Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-08-09 14:42:23 följande:
    Men det är ju just det som är vår svenska kultur. Vi är den mest individualistiska nationen i världen. Ska vi ha en regering som tvingar oss att vara annat?
    Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-09 16:10:00 följande:
    Jag åsyftade world value surveys karta.
    Jag åsyftade world value surveys karta. Vilken studie tänkte du på?
    Jag åsyftade world value surveys karta. Vilken studie tänkte du på?

Dokumentet? Sida i dokumentet?
  • Philipsson
    Vilken studie tänkte du på?
    På det faktum att svenskarna historiskt sett alltid, mycket snabbt, har anpassat sina åsikter efter den makten, d.v.s. etablissemanget, har velat att folket skulle ha. Det var det bärande ämnet i TV-serien "Världens modernaste land" bl a.
  • Philipsson

Otroligt att det finns folk som ännu tror att Alliansen har bedrivit denna massinvandringspolitik som nån slags snällhetspolitik.

Vi som tänkt till har ju begripit att det Alliansen har ägnat sig åt är att slita sönder välfärdsstaten.

Jag Guillou skriver om Reinfeldts ideologi här: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article19340038.ab

Även om JG inte nämner invandringspolitiken explicit, kräver det ju ingen större tankemöda att stoppa in även den i Reinfeldts ideologiska paket.

• Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:25:30 följande:
    Det stämmer, och det gäller ALLTING som jag kan komma på nu. I andra länder har folk gjort motstånd, och det har aldrig gått att omvända hela folket (oavsett vad det gäller). Medan det i Sverige alltid bara får finnas en åsikt åt gången, och alla som ens andas om något annat fryses/mobbas ut, förlorar jobbet, utesluts ur fackföreningen o.s.v..

Det finns många andra exempel än invandringen, t.ex. synen på aborter (i USA finns det en stor pro life-rörelse, här blir en person omöjlig om hon eller han säger att h*n är emot abort). Eller synen på religionen i skolan. I USA finns det skolor, speciellt i Bibelbältet, där man inte ens undervisar om Darwins lära - utan endast om skapelseberättelsen. Det skulle vara otänkbart här - en sådan skola skulle inte få verka. Och så vidare.

(Nu har jag inte sagt att detta med abort och kreationismen är varken mina åsikter eller bra åsikter, nödvändigtvis. Det var endast exempel.)
    Ett bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt sig för att byta ut det svenska kungahuset! Helt frankt hämtade man hit en fransk marsalk från Napoleons krigsmakt, Bernadotte, som dessutom helt saknade adel i sina anor. L´ancient régime förpassades till historien i ett huj! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade heller inte.

Ett annat bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt att Sverige skulle bli ett protestantiskt land. Det gick helt fredligt till; Gustav Vasa och Oxenstierna omvände svenskarnas med ett pennstreck! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade hellr inte.

Motsvarande skeenden i Europa gav upphov till inbördeskrig!
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:23:35 följande:
    Men redan vikingarna struntade i religionen.
    Vad har du fått detta ifrån? Vikingatiden är ju det hedniska dekadensens tid; vikingatiden avlöses ju av kristnaden!

Att de nordiska länderna kristnades senare än i söder har en enkel förklaring, att det som är Norden, låg väldigt långt bort från den civiliserade världen.

Oavsett det är det absurt att tala om "svenskar", gällande vikingatid. Det fanns ju inget Sverige, utan bara det som skulle komma att bli Sverige.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-10 16:18:23 följande:
    Jag tycker att man inte ska vara så pk att man drar sig för att kalla en spade för en spade och en sekt för en sekt. Och SD har oerhört många drag av sekt utifrån Nationalencyklopedins definition: "religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle. Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper".

Du skrev att inte alla men en betydande del av muslimerna hatar kvinnor. Allvarligt talat tänkte du dig väl bara muslimer som män då - en betydande del, närmare bestämt 50 procent, av muslimerna är kvinnor.

Jag tror att det är mer relevant att tala om kvinnohat i samband med SD-sekten än i samband med islam. Särskilt som en mycket betydande del av sekten består av män - allra tydligast märks detta bland dem som lyckats ta sig till beslutande positioner inom sekten.

Du skriver att en stor del av SD:s satsningar gynnar kvinnor - jag har läst samma påståenden från fundamentalistiska muslimer, det vill säga att vi män ska besluta vad som är bäst för kvinnor eftersom de inte riktigt har den förmågan själva.
    Det som vädras den offentliga debatten är inte kvinnohat, utan manshat, av Mp, Fi, V, och även från representanter från de andra partierna, bortsett från Sd.

Sd är för jämställdhet, inte feminism, eftersom denna ju handlar om att gynna kvinnor och missgynna män.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-10 22:32:57 följande:
    Kan du ge några exempel på partiernas manshat?
    Staffan Heimersson säger det rätt bra: "Jag tar bestämt avstånd från att en hel generation välutbildade kvinnor i det hyggliga Sverige talar om sina pojkvänner och pappor, sina söner och arbetskamrater i ett infamt ordval och i den ton Hitler använde, när han talade om judar."

Gällande detta med "vita heterosexuella män" då; har du missat att feministerna gastar om det?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article19337323.ab
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-10 22:44:17 följande:
    De är inte farliga, jag lovarSkrattande
    Vilka då, manshatarna? Klart att de är farliga; de är ju extremister!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?