Digestive skrev 2015-02-15 01:51:55 följande:
Det finns en uppsjö av litteratur som menar att Francisco Pizarro smittade Aztekerna via sjukdomsbärande fabrikat av olika slag, både filtar och kläder nämns i litteraturen. Finner ingenting som ifrågasätter detta.
Eftersom jag blev nyfiken har jag letat på nätet men inte hittat något som styrker att det delats ut filtar infekterade med smittkoppor i ett medvetet försök att slå ut indianbefolkningen. Nu är det möjligt att det är mina tillkortakommanden när det gäller googling som gör att jag inte får någon relevant trätt på filtarna. Däremot har jag någonstans läst att sjuka spanjorer lämnades i indianernas vård och att det var därifrån smittan spred sig.
Digestive skrev 2015-02-15 01:51:55 följande:
Andra länken - som just tar upp sidan av skepticism bland vissa akademiker - berör indiankrigen i Nordamerika, ungefär 300 år senare. Angående den biten, om än irrelevant för diskussionen, så styrker exempelvis William Trents personliga jounal teorin om att en sådan typ av krigsförning faktiskt utfördes;
www.nativeweb.org/pages/legal/amherst/trent.htmlDet var just likheten mellan de båda händelserna, det vill säga utdelandet av textil smittad med smittkoppor, som fick mig att börja undra om det inte var en
klintbergare.