Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-08-12 21:03:35 följande:
    Du visar stolt upp dina begränsade kunskaper, ser jag.
    Du vet väl att man har avskaffat hemspråks-modersmålsundervisning, i Danmark? En stor studie visade nämligen att den hade noll effekt....
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-13 00:13:27 följande:
    Senilitet, kanske - eller oförmåga av någon annan orsak.
    Du talar om dig själv, märker jag.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-13 00:23:38 följande:
    Vilket slagkraftigt sakargument som respons på sågningen av artikeln.
    Goddag yxskaft!

Ja, för att sågningen av artikeln inte var saklig (att den bara skulle vara "en massa overifierbart tyckande").  Det finns liksom inget att säga då.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-13 00:21:16 följande:
    Nej. Studien visade att effekten var tvetydig och tillskrev detta att man inDanmark, som i Sverige, pga rekryterings- och organisationssvårigheter har svårt att genomföra modersmålsundervisning med kvalitet för alla elever.
    Nej, studien visade att effekten var noll. Ingen effekt av modersmålsundervisningen kunde märkas, i de andra ämnena (vilket ju ideologer som framhärdar modersmålsundervisningens viktighet, ju hävdar).
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-13 08:38:17 följande:
    Nej, Staffan Heimerson.

Inte vet jag bakgrunden till hans sinnesförvirring men skriver man som nedan efter att hört en kvinnlig sommarpratare ge uttryck för sin personliga uppfattning så måste man vara påverkad av något. Bitterhet, kanske?
    Att istället för att debattera i sak, attackera debattören för dennes bevelsegrunder, är typiskt för demagoger.

Vad tycker du om att feminister som t.ex. Romson ständigt och jämt attackerar "vita heterosexuella män" och "patriarkatet". Snacka om "vi mot dom", svartmålning av en grupp. Som nassarna mot judarna.

Och i Sverige av idag och sen många år, så finns det ju inget patriarkat; ändå framhärdar feministerna, med detta falska argument.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-14 10:21:54 följande:
    Har diu förresten lärt dig att det skrivs komplicerat och inte komplicerat som du har för vana att göraSkrattande

Så blir det ibland, i hastigheten, för oss som inte använder autokorrigering.
    FDFMGA skrev 2014-08-14 10:21:54 följande:
    Men vad du är oggig nuförtiden.

Nihkas förklaring är korrekt enligt Nationalencyklopedin.
    Men du, då föreslår jag att du skriver till Svenska akademien och ber dem ersätta sin definition av glosan i sin ordlista, med en som du och nihka författar.

Dock, i NE står det tydligen:

"pennalism, systematiskt kamratförtryck, främst vid högre utbildningsanstalter, som utmärks av att äldre eller starkare elever skadar eller kränker yngre genom fysiskt våld eller hot om våld och av att de starkare tilltvingar sig fördelar."

Jag förstår inte hur "pennalism" skulle kunna användas som synonym för "aga", i de fall detta ord avser att föräldrarna använder milt våld i uppfostranssyfte.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-14 12:37:42 följande:
    Jag kan väl ge dig rätt iofs att aga inte är pennalism.
    Och ändå gav du dig på att hävda att nihka hade rätt och jag fel. När det uppenbarligen var tvärtom.

Varför det, frågar sig naturligtvis den normalfuntade personen.
    FDFMGA skrev 2014-08-14 12:37:42 följande:
     I detta fall att du anser att man ska få uppfostra barn med aga.
    Ja, det gör jag. Jag ser ingen anledning till att det ska vara förbjudet med en dask i baken, en metod som ju är tillåten på de flesta håll i världen, för övrigt.

• Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-14 13:40:58 följande:

På vilket sätt blir någon en bättre människa av en dask i baken?

Om nån blir en bättre människa av en dask i baken vet jag inte, men man kan ju å andra sidan vända på frågan: På vilket sätt blir nån en sämre människa av en dask i baken?

Vi kan väl knappast förbjuda alla uppfostringsmetoder som inte innebär att barnen blir bättre människor. Vad det nu innebär att bli en "bättre människa" f.ö.

Och sen, hur är det då med den s.k. "fria uppfostran"? Gör den barnen till bättre människor?
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-14 21:57:22 följande:
    Men att förespråka smärta som uppfostringsmetod - att kliva över den gräns som innebär att man sviker en person som är i fullständig beroendeställning.

Avskyvärt, helt avskyvärt.
    Jag vet inte vaarför jag fortsätter att svara när du ju hela tiden gör ditt bästa för att totalt missförstå.

Jag har inte FÖRESPRÅKAT "smärta som uppfostringsmetod". För mig får väl folk använda sig av de uppfostringsmetoder bäst de gitter.

Det är ju DU som påstår dig veta vilka metoder som är bäst; det är ju DU som förespråkar.

Däremot menar jag att det är absurt att aga är förbjuden. Det är en väsentlig skillnad, men jag hyser inget hopp om att du ska förstå den skillnaden.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-15 00:30:28 följande:
    Nej, jag missförstår inte. Ett faktum som du kommer att stöta på om du studerar domar mot personer som skadat barn allvarligt genom avsiktligt våld är att dessa de dömda inte sällan påstår att det bara handlade om en liten dask i stjärten.

Du vill sanktionera våld mot barn genom att ta bort lagstiftningen mot barnaga.

För övrigt tycker jag att intresset för att smiska barnstjärtar ibland har ett osunt drag av pedofili eller sadism.
    Men du begriper uppenbarligen inte skillnaden mellan att "tillåta" och att "förespråka".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?