Naranjos skrev 2014-02-27 00:48:26 följande:
Sedär. Jag håller med dig till 100%. (vart är världen på väg) ;)
Sen kan jag iofs anse att utvisningsvapnet används väl sparsamt. Om fler utvisningar skedde, t.ex. tredje gången gillt - eller vid fängelsestraff efter t.ex våldsbrott, tror jag att mycket av aversionen mot invandrare skulle försvinna.
I nämnda fall ville ju åklagaren inte ens yrka på utvisning från början med den knäppa tanken att om han utvisas till Somalia, kan han ju utsätta kvinnor för brott där också. Härdsmälta i skallen. Efter ett minidrev och skriverier i utländsk press ändrade han sig till slut.
Jag har väl ALDRIG varit emot att brottslingar ska straffas. Det jag invänder mig emot är att det finns politiska krafter som vill smälta ihop orden
invandrare och
kriminell i svenskars medvetande och då pratar jag inte bara om SD.
Sedan ska jag inte försvara just den här domen för jag är inte insatt i den, men generellt vet jag att en domstol kan döma på detta vis när man anser att det är risk för att utvisningslandet inte kommer att implementera straffet på ett tillfredsställande sätt eller kanske inte alls, vilket i praktiken innebär att man släpper en farlig människa fri.