Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-02-26 00:41:27 följande:
    Ja, blev nyfiken på detta: "spanjorernas kolonisering av Mexico kostade dem mellan 90-95% av deras befolkning tack vare de fantastiska bakterie floran som Europerna tog med sig. "

Källa?
    ---
    När dte gäller imperialism/kolonier... så har jag alltid stått för rätten till suveränitet, att områden/länder ska ha rätten att styra över sig själva. Som t.ex. nu i Skottland, där man ska folkomrösta om för eller emot bildandet av en helt egen stat. England har ju s.a.s. tvångsstyrt Skottland sedan medeltid.

Bildt kallar ju sådant, pejorativt, för "balkanisering"

När det gäller USA så finns det en del intressanta saker. Medan indianerna i Sydamerika blandades upp med invandrarna, till mestiser, så hamnade de nordamerikanska indianerna i reservat.

Hade du något att säga om det ursprungliga inläggets kärna, dvs koloniserings pris tycker du att det har varit värt det?

Visste du inte att indianerna dog som flugor eftersom deras immunförsvar saknade skydd för några av de  vanligaste europeiska sjukdomarna?
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-26 01:23:47 följande:
    Avpixlat förnekar sig inte...

www.dn.se/ledare/signerat/nyhetsvardering-avp...
    Nej, varför ska man rapportera om en svenskt ljushyllt serievåldtäktsman på Kungsholmen i Stockholm när utrymmet behövs för att berätta om en avsevärt mycket mindre ljushyllt man i Danmark som blev arg för att han fick en skinksmörgås?

Det är logiskt i Avpixlats "icke-rasitiska" värld.

• nihka
    Errol Flynn skrev 2014-02-26 07:46:05 följande:

Precis som vanlig kvällspress gör. År ut och år in. Till och med så till den milda grad att det är värt en egen liten spalt om att gärningsmannen är ljus. Patetiskt.
    Kvällspressen är väl närmast att likna Veckorevyni unisextappning och vad de sysslar med för journalistik är väl tveksamt rakt av så där kan jag förstå din kritik. Har det stått om det här i kvällspressen också, eller jag fattar inte det sista du skrev.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-26 11:08:12 följande:
    DN anser uppenbarligen att Avpixlats (brist på) rapportering i ett fall gör det relevant för DN att publicera hudfärgen på en förövare.

Ja, men DNs tes är att det är rasistiskt att bara rapportera om brott om de begås av mörkhyade. DNs rappertering innehöll tesen samt exempel på brott där de misstänkta var både ljushyade och mörkhyade.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-02-26 11:58:09 följande:

Tydligen i DN. Dorian länkade en artikel.

Det vet jag men du skrev något om en liten spalt i kvällspressen, eller vad menade du?
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-02-26 12:11:21 följande:

Det var Hanne Kjöllers lilla text jag syftade på.
    Jag trodde du syftade på kvällspressen:

"Precis som vanlig kvällspress gör. År ut och år in. Till och med så till den milda grad att det är värt en egen liten spalt om att gärningsmannen är ljus. Patetiskt."

Hanne Kjöllers artikel publicierad i DN debatt har ju inget med kvällspressen att göra. DN är ju en dagstidning som håller en helt annat klass.
  • nihka
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-26 13:47:09 följande:
    Tycker att DN försämrats betydligt de senaste åren och att den numera nästan håller kvällstidningsklass.
    Jag håller inte med dig om att försämringar skulle lägga DN i nästan samma klass som exempelvis Expressen och Aftonbladet.

Alldelles oavsett var det iaf inget fel på den den aktuella artikeln. Den gjorde sin poäng och visade ett exempel på att Avpixlat är en rasistisk sajt. 
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-02-26 14:48:40 följande:

Bild och namn kommer säkerligen där när identiteten avslöjats. Fler vita har hängts ut med namn och bild på nämnda sida. Är brottet tillräckligt avskyvärt så spelar hudfärg mindre roll.

Ja, men hudfärg är ändå det övergripande intresset. Är du mörkhyad räcker det med att du blir arg för att du får en skinksmörgås på en bensinstation i Danmark - vilket inte ens är ett misstänkt brott. Stod att läsa i DN fast jag har inte kollat upp det på Avpixlat.

Så Avpixlat rapporterar inte nyheter de synar invandrare i syfte att framställa dem i så dålig dager som möjligt.

Var finns motsvarigheten att läsa den dag jag blir sur för att jag beställer en ostfralla, men får en kycklingsmörgås på en mack i Norge?
  • nihka
    nihka skrev 2014-02-26 14:59:23 följande:

Ja, men hudfärg är ändå det övergripande intresset. Är du mörkhyad räcker det med att du blir arg för att du får en skinksmörgås på en bensinstation i Danmark - vilket inte ens är ett misstänkt brott. Stod att läsa i DN fast jag har inte kollat upp det på Avpixlat.

Så Avpixlat rapporterar inte nyheter de synar invandrare i syfte att framställa dem i så dålig dager som möjligt.

Var finns motsvarigheten att läsa den dag jag blir sur för att jag beställer en ostfralla, men får en kycklingsmörgås på en mack i Norge?
    Artikeln om smörgåsen är kvar, men fortfarande inget om den "vita" serievåltäksmannen i Stockholm på Avpixlat. Ja, inget om någon serievåldtäktsman i Stockholm överhuvudtaget. Och varför är jag inte förvånad?
  • nihka
    korp3n skrev 2014-02-26 16:10:35 följande:
    Så 10 miljoner människor död i Belgiska Kongo är okej för framåtskridande?
    Det är fruktansvärt och likaså 45 miljoner mäniskors död i Mexiko till följd av kolonisering och alla andra offer efter vägen som skördats för att bidra till levnadsstandarden i väst idag.

Nu är gjort gjort och kan inte göras ogjort, men vi kan se till att vi iåtminstone inte gör om det.

Ett steg i att inte göra om gamla misstag är att inse att de är just gamla misstag och där spelar skolan en viktig roll. Det är farligt för ett samhälle att ha historielösa medborgare.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?