Quintus Zebra skrev 2014-09-07 13:25:13 följande:
Det resonemanget är vanligt, men jag gillar det inte.
Jag gillar inte att folk som i allmänhet är toleranta och vältaliga ska dömas hårdare om de går någon gång över gränsen. Jag gillar inte att "Bad Boys" ska komma undan lättare.
T.ex. är det ju rent objektivt tragiskt att en sådan som Sven Nylander fick hela sin efteridrottsliga karriär förstörd av att åka dit med kokain i kroppen, på grund av att han tidigare hade gjort en massa bra arbete för att förbättra idrottsrörelsen och bekämpa doping. Samtidigt som en "Bad Boy" som Patrik Sjöberg knappt påverkades av skandalen.
Detta resonemang och dessa krav på toleranta människor, gör ju självklart att många inte orkar ens försöka.
Jag kan ju istället tycka att man borde tänka tvärtom, att de som gör gott ska få tillgodoräkna sig det om de råkar i klistret.
Fick en länk av en annan FL-debattör som berör detta. Att folk förväntar sig mindre av SD och att de och deras medlemmar därmed kommer undan med sådant som andra politiker aldrig hade "överlevt".
www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-avtrubbning-ar-jimmie-akessons-basta-hopp/
Sen kan jag avsluta med en utmaning. Du säger att EN anti-SD medvetet sprider personliga påhopp här. Kan du om du letar här på FL, hitta EN enda som öppet är Sverigedemokrat som INTE medvetet sprider personpåhopp runt sig?
Du kan också gå och läsa på t.ex. sidan Exponerat och se vad folk som påstår sig vara Sverigedemokrater skriver om meningsmotståndare där, och sedan visa mig en sida där det skrivs på liknande sätt om Sverigedemokrater.
Och om du efter dessa undersökningar ser det jag ser, att nog SD-anhängare sprider mer personpåhopp runt sig, kanske du kan fundera på varför du verkar reagera mer på påhopp på Sverigedemokrater än på påhopp på "PK"-personer?
Jag förstår vad du säger och kan till viss mån hålla med. Det blir lite paradoxalt.
Å andra sidan, om vi nu ska hålla oss till den debattör jag från början berörde (FMGA) så är han möjligen vältalig, men tolerant skulle jag inte kalla honom. Inte om man inte håller med honom om något.
Vidare handlar det inte om ett eller ett par "övertramp" bland annars balanserade inlägg, vilket gör att parallellen till Nylander/Sjöberg inte heller blir riktigt bra som jag ser det.
Och visst skrivs mycket skit om såväl SD som anti-SD. Det behöver man inte titta på Exponerat för att inse. Skillnaden, i den mån en sådan finns, är att kritiken mot anti-SD ("PK-maffian") tenderar att oftare vara burdus och lågpannad, medan kritiken mot SD ofta ser ut som den många i den här tråden framför. Mer hånfull och raljant än hotfull. Folk verkar se det senare som lindrigare än det förra. Själv vet jag ärligt talat inte riktigt var jag står. Det blir som att jämföra att få en smäll på käften med att bli verbalt hånad. Vilket är värst?