Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2013-12-20 15:55:06 följande:
    "Medborgare" i vad då? Ska man ha rätt till svensk välfärd om man är kines och bosatt i Peking, tycker du?

Bästa svaret idag tror jag. Nej naturligtvis tycker jag inte det. Svenska medborgare i Sverige ska ha rätt till den svenska välfärden. Oavsett ursprung.

Hur kunde du misstolka det?
  • sjuttiofemman
    Ermenegildo skrev 2013-12-20 17:11:32 följande:
    Och vem påstår att Sverigedemokrater inte har koll...

www.svtplay.se/klipp/1687226/sd-karlstad 

Å ena sidan är det ett slags förakt för demokratin att hon sitter där, å andra sidan är det ju lite synd om tanten. 

Det där är inte den första sverigedemokraten som inte har en aning om vad hen håller på med..

Innan han blev sverigedemokrat var han aktiv nazist. Men det har han "lagt på hyllan", yeah right.
  • sjuttiofemman
    Santa in disguise skrev 2013-12-20 18:48:17 följande:
    Och andra sidan tjänar Annie Lööf  158.083kr i månaden (mer än statsministern) på att förespråka månggifte, islamisera och att önska utöka Sveriges befolkning till 40.000.000 genom invandring.

www.aftonbladet.se/nyheter/article18059227.ab

Tror jag föredrar en okunnig och obetydlig lokalpolitiker i Karlstad framför en välbetald riksdagspolitiker som är med och fattar viktiga beslut i riksdagen trots avsaknaden av hjärna.

Så borde alla resonera.

Inte att jag är nån fan av Lööf (hemskare kvinna finns nog inte i svensk politik, den titeln övertog hon från Maud Olofsson) men nån 40 miljoner nivå har du hittat på själv.

Hur menar du att Sverige islamiseras?
  • sjuttiofemman
    ubåt skrev 2013-12-21 03:03:52 följande:
    Hmm? ditt inlägg är ju lika klart som mjölk?.

Om en person är medlem i SD, har denna person naturligtvis rätt att framföra sina åsikter/förslag internt även om dessa skulle avvika från SD:s officiella hållning - samt försöka få majoritet på landsdagarna för sina förslag. Har personen en officiell ställning inom SD har personen att rätta sig efter den politik som är överenskommen, men man bör inte dagtinga med sitt samvete.

En person som inte är medlem i SD (men ändå röstar på dem) har en självklar rätt att framföra vilka (tokiga) åsikter som helst utan att för den skull SD har det minsta med det att göra. Och ingen skugga skall falla över SD för den sakens skull. 

Om vi leker med tanken att jag hade varit medlem i partiet, hade jag t.ex. framfört min åsikt och försökt driva frågan om de ändringar SD vill ha i abortlagstiftningen vilka jag tycker är minst sagt dåliga. Men så är det, en del frågor håller man med om, andra inte. Och jag kan hitta frågor hos de flesta riksdagspartier som jag sympatiserar med men som inte stämmer överens med SD:s politik. Man röstar förhoppningsvis på det partiet vars politik stämmer bäst överens med ens egna åsikter och funderingar.

Så, det är partiets officiella politik man skall bedöma SD efter. Inte vad en del tokstollar kan tänkas säga eller hitta på. Hur skall det annars gå till? Skall jag INTE rösta på SD för att det finns en samling knäppskallar som röstar på dem? Jag skiter väl i dem - förutom att man ibland kan ifrågasätta om en del personer egentligen borde ha rösträtt. (Men det gäller i så fall för anhängare till alla partier).

Så förtroendevalda för Sd kan bryta mot en regel som partiet hävdar är grundläggande och ändå komma undan med det eftersom denne just vid tillfället säger sig agera som privatperson? Ungefär som ett stort antal vänsterpartister skulle vara för vinster i välfärden på fritiden, då skulle jag se just den frågan som väldigt osäker även om partiets linje är annorlunda. Jag skulle inte rösta på ett sånt parti om den frågan är viktig för mig. Så hur sympatisk Sd's politik än är så skulle det överskuggas av att många av dess förtroendevalda uttrycker/har uttryckt rasistiska åsikter.

Med grund i detta måste därför partiet massivt och genuint ärligt ta tydligt avstånd från rasism. Tex genom demonstrationer. Att skriva en fras på hemsidan som inte efterlevs räcker inte efter den våg av rasism som Sd-politiker spritt omkring sig.

Menar partiet allvar så måste de visa det helt enkelt.
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2013-12-21 12:57:54 följande:
    Jag önskar att du kunde leva som du lär. Då får du också tillbaka det du ger.

Men nu när du verkar anta att jag är vänsterextremist, vad får dig att tro det? Är det enbart mitt stora ogillande av SD?

De kallar alla meningsmotståndare för vänsterextremister. Du vet, de är ju bra på att sätta etiketter på folk. Säg att du är från Somalia så kommer du att bli stämplad som både det ena och det andra. Det är dessa generaliseringar som driver deras hat och förakt.
  • sjuttiofemman
    Santa in disguise skrev 2013-12-21 17:56:03 följande:
    Ja men nu är ju SD så långt ifrån högerextremism man kan komma - det är sådant som vänstermärkta "experter" som bjuds in i TV-sofforna hävdar, men dom blidkar bara uppdragsgivarna på stasi-televisionen och kan fortsatt erhålla feta lönekuvert.

Jaså och vad gjorde Sd för bara drygt 10 år sedan? Med uniformer och bomberjackor. Många av dessa människor är fortfarande kvar inom Sd. Så nej, Sd är inte så långt det går att komma från extremism.
  • sjuttiofemman
    Santa in disguise skrev 2013-12-21 21:43:10 följande:
    Ha ha det socialkonservativa partiet SD har aldrig haft några "uniformer" och definitivt inte år 2003. Du måste läst någon Expo-version av SD.s historia. Väldigt harmlöst parti, inte minst ur ett internationellt perspektiv.

Nejdå, 1996 infördes uniformsförbud efter att en Sd politiker hållit tal i en nazistuniform. Det är inte speciellt länge sedan.

www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetgranskar/article12482341.ab
  • sjuttiofemman
    overdose skrev 2013-12-21 21:52:12 följande:
    Men, den tanken är ointressant. Uniformer och bomberjackor har inte med politiska budskap att göra, och... om det nu är så att du är politiskt till vänster, varför då säga sådana ord?

De facto är det ju så att du med sådana ord verkar vara mycket konservativ. Och sådan vill du väl inte  vara?

Eh jo, det är illa med uniformer. Det symboliserar ett samhälle och ideologi som inte hör hemma i en modern demokrati. Men flytta till Nordkorea du om det inte gör något.
  • sjuttiofemman
    Santa in disguise skrev 2013-12-21 22:08:08 följande:
    Aftonbladet? Du har mycket kvar att lära unge man.

Så du menar att mitt påstående är fel?

Ja Aftonbladet har sina brister men har de fel i det här fallet så gissar jag att du kan ge mig en korrekt källa?

1996 är 17 år sedan, en rätt kort tid i politiken. Många från nazi-romantik tiden är garanterat kvar i partiet. Rasismen finns fortfarande bakom PK-kulissen!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?