Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

maritbinge skrev 2013-10-30 14:07:00 följande:
    +1 !

Det brukar låta så när man talar med människor som inte läst någonting om nationalekonomi (makroekonomi) eller handelsteori. Testa att ta avstånd från din egen magkänsla en gång och ta reda på varför det finns människor som förespråkar fri invandring och vad det är vi vill.

Fri invandring? Ja, en jättefin och gullig tanke i teorin, men så länge konsekvenserna skulle bli ett enkelriktat snarare än dubbelriktat människoflöde vore det förödande. Kanske skulle det funka bättre om alla eller åtminstone de flesta länder i världen hade ungefär samma förutsättningar att ta emot och avvara människor.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    dennis02 skrev 2013-10-30 14:21:12 följande:
    Har du aldrig tänkt på att de nästan aldrig har några argument emot faktumet att Sverige ser ut som det gör? Men bara lugn. Den dag det brinner i deras egen knut kommer de att reagera, men då kanske det är försent (det är det för övrigt redan).

Jodå, det har de. Men det argumentet bottnar oftast i någon sorts syn på att det uteslutande är svenskarnas fel att vissa invandrare inte vill integrera sig i sitt nya land.
    Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    maritbinge skrev 2013-10-30 16:04:52 följande:
    Fin och gullig tanke? Kanske det, det är ju trots allt en tanke som stämmer överens med de mänskliga rättigheterna, till skillnad från Sverigedemokraternas politk. Fri invandring är även positivt för landets ekonomi. Flyktingar och andra invandrare kan också arbeta, förstår du. I kombination med bl.a. en bättre arbetsmarknadspolitik skulle Sverige utvecklas i helt rätt riktning. 
    I så fall är alla riksdagspartierna (utom möjligen MP) rasistiska eftersom inget av dem så vitt jag vet förespråkar helt öppna gränser.

Att vara för fri invandring är som jag ser det att vara en verklighetsfrånvänd godhetsknarkare. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    MrsC74 skrev 2013-10-31 12:09:03 följande:
    Angie. Det är min åsikt. Förtal ? Tillåt mig småle ...
    Du menar på fullaste allvar att partiet inte är rasistiskt ? Jag skrattar nästan ihjäl
    Mig.
    Det är inte en åsikt, däremot ett antagande. Du antar att de flesta som är SD är "rasister och idioter" för att det passar bäst överens med din världsbild. Men du vet det inte.

Det är lite som att säga att "min åsikt är att alla som bor i Säffle heter Kenneth och är 172 centimeter långa" och sen inte tåla att få mothugg. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    MrsC74 skrev 2013-10-31 12:43:13 följande:
    Nej och just därför skriver jag att alla inte är det. Men att majoriteten är det. Det vet nog t o m du.
    Nej, eftersom jag inte har träffat majoriteten av alla som röstar på SD.

Bland folk jag vet som röstar SD vill jag påstå att de flesta överhuvudtaget inte stämmer in på nidbilden av den "typiske SD-röstaren" som en arg ung lågutbildad man med vardagsrasistiska tendenser. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Enter Sandman skrev 2013-10-31 15:29:19 följande:

Men snälla du, det är väl för sjutton klart att det inte står i partiprogrammet.
    Det bara genomsyrar allt dom gör och säger och hur dom röstar i olika frågor.
    Man kan ju inte enbart gå på det som står i partiprogrammet, det är ju en uppsnyggad fasad som visas upp där, det är vad dom vill framstå som, inte vad dom egentligen är.   
    Konstigt, det där argumentet hör man verkligen bara om SD. Skulle man förkasta t.ex. V med samma retorik, typ "de menar inte det som står i deras partiprogram, egentligen är de kommunister och vill ha ett nytt Sovjet hela bunten" skulle man kölhalas offentligt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Enter Sandman skrev 2013-10-31 15:36:19 följande:

Kanske för att vänstern har tagit ett tydligt avstånd från sitt mörka förflutna, något sd inte har gjort.
    Kanske för att vänsterns historia ligger så mycket längre tillbaka i tiden, sd:s var nyss.
    Men kanske mest för att när vänstern uttalar sig och hur vänsterns ledning beter sig och hur vänstern röstar och deras politik ser ut, kort sagt när man tittar på en helhetsbild av vänstern så framstår dom som trovärdiga i det dom säger och i sina avsikter.

Sd, gör inte det, sd spelar med dubbla kort, på ett sätt som inget annat parti gör.
    Sd är inte trovärdiga nånstans om man inte verkligen vill bli duperad, för att det är lättare så.

Säger du det så.

Jag är inte särskilt positiv till SD, men en i sammanhanget positiv sak med deras inträde i svensk politik är att vi får se vilket skrot och korn en icke oansenlig andel av er "riktiga demokrater" är gjorda av.

Ibland kan jag inte låta bli att tycka att Sverige förtjänar SD, och vice versa. 
  • Vitrysk hockeyhjälte

Henrik Arnstad ja, fejkhistorikern. Han tillför väl ungefär lika mycket som t.ex. Kent Ekeroth till debatten.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Velouria skrev 2013-11-01 07:32:07 följande:

Främst pga vad den israeliska sionistregeringen utsätter muslimska palestinier för.
    Och för det ska alltså oskyldiga i Sverige levande judar behöva klä skott. Jo, tjena. Inverterad SD-klass på det argumentet - lite som att skylla 9/11 på USA.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Velouria skrev 2013-11-01 11:44:09 följande:

Nej, faktiskt inte. Men jag kan ju vända på frågan och fråga om gruppen invandare och gruppen muslimer ska få ta skiten för vad islamister ställer till med? Genom att göra som SD och andra sionster gör?
    Nej. Men den typen av motfrågor är lite sent ställda när man tidigare argumenterat så som det jag citerade.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?