Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-09-02 06:11:52 följande:
    Är det för att ni förkastat den matematik vi andra lärt oss, med hänvisning till dess arabiska ursprung?

Det där med att slunga ur sig obevisade uppgifter, och framställa dem som om de vore sanning, tycks vara symptomatiskt för Sd-hatare.

För du har knappast bevis på matematikens ?arabiska ursprung??

Det vore i så fall en världsnyhet, eftersom matematikens ursprung är omtvistad bland dem som forkar i ämnet.

Ungefär som det där med att "invandringen ju innebär en kulturell och ekonomisk vinst för Sverige", ett påstående som ju då måste bevisas (vilket ingen har kunnat göra).

• Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-09-02 18:50:04 följande:
    Jag syftade på att våra siffror och vår kunskap om matematik kom från arabiska verk (Exv al-gebra). Jag glömmer hela tiden att du bevakar tråden med krav på en språklig precision som är högre än vid såväl min magister- som licentiatuppsats.
    Nej, så är det inte (inte mer än delvis): Matematik (grekiska), ekvation (latin), funktion (latin)...

Ditt snack om att matematikens ursprung skulle vara arabiskt är alltså taget från luften alternativt från nån pseudovetenskaplig hemsida, som med ett behjärtansvärt syfte förfalskar historien.

Det SKULLE iofs kunna vara så att matematikens ursprung r arabiskt, men det vet inte du, och det vet inte jag. Skillnaden är att du PÅSTÅR dig veta det (trots att du omöjligen kan veta det).

• Philipsson
    oOOo oOOo skrev 2014-09-02 21:05:28 följande:
    Det är väl inte fel att hylla araberna för att de var tidigt ute med att formalisera matematik även om detta skedde parallellt på flera ställen. Man kan nog lugnt konstatera att vi i norden var ganska långt efter då Precis som nutida matematiker skall hyllas för sina insatser.

On a sidenote var det nyligen en iransk kvinna(Maryam Mirzakhani) som fick den första Fields medal som kvinna.
    Jo, det är definitivt att påstå att matematiken har sitt ursprung i arabvärlden om man nu inte vet att så är fallet.

Det har funnits för mycket av politisk-ideologisk historiebeskrivning här i världen, utförd av folk som tycker vetenskaplig bevisföring är irrelevant så länge det politiska budskapet är det "rätta".
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-09-02 22:05:59 följande:
    Har vi inte arabiska siffror? Fyller jag LX nästa år? Menar du att det är felaktigt att den västerländska matematiska utvecklingen till viss del bygger på arabiska verk? Att vi inte dragit lärdom från babylonsk matematik? Det är vad jag påstår. Inte att matematikens ursprung är arabiskt, men att vår matematik är vad den är tack vare (bl.a.) arabiskt inflytande.

(Att vi har latinska och grekiska termer i våra fackuttryck är ju öht inte relevant i den här diskussionen)
    Vad du skrev var att matematiken har "arabiskt ursprung" och efter det gör du allt för att moderera vad du skrev, för att du har insett att snackade om nåt du inte vet något om.
  • Philipsson
    oOOo oOOo skrev 2014-09-02 21:36:29 följande:
    Visst är det fel i den allmänna betydelsen av matematik. Människor har räknat saker sedan vi blev människor med all säkerhet.  Har hört om experiment där man konstaterat att papegojor kan räkna

Men vad vi vet så var araberna tidiga med att formalisera matematik, precis som kineser, indier och mayaindianer tex. Givetvis är det omöjligt att säga var de lärde sig sin matematik ifrån. Antagligen utvecklade de matematiken precis som vi gör idag. Euklides lärde sig matematik i Babylon har jag för mig.
    Försök nu inte att "rädda" din ideologi-kamrats klavertramp. Det blir ju bara fånigt.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-09-03 22:47:54 följande:
    Eftersom klockan börjar dra sig mot sent kommer sannolikt strax långa utläggningar om "negerns" beskaffenhet och lite annat jag ha beskrivit för dig tidigare.

Jag brukar logga ut då och återkommer när moderatorerna har rensat upp efter nattens verbala kräkanfall.
    Du vet väl att det var under sossarnas tid som Rasbiologiska institutet instiftades...?
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-09-03 22:26:04 följande:
    Nu var det specifikt SD-följarnas kvinnoförakt kopplat till Åkessons bristande avståndstagande och det faktum att flera i tråden framhållit SD som ett parti som arbetar för kvinnor som jag ville diskutera.

Hela tråden med frågeställningen varför hatar folk SD är ju helt onödig med din och Mias logik. Folk i allmänhet hatar både SvP och SMR mer, och då finns ju inget att diskutera ang SD, eller?
    Mycket av Sd-hatet har nog att göra med att det är främst män som sympatiserar med Sd. Sd-hatet är ju som mest utbrett bland feminister, och dessas manshat är vida känt. För att dra det till sin spets kan man säga att feminister hatar det som män gillar.
  • Philipsson
    Behöverskor skrev 2014-09-04 09:01:55 följande:

Det finns en medmänsklighet som jag står för och som jag anser att mitt land står för vilket innebär att jag inte ställer upp på att folk svälter, blir mördade eller förföljda. Vi i världen måste hjälpas åt på de sätt vi kan, det är ingen som flyr sitt land för att de egentligen vill det, utan för att de måste rädda sina liv. Det är stor skillnad på att ha möjligheten att åka hem och att inte kunna åka hem. 

Självklart ska vi alla hjälpa andra, vissa väljer att personligen vara på plats och hjälpa, vissa hjälper genom ekonomisk donation till organisationer men alla i Sverige kan påverka genom att rösta för den invandrarpolitik som de anser är humant och mest önskvärt.

Att stänga dörren och skicka folk till döden och själv sitta på soffan och äta chips en fredagskväll och känna sig nöjd med sin medmänskliga insats är något som borde ge magknip och framförallt dålig karma.. 

Fast nu har du kommit till det moment då du måste tänka ett steg längre.

Anledningen till att Sverige kunde ta emot flyktingar från Italien, Ungern, Tjeckoslovakien, Chile, Grekland (och senare från Balkan, fast denna invandring, från Balkan, innebar större problem, eftersom den var större och för att Sverige då hade förändrats), var att Sverige då hade en fungerande välfärdsstat, och ett stort behov av arbetskraft. Dessa flyktingar integrerades i det svenska samhället på ett relativt bra sätt.

Hade Sverige INTE haft en fungerande välfärdsstat, skulle Sverige inte haft något att erbjuda dessa flyktingar, utan de skulle ha bildat flyktinggetton i förorterna, ungefär som i Frankrike, där invandrare från forna kolonialstater i stor utsträckning lever i parallellsamhällen.

Avvecklingen av välfärdsstaten Sverige har skett stegvis sedan början av 1980-talet. En del i denna avveckling är hög invandring. Idag är inte behovet av arbetskraft speciellt stort i Sverige utan en stor del av flyktingarna hamnar i arbetslöshet. Många är och förblir tärande. Det innebär att trycket på arbetsmarknaden stiger, vilket innebär att lönerna inte stiger som de borde, att fackföreningarnas inflytande minskar, att staten och kommunerna får stora utgifter men få inkomster.

Svensk välfärd har sjunkit i standard något oerhört sedan guldåren på 60-talet. Om denna utveckling fortsätter - vilket liberaler och högerfolk naturligtvis önskar -, så innebär det att välfärdsstaten kommer att falla samman helt och hållet.

En av konsekvenserna av detta vore, vilket vem som helst kan räkna ut, att vi inte skulle ha råd att ta emot en enda flykting. Och vad mera är: Inte en enda flykting skulle åka just hit för att söka uppehållstillstånd.

Högern vill ha liberal invandringspolitik, men de vill inte betala för den. Om folk lever i misär, struntar de i. Högern använder hög flyktinginvandring som en del av en strukturomvandling, som till stor del redan har lyckats.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-09-04 10:00:59 följande:
    F.ö. hoppas jag att du är medveten om att det finns manliga feminister. Det finns också många män, de flesta t.o.m. som trots sin penis inte är SD-anhängare.
    Ja, men de män som är feminister är de som ägnar sig åt galanteri. Istället för att granska och kritisera kvinnor och feminism, som de skulle ha gjort om det handlade om män och maskulinism, ger de kvinnorna/feministerna "rätt", sannolikt för att dra fördel av det. Dels på ett strikt personligt plan (en manlig akademiker kanske inte får reproducera sig om han inte kallar sig feminist) och dels på ett mer yrkesmässigt: Om han inte köper feministernas agenda har han ingen chans att ta sig uppåt y yrkeskärriären.

Så cynisk är denna värld.
  • Philipsson
    Behöverskor skrev 2014-09-04 10:22:00 följande:

Såg precis inlägget från Philipsson där feminister fick sig en känga.

LÄGG AV.. Där har vi ytterligare ett sånt där inlägg som inte det finns några belägg för, ingen relevans eller sanning. 

Men så, varsågod att bevisa existensen av ett patriarkat i Sverige (det patriarkat som feministerna UTGÅR från finns - fast naturligtvis utan några som helst bevis)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?