Inlägg från: sverker11 |Visa alla inlägg
  • sverker11

Varför hatar folk SD?

kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?
    För att det är trendigt, ungefär som att baka surdegsbröd. Det krävs dock mindre arbete för att skriva ett inlägg på ett internetforum än för att baka ett surdegsbröd varför hatandet passar fler och har goda möjligheter att bli mer långlivad än en surdeg.

Med hatandet avse här inte specifikt hatet mot SD utan hat i största allmänhet.
  • sverker11
    sjuttiofemman skrev 2014-05-21 14:09:59 följande:
    Sd och upphovsrätt går inte så bra ihop, bilderna i deras broschyrer är stulna och föreställer inte ens svenska personer.
    www.bakelit.com/2014/05/20/avslojande-sverige.../

Och det är partiet som förespråkar hårdare straff..?
    Det finns inget som indikerar att bilderna är stulna och att använda bildillustrationer från bildbyråer utan att närmare bekymra sig vart de är tagna är praxis. Det är beklagligt att se vilka dumheter som frodas i SD-hatets spår.

Den intressantaste juridiska frågan så här lång är om bloggaren själv har tillstånd att visa bilderna. Det finns ett tidigare fall där en bloggare fick betala skadestånd (det var dock en förlikning och inte ett domstolsutslag om jag minns rätt) för att ha publicerat bilder ur en tidning som bloggaren i fråga hade en del åsikter om.
  • sverker11
    sjuttiofemman skrev 2014-05-22 10:09:37 följande:
     Hur ska man kunna diskutera när folk hittar på egna "sanningar"?
    Är du ens medveten om att hitta på egna sanningar är vad du själv ägnar dig åt?
  • sverker11
    Nenne666 skrev 2014-05-25 01:59:52 följande:
    Val imorn inom eu. Fortsätter det såhär att alla fokuserar på hur hemskt sd är utan att lyfta fram sitt eget parti så är det i slutändan sd som får mest publicitet, pr. Vill man inte ha dom i ljuset så håll käft.
    Möjligen kan fixeringen vid SD vara ett sätt att vända bort folks blickar från det egna partiets brist på visioner. Hade partierna haft något eget att komma med hade SD fixeringen sannolikt inte varit lika stor.
  • sverker11
    sjuttiofemman skrev 2014-05-25 09:03:49 följande:

Nejdå, det handlar bara om motstånd mot rasism och fördomar. Har du ens lyssnat på vad antirasisterna har att säga?
    Struntprat. Det finns inte längre några visioner inom svensk politik vilket gör att partierna helt enkelt inte kan lansera någon egen attraktiv politik. Det handlar inte om rasism och fördomar utan om en brist på egna politiska idéer som de själva tror på  när S och M kliver in i nyhetsstudion för att diskutera ekonomi och det slutar i en pajkastning om vilket parti som tar mest avstånd från SD.
  • sverker11
    FDFMGA skrev 2014-05-25 21:08:00 följande:
    Det ser ut som F! och MP borde skänka en tacksamhetens tanke till alla de ivriga valarbetare de haft från SD

MP 17 procent om det håller i sig, 10 procentenheter större en SD och F! lika stora som SD.

Solig
    Du insinuerar alltså att F! och MP inte har tagit sig till EU på egna meriter?

Hur det är med MP vet jag inte men i fallet F! så tror jag inte att SD har haft något med deras framgångar att göra. De har både en tydlig profilfråga i jämställdhet och har fått en relativt komfortabel medietäckning samt draghjälp av en opinionsundersökning som visade att de hade möjligheten att komma in och att en röst på dem inte var bortkastad.
  • sverker11
    pratglad och passionerad skrev 2014-05-25 23:56:56 följande:
    Personligen tycker jag det är skrämmande att det 10% av befolkningen är rasister, främlingsfientliga eller (nästan ännu värre) cyniska nog att rösta in rasister i parlamentet av andra, taktiska skäl - och slätar över det faktum att SD är djupt rasistiska och antidemokratiska.

Är dock glad för att 90% är emot SD, det ska vi aldrig glömma!
    Med din logik är 95 % av befolkningen emot F! och 94% emot V, C och KD medan bara 75 % är emot S.
    Uppdaterat inlägg med ändrade siffror eftersom jag tittade på valresultatet samtidigt som jag skrev vilket inte var bra.
  • sverker11
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 11:52:19 följande:
    Du är konsekvent, och tycker att det vore odemokratiskt om en grupp tyskar hade gjort liknande mot Hitlers tal?
    Ja. Antingen har vi demokrati och yttrandefrihet vilket innebär att alla kan komma till tals eller så har vid det inte. Att du och många med dig anser att det är rätt att hindra någon från att kunna nå ut med sin åsikt är ett större hot mot demokratin än vad någon enskild politiker har att säga.

Bara för upplysning skull så var det många tyskar som störde Hitlers tal. En av anledningarna till att SA skapades var för att försvara de nazistiska mötena mot kommunister som var där för att störa. Dessutom var SA inte en enskild företeelse utan både kommunisterna och socialdemokraterna hade egna skyddskårer. Innan nazisterna lyckades manövrera sig till makten så var det rena gatustrider med ett större antal döda hos de inblandade parterna. Politiken var betydligt livligare på den gamla goda tiden.
  • sverker11
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 13:01:41 följande:
    Hur var det nu med debatteknik? Och att lägga ord i munnen på folk? Flört

Jag har inte en enda gång hävdat att det är ok att hindra någon från att tala.

Att förstöra eller hindra torgmöten, det är en annan sak. Och när Jimmie och resten av SD med polisens och SÄPOS och landstingspampars hjälp helt vill hindra skolelever från att yttra sig, och helt vill tysta mötesprotestanter, och tysta läkare och brandmän som vill utnyttja sin rättighet att yttra sig. Då är diskussionen om vad som är odemokratiskt mer relevant.

Icke våldsamma protestanter som stör möten och yttrar sina åsikter och tyst protesterar är knappast odemokratiskt, det är demokrati i praktiken.

Konstigt nog har "ni vänner av demokrati" och liberala skribenter bara protesterat när Jimmie har överröstats. Men när Jimmie och hans vänner själva vill hindra mötesdemonstranter eller läkare eller skolelever från att yttra sig, vad är protesterna från "er" demokrativänner då?

För yttrandefrihet betyder väl inte bara att Jimmie ska få tala och tysta alla andra? Yttrandefrihet betyder att ALLA har rätt att yttra sig, även de med en åsikt som du inte gillar?

För egen del anser jag ju att i ett folkstyre så är det till och med så att vanligt folk har ännu större rätt än makthavare som Jimmie att föra fram sin åsikt.

Ett land där bara makthavare har yttrandefrihet, där alla andra tvingas buga och lyssna när den stora ledaren talar. Det luktar något helt annat än demokrati i mina öron...
    Jag har inte lagt några ord i din mun och jag har inte påstått att du hävdat att det är ok att hindra någon från att tala.

Det jag skrev var: "Att du och många med dig anser att det är rätt att hindra någon från att kunna nå ut med sin åsikt är ett större hot mot demokratin än vad någon enskild politiker har att säga." Notera"nå ut".

Du skrev: Folk har rätt att protestera, de har rätt att väsnas på allmän plats. ALLMÄN plats, smaka på det ordet." . Vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att du anser att det är helt i sin ordning att hindra personer vars åsikter man inte delar från att nå ut med sitt budskap genom att överrösta dem. En yttrandefrihet där man visserligen får tala men där allt man säger överröstas är inte mycket till yttrandefrihet.

Om vi sedan titta på brandmän, läkare och skolelever så var det, efter vad jag sett i media, ingen som blåste i trumpen eller hindrade dem från att protestera. Däremot var det, återigen baserat på media, en del kritik mot att vissa av dem fysiskt försökte förhindra människor vars åsikter de inte delade att beträda vissa platser.

Vi tar då en titt på den sista delen:

"För yttrandefrihet betyder väl inte bara att Jimmie ska få tala och tysta alla andra? Yttrandefrihet betyder att ALLA har rätt att yttra sig, även de med en åsikt som du inte gillar?"
    Vilket är exakt vad jag hela tiden hävdat. Alla, inklusive Hitler och kommunisterna skall få yttra sig utan att bli överröstade av någon som inte anser att de har rätt åsikter.

"För egen del anser jag ju att i ett folkstyre så är det till och med så att vanligt folk har ännu större rätt än makthavare som Jimmie att föra fram sin åsikt."
    Problemet är bara att "vanligt folk" försöker skaffa sig ett åsiktsmonopol genom att hindra de som har andra åsikter från att nå ut med sitt budskap och det är där demokratiproblemet kommer in.

• sverker11
    pratglad och passionerad skrev 2014-06-17 09:19:45 följande:
    Ett mer intressant perspektiv läste jag i en krönika (kommer inte ihåg var just nu) där man gjorde en uppställning över hur vår välfärd skulle sett ut om vi hade stängt våra gränser för 10-15 år sedan. Stora delar av välfärden hade varit i en djup kris (långt värre än den vi ser nu). Vi hade saknat en tredjedel av de läkare som finns nu (och där det ändå är en brist) liksom övrig personal inom främst vård och äldreomsorg.
    Det är djupt beklagligt att någon använder det faktum att rika länder kan dränera fattiga länder på den kompetens de så väl behöver som ett slagträ i invandringsdebatten.

Problemet med att använda läkare och andra högutbildade för att visa på hur positivt det är med invandringen är att det bottnar i okunskap och/eller egoism och  förakt för andra människor. För varje utländsk läkare som kommer till Sverige så minskar tillgången till läkare/högutbildade på någon annan plats och längst ner i näringskedjan står de fattigaste länderna som blir dränerade på kompetens. Notera att ett visst utbyte är önskvärt men i de flesta fall där det pratas om högutbildade invandrare som något positivt så handlar det om en enkelriktad förflyttning av kompetens från fattigare till rikare länder.

I vissa delar av Afrika är läget katastrofalt. De lägger pengar på att utbilda läkare som sedan ger sig av. Se till exempel: www.sydsvenskan.se/varlden/lakarna-flyr-fran-sjuka-och-fattiga/

Svar på tråden Varför hatar folk SD?