Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Thomas66 skrev 2014-02-26 23:07:47 följande:

Så sa jag inte, finns jag på en bild och jag är utpekad som gärningsman fast dom inte vet vem jag är, så bör jag givetvis hängas ut.
    Så får du bara inte tycka!!! Förstår du inte att en misstänkt kan vara HELT oskyldig? Det finns människor som har fått sina liv förstörda för att upprörda grannar har varit säkra på sin sak och fällt en misstänkt pedofil i förväg och tapetserat hans bild på gator och torg och lyktstolpar för att varna. Och sedan har det vistat sig att han var helt oskyldig men drevet fortsätter ändå mot honom och familjen tills de får flytta och försöka börja om på annan ort tills någon snokar reda på... och så fortsätter det. Idag är det ännu enklare med internet att rasera en oskyldig människas liv. Det går på några minuter.

I Sverige är man oskyldig till motsatsen bevisats och det är så viktigt att man inte tullar på rättsäkerheten. Om man börjar gå ned för den stigen kan man till slut komma och plocka upp människor i sina hem på natten och slänga dem i fängelse och behålla dem där utan rättegång tills de ruttnar i sin fängelsehåla.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-02-27 00:23:49 följande:

Nu överdramatiserar du. Jag har hela tiden sagt att signalement/bilder är ointressanta på en gripen eller dömd gärningsman. Men att det vore bra i dom fall där gärningsmannen finns på bild ( Dvs hen är utpekad genom en bild ) och man inte vet hans identitet.
    Nej, jag överdramatiserar inte. En bild på en misstänkt gärningsman kan vara en bild på en helt oskyldig person.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-27 00:45:02 följande:
    Om Efterlyst skulle anamma den synen skulle nog betydligt färre brott klaras upp den vägen.
    I Efterlyst väljer man ut fall som lämpar sig, där man ofta tar förövaren på bar gärning mha av bevakningskamror och så vidare. I mitt exempel fotograferades någon i en park där en våldtäkt begicks ungefär samtidigt och så manglas bilden ut.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-02-27 00:48:26 följande:
    Sedär. Jag håller med dig till 100%. (vart är världen på väg) ;)

Sen kan jag iofs anse att utvisningsvapnet används väl sparsamt. Om fler utvisningar skedde, t.ex. tredje gången gillt - eller vid fängelsestraff efter t.ex våldsbrott, tror jag att mycket av aversionen mot invandrare skulle försvinna.

I nämnda fall ville ju åklagaren inte ens yrka på utvisning från början med den knäppa tanken att om han utvisas till Somalia, kan han ju utsätta kvinnor för brott där också. Härdsmälta i skallen. Efter ett minidrev och skriverier i utländsk press ändrade han sig till slut.

Jag har väl ALDRIG varit emot att brottslingar ska straffas. Det jag invänder mig emot är att det finns politiska krafter som vill smälta ihop orden invandrare och kriminell i svenskars medvetande och då pratar jag inte bara om SD.

Sedan ska jag inte försvara just den här domen för jag är inte insatt i den, men generellt vet jag att en domstol kan döma på detta vis när man anser att det är risk för att utvisningslandet inte kommer att implementera straffet på ett tillfredsställande sätt eller kanske inte alls, vilket i praktiken innebär att man släpper en farlig människa fri.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-02-27 09:37:24 följande:
    Det här påminner starkt om Sd-lobbyisterna här i denna tråd, kritik tas inte bort här men "ser" den märkligt nog inte..
    wp.me/p2oCcR-3we

Kan det vara så att ifrågasättande är för jobbigt för Sd?

Jag tror det handlar om att SD behöver behålla sin kärnväljartrupp. När man som parti officiellt är så luddig i sina formuleringar får man ta ut svängarna desto mer på andra forum, prata mer i klarspråk så väljarna känner igen sig i sina sympatier och själva får uttrycka dem.

Björn Söder SDs partisekreterare har tydligen en facebooksida som tjänar i detta syfte där han drar igång en "debatt" genom att insinuera att meningsmotståndaren ägnar sig åt djursex och sedan låter kommentarerna med grovt förtal och rasism rulla på medan han tar bort kritiken mot att inlägg med grovt förtal och rasism får stå kvar.

Förutom det uppenbara förtalet så verkar det inte bättre än att Björn Söder känner en viss sympati med inställningen att vi har nog med "kamelknullare" i landet eller inte ser det rasistiska i ett sådant uttalande. Alla dessa hätska tankar som finns inom väljarkåren måste ju ut någonstanns och Björn Söders facebooksida anses väl som lämpligt av Björn Söder - annars skulle han väl göra något det i stället för att dra igång det. Jag tror Björn Söder i SD-kretsar betraktas som en "stark" man som vågar gå ut med den här typen av uttalande medan vi andra undrar vad det är för avpixlatfilial han driver. 
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 09:59:57 följande:
    Självklart kan man vara svensk och afrikan. Men denna var inte det utan det var bara en larvig mörkläggning.
    Och när är det INTE en "larvig mörkläggning" när man inte går ut med detaljer som härleder till etnicitet?
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 10:32:55 följande:
    Jag tycker att hudfärg/nationalitet är viktigt såtillvida att jag tycker att dessa individer ska utvisas vid brott. Vi ska inte behålla kriminella här i onödan. Det skapar bara ett otryggt samhälle och kostar pengar.
    Och skriker sig blå? Nja, det kan vara svårt att få fram tonart i text men jag skriker ingenting. Jag tycker att det är larvigt att tidningarna alltid försöker påskina att det är svenskar som begår alla brott även om det är asylsökande. De gjorde samma sak när de beskrev en händelse på ett äventyrsbad i Malmö där de har grova problem med invandrargäng så till den grad att de måste ha patrullerande väktare på badet. Killarna ville bada i sina underkläder och blev hotfull mot personalen så polis fick tillkallas. Vad väljer Aftonbladet för bild till texten? Jo ett par Sverigekalsonger. Det är bara en småsak men när det sker liknande i så gott som varje artikel blir det löjligt. Pga jag vet att tidningarna alltid döljer detaljer går jag in på alternativ media eller Flashback och läser. Det hade jag inte gjort om media körde med öppna kort. Inte just kalsongfallet på badet för det är en petitess och man förstår ändå vilka det var då det skedde på Aq-Va-Kul. Aftonbladet bytte någon dag senare ut de blågula kalsongerna mot vita dock. Vet ej varför.

Utrymmet att utvisa vid tunga brott finns i lagen och påverkas inte av att man skriver ut etnicitet av misstänkta gärningmän och dömda gärningsmän.

I det aktuella fallet som du och jag har diskuterat tycker jag att det hade fungerat att tala om att mannen var asylsökande.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-27 12:24:20 följande:
    Etnicitet är sällan relevant, som sagt. Men ge då för bövelen fan i att förvanska sådant i de fall det kan tänkas "väcka anstöt". En somalier som råkar ha fått svenskt medborgarskap men fortfarande uppenbarligen är så somalisk att han t.ex. planerar islamistiska terrordåd _är inte svensk_. Då ska det heller inte rapporteras om "terrormisstänkta svenskar" som om det vore Nisse i Hökarängen som råkat hamna i dåligt sällskap på utlandssemestern. 
    Men om du nu får för dig att det är Nisse i Hökarängen som hamnat i dåligt sällskap på utlandssemestern (till Syrien?) som avses med "terrormisstänkta svenskar" så är det ju ditt problem. Lite omvärldskunskap får man ju ha. Själv tänker jag att det högst troligt är någon med stark koppling till det den gör som gör det den gör. Detta utesluter inte alla nissar men högst troligt handlar det om fler icke-nissar än nissar.

Det var samma sak under spanska inbördeskriget, att det drog ihop en massa spanienkopplade människor, men en hel del som åkte ner och anslöt sig till de internationella brigaderna var inte mer kopplade till Spanien än att de trodde på kommunism. Bland dem fanns minst en Nisse:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_brigaderna 

Att personen är svensk medborgare betyder att vi får betrakta personen som svensk åtminstone när det gäller ansvarsbiten för personen utifrån internationella lagar. Han sorterar under svenska ambassadens ansvarsområde. Du eller jag kan ju inte bara bestämma oss för att han inte är svensk och kräva att andra ska benämna honom därefter.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-27 13:36:40 följande:
    Det riktigt töntiga är att Åkesson själv kallar sig "etnisk skåning". Eftersom man bara kan ha en etnicitet, en lojalitet enligt SD, så är Åkesson ett hot mot det pansvenska, ety han just identifierar sig med SKÅNE inte SVERIGE.
    Är inte en "etnisk skåning" per automatik "etnisk dansk"?
  • nihka
    M Y L F skrev 2014-02-27 13:53:39 följande:

Jaha så Boström ljuger när han säger att ja invandrare begår fler brott än andra. Det handlar om sociala och ekonomiska forhallanden. Det är 2,5 gånger vanligare att det råkar vara en invandrare som begår brott.
    Det i särklass mest utmärkande daget är att du är MAN. Enligt statistiken utgörs personer som är misstänkta för brott av drygt 80 procent män och omkring 20 procent kvinnor.

http://www.brottsrummet.se/sv/brott-och-statistik

Men naturligtvis ska vi inte bedriva någon häxjakt på män för det. Bara låsa in fulingarna hur de än ser ut.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?