Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-07-25 13:54:33 följande:
    Men lille prinsen då. Du kallade mig kastrat och FI-älskare och jag hade en stund över och tänkte att du ville leka lite.

Gråt inte mer nu, Philipsson - som min gamla mamma brukar säga:  "Den som sig i leken ger, får leken tåla".

Fråga gärna din mamma och pappa om det är ok att kalla vuxna män för kastrater?

Det är möjligt att du inte fått lära dig betydelsen av "kastrat" än - men det är en man som blivit av med testiklarna.

Vi får väl se om det rensas upp i tråden. Här finns länkar till såväl nazistiska kampsånger som Metapedia - enligt forumvärden är detta inte tillåtet.

Dessutom har rasismen blivit mycket påtaglig i tråden. FL har en policy att inte tillåta rasistiska inlägg, så det vore väl inte helt fel om någon städade undan den bruna sörjan.
    Är det nåt att skryta med, att du lyckades googla fram det ordet?
  • Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-25 18:26:12 följande:
    Dessutom råkar jag veta, att det ofta går åt andra hållet: invandrargrupper som lever isolerat i ett annat land, blir MER konservativa än de som bor kvar i hemlandet. De hänger inte med i de moderniseringar som sker där.

Så var det med de katolska arbetskraftsinvandrarna (spanjorer och italienare bl.a.) i Sverige på 1980- och 90-talet. I hemlandet hade det börjat bli tillåtet att ungdomar hade sex utan att vara gifta, och att folk använde preventivmedel. Men här vaktade de på sina döttrars och systrars mödomar som hökar - på samma sätt som muslimerna gör idag - och de gifta kvinnorna fortsatte att föda sju-åtta-nio barn var.
    Fast varför skulle det störa dig om muslimska kvinnor t.ex. inte har sex före äktenskapet eller att de har en negativ inställning till abort?

Själv tycker jag det vore bra om en del av kulturen från de muslimska länderna smittade av sig på den svenska, så länge det är rätt saker. Vi behöver en smula värdekonservatism i detta land, vilket f.ö. Sd har insett.

Detta har ju i sig ingenting med storleken på invandringen till Sverige att göra. Själv har jag absolut ingenting emot vare sig muslimer eller den kultur de kan tänkas representera.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-25 23:27:56 följande:
    Jaha, så när Åkesson i partiledardebatten lät som en repig skiva med sitt "oansvariga flyktingmottagande", så menade han med "flykting" egentligen "politiker"? Varför sade han inte det då?
    Men det är ju knappast flyktingarna som bestämmer om Sveriges flyktingpolitik.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:31:51 följande:
    Nej, vi ska hålla hårt på att religionsfrihet är en rättighet som även är ett absolut krav  på individnivå. Inga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor borde vara en självklarhet för ett modernt samhälle.

Själv slapp jag sån skit under min skoltid, men det verkar som det fanns en kort period då det var vanligt på vissa håll i landet.

Det är naturligtvis viktigt att Sverige som land tydligt visar att att religionsfrihet även inkluderar frihet från religion.

Däremot borde det inte vara fel om skolorna anordnar studiebesök i de olika templen som en del av religionskunskapen.

Skulle någon ställa frågan till mig vad som är unikt för Sverige - tror jag att det faktum att vi är det mest sekulära landet i världen skulle vara bland det första jag skulle komma att tänka på.

Tänk t ex på hur vanligt det är hur amerikanska idrottsmän och kvinnor tackar gud för att de segrade, ett beteende som ofta gör att jag skruvar på mig av obehag. 

Jag är så glad att jag är svensk, kan jag känna i sådana ögonblick.
    Jag delar din åsikt att svensk skola ska vara icke-konfessionell. Detta ska enligt min mening även inkludera firande av Lucia, Jul, Påsk, o.d., d.v.s att skolan helt enkelt inte bör ägna sig åt firanden av något slag, varken religiösa eller hedniska. Däremot ska man ju icke-konfessionellt studera hur olika folk firar högtider och religionernas roll i olika samhällen. Skolan ska ägna sig åt kunskap, inte åt indoktrinering.

Däremot avslöjar du ju din egen inneboende intolerans när du "skruvar på dig" för att diverse personer "tackar Gud" för sina segrar. Avsky mot religiösa yttringar är ju också en intolerans, vilket en del inte tycks begripa.
  • Philipsson

Sen verkar ju inte Dorian ha fattat skillnaden mellan medelklass och överklass. En som tillhör överklassen föds ju rik, vilket inte gäller medelklassbarn.

Problemet med feta löner/arvoden till poiltiker, är att politiker som förspråkar ekonomisk jämlikhet,när de väljs in i Riksdagen, i regel direkt gör en klassresa uppåt (bortsett då från idealister som Branting & Palme, som ju tillhörde överklassen, men representerade sossarna). Helt plötsligt tillhör de inte längre den klass vars folk såg till att de blev invalda! För borgerliga politiker innebär inte detta nåt "problem" medan det för vänsterpolitiker gör att deras trovärdighet kan ifrågasättas.

• Philipsson
    Jeaninne skrev 2014-07-27 09:40:26 följande:
    Fast nu är Sd:s hållning att de kristna traditionerna är en del av vår historia, vårt kulturarv, som ska bevaras. Och det GÅR inte om barnen inte får med sig detta på dagis och i skolan, eftersom många föräldrar aldrig bryr sig om att ta barnen till en kyrka, eller ens att fixa något särskilt till jul, påsk och midsommar...

Det som retar mig mest är annars, att det ÄR av hänsyn till de muslimska familjerna som skolorna har slutat med dessa firanden. Det har inget att göra med vad som står i läroplanen om "icke-konfessionell", för DET har stått länge - men ingen tolkade det så att skolavslutningar i kyrkan, adventskalendrar med motiv ur julevangeliet, eller luciafiranden skulle vara förbjudna. Innan muslimerna började vandra in här i stor skala.

När man googlar på artiklar som handlar om att skolor runt om i landet slutat med sådant, så hittar man också ofelbart yttranden från rektorer och kommunalkäringar, om att "vi måste ta hänsyn till våra elever med utländsk bakgrund..." Och DET ger i sin tur invandrarna intrycket, att det är de som bestämmer här i landet....
    Fast uppfattningen att skolan ska vara icke-konfessionell har jag haft ända sedan jag själv gick i skolan, och då fanns inte ens Sd. Det är en principiellt viktig fråga: Skolan ska handla om kunskap, inte indoktrinering och firanden!

Det finns knappast nåt parti vars program tillfullo stämmer överens med vad man själv tycker.

Och jag tänker inte ge mig in i någon diskussion gällande olika traditioners ursprung, även om jag antar att du känner till att de kristna högtiderna ju i grunden var hedniska högtider...
  • Philipsson
    realist14 skrev 2014-07-27 11:56:45 följande:
    Även friskolorna?
    En icke-fråga för mig eftersom jag anser att friskolorna bör avskaffas, och skolan återförstatligas.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-27 12:41:48 följande:
    Det som är indoktrinering för någon kan vara förmedling och förankring för någon annan. Läroplanen inleds just med detta övergripande - att skolan skall förmedla och förankra "respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på".

Jag tror inte att det vore möjligt att ha en ren kunskapsskola, värdeneutral i alla avseenden.

En sådan tanke är helt befängd, enligt min uppfattning - bara sättet att organisera undervisningen är i sig ett sätt att förmedla värderingar - eller indoktrinera, om man är konspiratoriskt lagd.
    Jo, självklart tycker du det är bra med tydliga värderingar i skolan. Så länge de stämmer överens med dina egna, d.v.s. att nån bara säger "hur det är" och sen betraktas detta som sanning. Nån säger att Sd är ett odemokratiskt parti och därför ska partiet inte bjudas in till skolan, vilket däremot de andra "demokratiska" partierna ska. En sån hållning är , lögnaktig, kunskapsfientlig, demagogisk.

Så länge kunskapen problematiseras, på ett korrekt vetenskapligt sätt, så är den icke-konfessionell. En devot hållning till en viss kunskap, är däremot en ovetenskaplig hållning.

F.ö. anser jag att politiska partier inte hör hemma i skolan öht. Partiernas syfte är ju att värva medlemmar, och sån verksamhet ska inte skolan hålla på med.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-29 10:13:16 följande:
    Just ja, glömde kommentera Novus. Jag utgår från den senaste mätningen, det har kommit två efter den du räknat på.

Ja, jag tycker att det finns två partiet undersökningen är förödande för om den stämmer någotsånär med verkligheten: C och SD.

20 procent av de 66 procent (tror jag det var) som har en åsikt anger att SD har den bästa invandringspolitiken. I ett annat politiskt klimat där SD hade något annat parti att samarbeta med skulle detta eventuellt kunna räcka långt - men SD har ingen samarbetspartner och vad gäller övriga politiska frågor som ekonomi, miljö, sysselsättning verkar inte ens sverigedemokrater tro på partiets förmåga.

Jämför med Miljöpartiet som har två "bästa parti"-områden - miljö/klimat och energi. Det blir lite som att bygga pussel, miljön anses vara en av de viktigaste frågorna och just där ligger S mycket lågt - pusslet blir alltså mer komplett med S + MP, där de tillsammans anses ha bäst politik i sju av de 10 viktigaste frågorna. Som du såg i den gamla undersökningen skiljer det i övrigt inte mycket mellan SD och MP, men det spelar ingen roll - en röst på MP innebär påverkan i den riktning man önskar inom ett område man anser viktigt. En röst på SD vid senaste valet har i praktiken inneburit att invandringspolitiken blivit mer liberal än vad den skulle ha blivit med SD utanför riksdagen.

Notera också att det är så gott som dubbelt så många som anger MP som bästa parti avseende miljöpolitik som det är för SD och invandring.

Att resultatet kan vara förödande också för C beror på att de inte har någon riktig profilfråga, FP har skolan och KD familjen medan C har ganska lågt inom Annie Lööfs område, näringspolitiken. De ligger också rätt lågt vad gäller glesbygd/regionalpolitik som antagligen är den nisch där de skulle ha haft förutsättningar att lyckas profilera sig om inte Stureplanscentern tagit över.

En intressant aspekt man annars kan utläsa är att M borde ha goda förutsättningar att kunna rycka upp sig. Ett parti som anses ha ha den bästa ekonomiska politiken av en tredjedel av de som tagit ställning har potential även om rimligen en stor del av den potentialen ligger i att kunna sno väljare från andra borgerliga partier.

Sammanfattningsvis. SD är ett ensamt parti, mycket ensamt - och inte ens de egna väljarna tycks ha förtroende för partiets förmåga i på andra områden än deras profilfråga.

Länk till junimätningen:

www.novus.se/media/32581/novus_partiernas_b_sta_fr_ga_juni_2014.pdf
    Har du inget annat att göra om dagarna än att spy galla över Sd?

Och sen, varför påstår att du att Sd är ett främlingsfientligt parti, ett påstående du ju inte kan belägga? Att Sd är ett invandringskritiskt parti, däremot, råder däremot inget tvivel. Märk väl: Inte invandrarkristiskt.
  • Philipsson

Dessa HBTQ-fascister...varför ska alla andra anpassa sig till dem?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?