanske skulle kunna kallas nyfascism, men det blir mest en lek med odefinierade begrepp och jag tycker i så fall att nyrasister är en mycket mer träffande beskrivning.

I stället för en etnisk gemenskap betonar SD den kulturella gemenskapen där iofs epitet som muslim har glidit över till att beteckna etnicitet.

Exempelvis brukar ju SD:s räknenissefalang använda muslim ur ett nyrasistiskt perspektiv där inte bara alla människor från vissa länder räknas som muslimer utan också deras ättlingar i all evighet.

Amen.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-12-22 00:02:33 följande:
    Nej, det är sådana som Björn Söder som enbart ska hålla käft. Vad folk är och inte är avgör de själva, svensk, kines eller pekingese. Det är så mycket enklare om var och en håller ordning på sig själv. Fast inte för SD som verkar upptagna på heltid med att definiera människor som klarar finfint av att definiera sig själva.
    "?Björn var helt fantastisk! Tänk er honom i riksdagens talarstol. Batikhäxorna kommer inte våga sig in i plenisalen!? 

Skrattande

tinyurl.com/pvdf5ev
  • FDFMGA
    de Robespierre skrev 2014-12-22 14:30:53 följande:
    Färöarna. Hmm...

Deras absoluta huvudnäring är fiske, fiske och fiske. Övrig är den lokala samt en förlängd landningsbana samt några kryssningsskepp som besöker ön per år. Vissa menar att fisket är så avgörande att de valde att bryta mot de fiskekvoter som gäller inom EU. Något som gjorde att de blev bojkottade. Majoriteten av ungdomarna lämna landet för att plugga utomlands och landet kämpar för att de skall komma tillbaka och arbeta i fiskeindustrin. Landet får fortfarande över 600 miljoner i bidrag från Danmark varje år trots att de är självständiga. Nu slåss man med en åldrande befolkning trots att den inte minskar. Vet inte om Färöarna känns som ett lysande exempel på en nation som Sverige skall efterfölja 
    Tror att det är den romantiske nationalistiske Björn Söder som blir lyrisk under besöket, inte av de skäl som du tog upp - utan man kan ana den fornnordiska storheten, att vikingar slog sig ner där, att språket ger ett eko till det som en gång var och kanske framförallt att befolkningen är homogen och muslimer lyser med sin frånvaro.

Att sen naturen är karg är precis som det ska, jag har för mig att du brukar jämföra SD med andra totalitära rörelser. Jag tänker mig att Björn Söder närmast flåsade upphetsat vid tanken på hur färöingarna har danats av av att kämpa mot naturmakterna, ungefär som sovjetiska pekoral om hjältearbetare som offrar allt för kommunismen i typ "Hur stålet härdades".

Avståndet mellan olika fanatismer är inte stort och likheterna förbluffande många.
  • FDFMGA
    de Robespierre skrev 2014-12-22 16:40:53 följande:
    Jag lämnade det med flit utanför mina kommentarer då det torde vara ganska uppenbart att det som "blev över" var det som attraherade honom.
    MM, man vad är det i så fall som attraherar sverigedemokrater när de talar om att de älskar Sverige och kallar varandra sverigevänner?
  • FDFMGA
    dennis02 skrev 2014-12-26 17:05:30 följande:

Jag tänker att det kunde vara kul och intressant att höra invandrare och muslimer själva komma till tals i denna tråd. Tyvärr är det bara svenskar som häckar på FL, vilket gör debatten aningen onyanserad.

Hur bär du dig åt för att veta vilka som är invandrare?

Jag känner till några som är aktiva i tråden som är invandrare, men det är ju sådant jag fått veta av dem.

I övrigt har jag inte en susning, man kan ju inte utgå från att alla invandrare skriver taskig svenska i så fall vore ju nästan samtliga sverigedemokrater på FL per definition invandrare och de jag vet är invandrare skulle inte vara invandrareSolig
Svar på tråden Varför hatar folk SD?