Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

Politisk härdsmälta skrev 2013-12-22 20:52:02 följande:
    Hat- och våldsvänstern manifesterar mot rasismen. Klart det går överstyr. Din fråga är varför SD inte vill ställa upp i sammanhang där scenen upplåts åt en pöbel som skanderar "Jimmie Åkesson - Skicka grisen till slakt"?Omdömet hos övriga 7 riksdagspartier lämnar en del övrigt att önska. Bedrövligt.

www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/britta-svensson-raddare-och-ledsnare-an-nar-jag-akte-dit/

Du överdriver en hel del. Men när Sd är det parti som har/har haft flest rasister av alla plus att de har ett förflutet som högerextrema så har de en del att bevisa. Att spela offer och gnälla över vilka som deltar i manifestationen bevisar inget alls. Snarare tvärtom.

Är fullkomligt övertygad om att de närvarande liberala politikerna ogillar kommunister men det hindrar dem inte att ta ställning. Men Åkesson är så rädd så rädd att väljarstödet ska minska..
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-22 21:12:28 följande:
    Att väljarstödet skulle ha minskat sedan Jimmie Åkesson / SDs partiledning gick ut och öppet tog ställning mot rasism är inte min bild alls. Tvärtom.

www.novus.se/media/29595/novus_v_ljarbarometer_19_december_2013.pdf

Det är ju precis vad han inte har gjort. Man kan uttrycka det i ord och skrift men om det inte omsätts i handling är det bara just ord. Politiskt korrekt kallas det, ett ord som hatas i dina kretsar.

I Sd:s partiprogram står det ungefär att när fina medelklassområden blir invaderade av invandrare så brer kriminaliteten och arbetslösheten ut sig. Så skriver de, fast mer subtilt.

Trots att forskning visar annat. Då är det inget annat än rasism.
  • sjuttiofemman
    Dasein skrev 2013-12-22 23:35:34 följande:
    Det lönar sig definitivt att ha fler människor i arbete, en stor del av SD-arna verkar ju bara sitta på FL hela dagarna. Fyktingarna är nog en större tillgång i jämförelse!

Nejdå, det är nog bara ett par intoleranta som har fem konton var..
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-22 23:39:46 följande:
    Jag har ingen aning om vad du har suttit och fantiserat ihop att mina kretsar skulle vara för något. Skrev du inte tidigare att det var tråkigt att få etiketter påklistrade på sig?

Om partiprogrammet var skrivet på ett annat sätt, med ett annat innehåll skulle det kunna vara rasistiskt. Men det är ju knappast relevant.

Det här fokuset på att SD döljer sitt egentliga motiv, agenda och politik bakom en upputsad fasad i syfte att vinna väljarstöd har jag svårt att förstå. Man tar avstånd från rasism, men är egentligen rasister. I partiprogram och riksdagsmotioner uttrycks ingen rasism, men egentligen sjuder det under ytan.

Jag vill inte gissa, så jag frågar istället, hur ser egentligen scenariot ut? När SD val efter val undanhållt sin faktiska agenda och vunnit ökat väljarstöd för sin tvättade politik, är oron då att man plötsligt kommer byta ut sin tvättade salongsfähiga agenda mot den rasistiska dagordning som så länge tryckts undan? Kommer man vänta tills man får egen riksdagsmajoritet, eller kommer man göra transformationen framför ögonen på en tänkt samarbetspartner? Och om nu inte halva valmanskåren faktiskt blivit gravt rasistisk, siktar man på en riktigt festlig mandatperiod med sin rasistiska dagordning innan man åker ut med huvudet före eller finns det en fortsättning på konspirationen?

Som sagt, jag vill inte gissa, och ärligt talat har jag nog inte heller fantasi nog.

Jag har inte kallat dig för något och således inte satt etikett på dig.

Vad Sd har för agenda och tankar om framtiden vet jag inte och jag bryr mig inte heller. Jag ser bara tecken på en skenhelighet och utbredd rasism i Sveriges 3-4 största parti, det är allvarligt nog. När rasismen dessutom sprider sig i Europa och utsatta grupper förtrycks och får skulden för allt och lite till, ja då måste vi på laglig väg sätta stopp för alla tendenser till rasism där det pyr upp.

Breivik visade med all tydlighet att den kan slå till även i de lugnaste vatten.

Om vi står tysta och passiva när Sd gång på gång spyr fram rasism på olika sätt, ja då är det inte längre omöjligt att vi får en extremistisk regering a la SvP eller värre ändå.

Du kommer säkert att säga nu att i Sd är det bara antirasister men när deras förtroendevalda blir uteslutna på löpande band för att de inte kan sluta med rasismen, vilka åsikter är det då som INTE kommer fram bland de som är smarta nog att hålla tyst?

Sd har inga ärliga avsikter att en gång för alla göra upp med sin främlingsfientlighet, varför vet jag inte. Därför ska de motarbetas med lagliga medel.
  • sjuttiofemman
    UPPERCASE skrev 2013-12-23 00:07:27 följande:
    Men med ditt utopia tänk så behöver väl inte landsting, skolor och kommuner spara eftersom skattepengar magiskt skapas. 

En ekonomi fungerar inte så som du tror.

#1705 + #1706 :)
  • sjuttiofemman
    UPPERCASE skrev 2013-12-23 00:26:00 följande:
    Svenska traditioner kränker årligen ett antal personer. Ja i slutändan är det rektorer som måste göra sin tolkning för att undvika bli anmälda för diskriminering. 

Det går att summera med följande citat från en av dessa fega rektorer.

norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2302116-de-rasar-mot-stoppad-skolavslutning-i-kyrkan

"? När vi tog diskussionen om julavslutningen på skolan skedde ett missförstånd som ledde till ett förhastat beslut angående julsånger. Ett beslut grundat på rädsla och oro för vad man får och inte får göra."

Jag skulle kunna ta fram mängder med exempel men jag vet du inte kommer läsa detta iallafall och google har du själv tillgång till om du vill fördjupad dig i ämnet.

Polisen SKA INTE BEHÖVA skydda någon som demonstrerar. Och att de inte hanterar detta syntes väl när Åkesson hade boksignering, det var bara lyckligt det var en tårta och inget värre. 

Och eftersom flertal personer här är trångsynta och anser alla SD anhängare är rasister som det sagts upprepade gånger, jag är inte det minsta rasist men det är inget jag ska behöva bevisa för någon.

Sedan skulle jag självfallet försvara mig om någon attackerade mig. 

Men märkligt nog så är det svårt för vissa att skilja på att man vill skärpa invandringspolitiken mot att man vill bunta ihop alla invandrare och köra dom till ett koncentrationsläger. 

Jag vet inte var det felat i dessa personers uppväxt för de har tydligen inte läst sin historia om andra världskriget. Att ens jämföra SD med nazi är ett hån mot både SD och alla människor som faktiskt upplevde den tiden. 

Att sedan komma dragandes med att SD kommer från främlingsfientliga rötter, ja det är helt sant. Och Australien uppkom från grovt kriminella som sändes till ön för livstidsfängelse.

Är det så svårt att förstå att saker kan ändra sig? 

Allt handlar om att vi har en ohållbar invandring medans vi har vård, skola och kommuner som håller på att rasera för det inte finns några resurser. Skulle vi kunna sätta Digestive som ekonomiansvarig så hade det uppenbart löst sig istället, han/hon säger ju pengarna bara går runt så allt statligt är gratis. 

Det är bara förkastligt att man privatiserat vården för att spara pengar på den, annars hade man ju kunnat höja sjuksköterskornas lön så yrket blev eftertraktat istället för som nu vara något som det verkar som de flesta (isynnerhet kvinnor) hamnar på när de inte vet vad de ska göra i livet.

Var är denna för skrivelse som du anser jag ska vara ansvarig för?

Jag tror inte en enda rektor har blivit anmäld för någon diskriminering, det är snarare så att att tiderna förändras och det har vissa i samhället lite svårt för. Och har någon blivit anmäld så är det säkert inte så svart eller vitt som vissa vill få det till.

Jag kan själv tycka att ett särintresse som kyrkan är inte ska få påverka mina barn i någon riktning, de ska själva få välja vad de tror eller inte tror på.

Nej, polisen ska inte behöva beskydda någon. Men seriöst, tror du inte Stefan Löfven har beskydd? Eller de andra politikerna? Det hade behövts beskydd när linje 17 blev attackerat av SMR också men det var inte tillräckligt. Men är det ett skäl till att Åkesson inte var med? Nej, han kör på konfliktlinjen och hävdar att det är alla andras fel att han inte är med. Sd är mästare på bortförklaringar.

Jag säger inte att du är ansvarig för nåt, bara påvisar att Sd:s rasism även finns nedskrivet i partiprogrammet som vissa säger är rumsrent. Kolla deras hemsida, klicka på vår politik och sen invandring.

Jaha så sjuksköterska blir man inte för att man vill alltså? Villfarelser även där, det är det yrket jag utbildar mig till och ingen i klassen har uttryckt såna åsikter. Snarare att de inte kan vänta tills de får examen så de får börja arbeta med det roliga yrket. Men vi kan prata jämställdhet a la Sd också när vi håller på. Sd gillar inte feminism förresten, visste du det? Och Sd anser att män och kvinnor har olika uppgifter här i livet som vi är skapade för och det ska man inte gå emot. Tillbaka till 1960-talet alltså. Kul va?

Ja Sd har extremistiska rötter och när man än idag ser igenom PK-ytan så finns rasismen kvar. Ska vi bara avfärda det som "busiga pojkar" som hittat ett sätt att försörja sig eller ta det på allvar?

Jag vägrar låta rasismen stå oemotsagd och det finns mycket att reagera på.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-23 01:02:22 följande:
    Du är förvarnad. Kallar du mig rasist eller nazist (eller liknande) igen så anmäler jag dig direkt.

Har inte kallat dig för någotdera av det, vart får du dina ideer från?
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-23 00:58:36 följande:
    1. Du vet mycket väl att det öht inte skulle ha blivit nån omröstning om man inte på förhand hade vetat att man kunde stödja sig på Sd. Som du också mkt väl vet har LO stort inflytande över S, och större kommer det att bli, måste bli, för att S ska ska kunna få tillbaka lite av all den trovärdighet som for sin kos genom Sahlin.

2. Jaha, så du ska börja förklara vad Lex Laval är nu, för mig, efter att ha googlat en smula, när det ju var jag som tog upp saken! Pinsamt! Att LO och S nu sätter ned foten i ämnet har väääldigt mycket med Sd att göra, vilket vem som helst begriper, som tänker efter ett slag.

1. Ja absolut var det så, och Sd hade haft noll att säga till om i den frågan och i alla andra frågor utan andra partiers initiativ. Har Sd en enda gång lagt en motion som fått bifall i riksdagen? Att man sitter som vågmästare utan aktivt samarbete med andra partier är inte mycket makt.. De skulle få mer att säga till om på sikt ifall de tog aktivt avstånd mot rasism.

2. Visst kan man googla, men det här skrev jag ur minnet. Jag var facklig själv när det begav sig, det här var och är en stor fråga för LO och löneutvecklingen i Sverige. Det har noll och åter noll att göra med Sd. Du hävdar att Sd har makt över svenska fackförbund, makt förutsätter en aktivitet. Hur har Sd aktivt påverkat facken?

Är det inte pinsamt att försöka ta cred för en massa saker man inte varit i närheten av att påverka? Vad ska ni hitta på mer, att ni stod upp för kvinnlig rösträtt också?
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-23 17:44:05 följande:
    'Var' jag får mina idéer ifrån, menar du? Inte "vart".

Var det inte du som också kallade ån för obildad här i tråden. Mig kopplade du ihop med swastikor, fast det minns du tydligen inte. Eller vill inte minnas.

Var lite försiktigare med orden hädanefter, så slipper du ångra dig efteråt.

Jag har varken anklagat dig för att vara nazist eller rasist. Däremot blir jag kallad för vänsterextremist, stenkastare och kommunist. Säkert mer ändå om jag tittar efter.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?