Inlägg från: sverker11 |Visa alla inlägg
  • sverker11

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-06-18 22:26:44 följande:
    Så du tror att de flesta läkare som kommer till Sverige kommer från fattiga länder?

Det är lustigt med invandringsfientligas argument. Vi ska tydligen inte ta in outbildat folk för de har vi ingen nytta av och de utbildade ska stanna i sina hemländer av "humanitära" skäl.

Det verkar inte vara bättre än att det hela går ut på att man inte vill ha hit någon och tar tiill vilka argument som helst för att dölja det faktum att man bara inte vill ha hit någon.
    Det fungerar så här: När ett land väljer att leta läkare i andra länder för att täcka upp sin egen läkarbrist så uppstår det en brist i de länder vars läkare väljer att flytta. De länderna måste då i sin tur vända sig utomlands och erbjuda bättre villkor för att locka till sig andra läkare. Längst ned i näringskedjan hamnar då de fattigaste länderna som inte kan erbjuda tillräckligt attraktiva villkor. I vissa delar av Afrika är problemet så stort att det pratats om att förbjuda de som utbildat sig till läkare att flytta utomlands under ett antal år efter sin utbildning. Det har bland annat varit uppe vid några tillfällen i SR:s P1.

Oftast är det nog Sydafrika som brukar pekas ut som den stora boven men Sverige är definitivt en del av problemet genom att vi, så länge som vi inte kan lösa läkarfrågan inom våra egna gränser, hjälper till att skapa en dominoeffekt. Därför är det djupt beklagligt att vissa försöker utmåla importen av utländska läkare som något gott. Ett visst utbyte är, som jag tidigare skrivit, önskvärt men när läkare och högutbildade dras upp i invandringsdebatten så handlar det i majoriteten av fallen om en kunskapsflytt där de fattigaste i vanlig ordning blir sittande med svartepetter.

Att du, och många med dig, tycks se utsugning av fattigare länder som något positivt är beklagligt och visar på ett stort mått av förakt och brist på empati för de som är mest utsatta.
  • sverker11
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Jag tycker mig ana ett visst klassförakt i din text.
  • sverker11
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.
    Du (dina vänner och släktingar) har haft tur. Min erfarenhet av svensk sjukvård är inte lika positiv. Det är i stort sett omöjligt att få träffa en läkare som tar problemen på allvar om man inte är tillräckligt besvärlig/envis. Många äldre dör sannolikt i förtid eftersom de helt enkelt ger upp när de inte kan hitta en läkare som vill lyssna.

Sjukvårdens problem är troligen en kombination av flera underliggande orsaker. Dock skulle jag tro att byråkrati och logistik är större problem än bristen på pengar.
  • sverker11
    Kunigunda skrev 2014-08-07 18:37:05 följande:
    Jag pratade om de högutbildade psykologer, kuratorer och lärare som träffar och samtalar med asylsökande inom utbildningens ram utifrån utarbetad metod och sedan återrapporterar inom yrkets ram till rektor, rimligen ger ett bredare, sannare underlag än det lösa skvaller som dåliga anställda (för det är man om man far med illasint skvaller om brukare) sprider till obehöriga.

Om det vidare är klassförakt att anse att högutbildade med yrkesexamen är mer kvalificerade att utreda någons behov och bakgrund än någon helt utan adekvat utbildning och uppdrag, så må jag anklagas för detta. Det förklarar kanske varför kriminella är överrepresenterade bland SD:s folkvalda.
    Vem som utreder vad är irrelevant eftersom det är din grundläggande nervärderande attityd som visar ditt klassförakt.
  • sverker11
    FDFMGA skrev 2014-09-05 14:29:53 följande:
    Min agenda är att visa hur känslomässigt labila och okunniga många sverigedemokrater och SD-kramare är och då vore det kontraproduktivt med personangrepp.
    Problemet med dina inlägg är bara att det är du, och inte någon SD-anhängare, som framstår som känslomässigt labil. Även när du faktiskt har en poäng så gör din SD-fixering att dina inlägg får ett obalanserat intryck.
  • sverker11
    Digestive skrev 2014-09-09 07:32:15 följande:

Och här har vi en utav flertalet vetenskapliga rapporter som analyserar sambandet mellan folktillväxt och ekonomisk tillväxt; www.academia.edu/430979/Population_and_Economic_Growth

Kan citera några i allmänhet diskussionsaktuella bitar ur rapporten:

"Theories predicting catastrophic results from rapid demographic growth are disproven by those facts. As we showed, countries with higher population growth ? Brazil, Russia, India, and China ? experienced faster economic growth compared to countries ? the European MonetaryUnion ?in which demographic growth was moderate."

"European countries, characterized by a stagnant and aging population, should prepare policiescapable of steering demographic dynamics. We cannot afford to risk a future in which our population age structure would menace productivity and stability. Maternity support and immigration policies are the two instruments available to plan a demographically sound future."

Och det finns naturligtvis vetenskapliga rapporter som beskriver sambandet mellan folktillväxt och ekonomisk utveckling, som denna; ideas.repec.org/a/ebl/ecbull/eb-08j10009.html

Kan ta citera lite ur abstrakten:

"These findings support the population-driven economic growth hypothesis which states that population growth promotes economic development."

Men varför vända sig till vetenskap när Sverigedemokraterna finns? De säger ju klart och tydligt att de i praktiken tänker nolla Sveriges folktillväxt (om inte värre) men ÄNDÅ ordna allt - det är ju bara att lyssna och rösta med örat, en baggis!

Det kan också vara så att befolkningstillväxten är ett resultat av ekonomisk tillväxt. Det vill säga att det finns pengar till bättre sjukvård vilket ger lägre barndödlighet och fler som blir äldre samt att den ekonomiska tillväxten drar till sig människor från områden med sämre ekonomi.

Sambandet mellan befolkningstillväxt och ekonomisk tillväxt behöver då inte med nödvändighet betyda att det är befolkningstillväxten som driver på ekonomin, vilket är en populär teori, utan det kan vara så att det är ekonomin som driver på befolkningstillväxten.

Om vi då tittar på de områden där ekonomin och befolkningstillväxten har stagnerat så är det mycket möjligt att de ligger nära den teoretiska gränsen för hur mycket resurser de kan utnyttja. Det vill säga att det har uppstått en balans mellan antalet individer och tillgängliga resurser eller till och med att det sker ett visst överuttag av resurser som måste balanseras med minskad population eller lägre standard.

Att befolkningstillväxten drivs på av ekonomin, större resurser ledet till högre population, och att stagnation beror på överutnyttjandet, fler som skall dela på resurserna leder till utslagning, stämmer rätt väl överens med hur det ser ut i naturen. Jag kan dock förstå att det finns ett visst motstånd mot att blanda in biologi och därmed vetenskap i ekonomiska teorier eftersom ekonomer inte har någon större vana av vetenskapliga metoder utan oftast är mer ide drivna.

Noter att inlägget inte är ett inlägg i invandringsdebatten eller handlar om SD utan är en kritik av en populär ekonomisk teori. Jag anser att en diskussion om hållbar ekonomi är så pass viktig att den bör skötas av andra än skyttegravskrigarna i "bu eller bä för invandringen/SD" människor.
  • sverker11
    Digestive skrev 2014-09-10 14:04:05 följande:
    Jag gillar Jimmie Åkesson som politiker, i allmänhet - vass som en pianotråd, klarar av att bära en "bad boy"-image och bryr sig föga om pk-popularitet. Med en bättre engelska så vore det coolt att sätta honom på en utrikesministerpost, med betoning på coolt (kanske inte nyttigt eller bra, men coolt), för han hade ju fått svensken att se bra mycket mindre timid ut för omvärlden. Aja, flum, flum..
    ---

Oj, nu blev det väldigt lite om Sverigedemokraterna men de är som sagt mest tråkiga nu för tiden.
    Sverigedemokraterna med Åkesson i spetsen har alltid varit bedövande tråkiga. Faktiskt så till den grad tråkiga att det närmast är ett hån att kalla dem populister eller missnöjesparti. Om det inte vore för att SD fyllde ett behov hos media, politiker och folk i sociala media som behöver något ont att ställa sig emot för att kunna släta över sina egna brister skulle SD sannolikt inte orkat över fyra procentspärren trotts gräsrötternas idoga arbete i olika internetforum.

Jag vill även invända mot beskrivningen av att Åkesson som någon med "bad boy" image. Visserligen är han rätt hal men han har ungefär lika mycket  "bad boy" utstrålning som en frikyrkopastor.

Nä då föredrar jag nog Fi. Schyman har betydligt större "bad girl" utstrålning än Åkesson och som parti har Fi möjlighet att bereda betydligt större underhållningsvärde i populist-/missnöjesfacket.
  • sverker11
    Quintus Zebra skrev 2014-09-12 08:56:24 följande:
    Mycket "intressant" i den texten. T.ex skulle jag ju gärna se vilken vetenskap de har till grund för påståendet att människan rent genetiskt är egoister. Jag skulle ju istället hävda att vi genetiskt från början är flockdjur, och ofta rena motsatsen till egoister.
    Det finns rent biologiskt inget motsatsförhållande mellan egoism och flockbeteende. Allt liv har en grundläggande strävan och det är att överleva och föra vidare sina arvsanlag. Att leva i flock är en effektiv överlevnadsstrategi som den gynnar den enskilda individen.

För den som vill läsa vidare om flockbeteende och överlevnad från en biologisk synvinkel bör det täckas av de flesta grundläggande biologiböcker från högstadie-/gymnasienivå och uppåt. Det har även diskuterats i SR:s filosofiska rummet men det avsnittet finns antagligen inte kvar (dock är filosofiska rummet ofta värt att lyssna på oavsett ämne).
    Quintus Zebra skrev 2014-09-12 08:56:24 följande:
    Det är också intressant att läsa SD:s principprogram av andra skäl. Bland annat så slår de ju själva effektivt hål på idén att det bara skulle vara invndringspolitiken som skiljer dem från övriga partier. Idén att de som ogillar SD bara gör det för att SD "vågar" vilja minska invandringen. Idén om att folk som kritiserar SDs människosyn gör det p.g.a. SDs invandringspolitik enbart. En idé som många SD-försvarare sprider.
    Det finns ett grundläggande fel i ditt resonemang. De flesta som ogillar SD tycks aldrig ha läst något partiprogram utan baserar hela sitt SD ogillande just på invandringsfrågan. Det är bara se hur politiker, media och personer på sociala media uttalar sig. Det är sida upp och sida ner om SD och invandring men väldigt få visar något större intresse för övriga frågor. Det bör också nämnas att även när det gäller invandringsfrågan så tycks mycket av motståndet bygga på rätt grumliga föreställningar om vad SD egentligen anser/säger sig stå i frågan om invandring.

Motståndet mot SD är helt enkelt så enkelspårigt och korkat att det gynnar SD och hela tiden för upp SD:s huvudfråga högst upp på dagordningen. Skulle SD motståndarna varit kompetenta och pålästa nog att verkligen pressa SD på hela deras politik och inte låtit SD styra debatten är det tveksamt om de överhuvudtaget kommit över fyraprocentsspärren.

• sverker11
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 09:46:11 följande:

Ingen som kan förklara den mänskliga essensen här i heller ?

Av texten som återgavs i #17709 så tycks det handla om ett annat namn på genetik.
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 09:46:11 följande:

Inte det svenska kulturarvet i heller rent konkret?

Kulturarv (från Riksantikvarieämbetet: www.raa.se/kulturarvet/ ):
    "Kulturarv avser såväl materiella som immateriella uttryck. Kulturarv omfattar traditioner, språk, konstnärliga verk, historiska lämningar, arkiv- och föremålssamlingar samt kulturmiljöer och kulturlandskap som överförs från generation till generation.

Vad som betraktas som kulturarv förändras med tiden och är ett uttryck för samhällets skiftande värderingar. När det skrivs i bestämd form ? kulturarvet ? innefattar det en mångfald av kulturarv.

Överallt finns spåren av det förflutna i vår omgivning. Kulturmiljö avser den av människan påverkade fysiska miljön. Det kan gälla alltifrån enskilda objekt till stora landskapsavsnitt. Kulturmiljön är en del av kulturarvet.

Riksantikvarieämbetet har regeringens uppdrag att vara pådrivande och samlande i kulturarvsarbetet och verka för att kulturarvet bevaras och brukas på bästa sätt."

Det står inget specifikt om svenskt kulturarv men jag antar att det är som med språk och umgängeskultur att det är svårt att beskriva i ord men att man märker att det finns skillnader när man försöker göra affärer i Kina.

• sverker11
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 10:54:50 följande:
    Men om jag som frågat genetiker att de inte säger att handlar om genetik genetik handlar om gener inte essenser
    Exakt hur ställde du frågan och till vilka forskare?

Jag tror fortfarande att det handlar om att någon  tyckte att genetik lät tråkigt och hittade på ett annat, klatschigare, namn. Det är ju nu så en gång för alla att det snarare är avdankade journalister än vetenskapsmän som brukar sitta som ett filter mellan olika organisationer och allmänheten och journalister brukar sällan begripa vad de skriver om.
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 10:54:50 följande:
    Så de vill bevara något som inte är specifikt då? de vet alltså inte vad det är de vill bevara.
    Om vi tittar på vad riksantikvarieämbetet skrivit (citerat i inlägg #17720) och då särskilt: "Riksantikvarieämbetet har regeringens uppdrag att vara pådrivande och samlande i kulturarvsarbetet och verka för att kulturarvet bevaras och brukas på bästa sätt." så ser vi att det tycks finnas ett kulturarv som regeringen anser det värt att bevara och det är då inte allt för långsökt att anta att det är samma kulturarv som SD vill bevara.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?