Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-05-24 10:20:54 följande:

Fascinerande. Inte ens tredje generationens "invandrare" är tillräckligt svensk för vissa.
    Vart går gränsen? Vi alla har någon gång invandrat till Sverige, innebär det att ingen är svensk?
    Eller att svenskhet i själva verket är att internalisera andra kulturer? Tex mors dag kommer från USA och firas idag med självklarhet i Sverige.

Mångkulturalismen har funnits i Sverige sedan urminnes tider, varför kan du inte acceptera det?
    I princip samtliga kulturer (oisolerade infödingastammar finns det numera få av)  är ju en blandning av inhemska fenomen och utifrån kommande influenser, som inlemmas kulturen. Det innebär ju inte mångkultur för det.

Du bör hur som helst specificera vad DU menar när du talar om mångkultur, eftersom begreppet används på olika sätt. Viktigt är dock att påpeka att begreppet befinner sig i opposition till "integration".

Att från det offentligas sida sträva efter att invandrare lär sig svenska = INTEGRATION
    Att från det offentligas sida sträva efter att inte lär sig svenska = MÅNGKULTUR (man strävar efter att invandrarna ska behålla den etnicitet/kultur de hade innan de kom hit)
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-24 10:43:15 följande:

Maria Diaz
    Kan du då förstå att det kan finnas en bitterhet hos en del av befolkningen när ditt älskade parti pekar på dem och säger "du är inte svensk"?
    De tänker nog: "vad är jag då om inte svensk? För jag är inte det som mina föräldrar är, jag är född i Sverige och är svensk. Men min hudfärg är inte ljus och då ses jag inte som svensk".

Rotlöshet är ingen bra känsla i sökandet efter identitet och samhörighet när man är i tonåren eller strax över.
    Vad tjänar vi på att skapa en rotlöshet som Sd så hett eftertraktar..?!

Nu har du fått ett seriöst svar, jag förväntar mig det tillbaka.
    Det skulle nog åstadkomma bitterhet hos en del av befolkningen om vilket som helst parti skulle säga "du är svensk" också.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-24 10:32:39 följande:
    Yttrandefriheten krymper och krymper i landet.
    wp.me/p2oCcR-3QY

Men slutsatsen blir ändå att det är inte olagligt att kalla sverigedemokrater för fascister, vilket är bra i slutänden :)
    Nej, det kan ju inte bli slutsatsen. Det är förtal att säga att Sd är ett rasistiskt, fascistiskt eller nazistiskt parti. Dock, det är ju inte det det står på banderollen.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-05-24 18:16:49 följande:
    Ytterligare ett exempel som jag tycker är belysande.

Ta avpixlat där många sverigedemokrater hämtar kraft, inspiration och får känna gemenskap med likasinnade medan många av oss övriga tycker att sajten är så vidrig att vi drar oss för att besöka den.

Hur påverkar den opinionsmässigt. Min gissning är att den polariserar, såtillvida att den erbjuder en plattform för sverigedemokrater och liknande men samtidigt stöter bort andra som av någon anledning kommer i kontakt med den. Och det är möjligt att de som stöts bort  får det lättare att identifiera sig med partier som gruppen på avpixlat har sina hatexcesser mot.
    Så AVPIXLAT "polariserar"!?

Vad gör då Dagens arena, ETC och andra feministtidskrifter som batikhäxorna på våra allmänfinansierade bibliotek älskar att köpa in (vilket betyder att tidskrifterna i praktiken också är skattefinansierade)? Skulle inte de "polarisera" då?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 19:17:38 följande:
    Ja, precis som SD fick oproportionerligt mycket uppmärksamhet förra valet. Uppstickare är mer intressanta än gammalt gods.
    Fast Mp kan väl knappast kallas för "uppstickare" numera...det partiet borde naturligtvis granskas som alla andra, men så sker inte, vilket förklaras av att miljöpartister är extremt överrepresenterade bland journalister.

När det gäller Fi så har partiet inte granskats någonting alls i princip.

Sd risades sida upp och sida ner inför 2010.

DIN JÄMFÖRELSE HALTAR ALLTSÅ BETÄNKLIGT

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:03:16 följande:
    Att Mp ökar är inte så konstigt, miljöproblemen blir allt mer synliga och konkreta.
    Så Mp ska inte granskas då, för att det skulle finnas miljöproblem?

Jo, det är ju så journalisterna resonerar. Inte underligt att tidningarna kånkar. Vem vill betala för att läsa skräpet?

Jag tycker f.ö. det är lika trevligt varje gång man kan läsa om att ytterligare en tidning tvingats lägga ner verksamheten.
  • Philipsson

Hur kan man gnälla på jobbskatteavdragen? Det är väl bara bra det, att makten snor oss på färre slantar när vi jobbar.

Usch för en regering där sossarna tvingas stödja sig på skattehöjarpartiet V och miljötalibanerna i Mp. Löfvén bakbunden av feministerna i V och HBTQ:arna i MP

Det bästa för Sverige vore en allians mellan SAP och Sd.

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:17:49 följande:
    Du ska se att vi inte alls kommer bråka. Jag säger att det finns många svenska kulturer. Jag tror Nikha håller med. Men vi kommer inte gräla om det, för det är inte livsviktigt för oss, utan mest teori. Det är för SD-fansen som det är viktigare än vatten och bröd att ha en "nationalitet" som snuttefilt.
    Fast Marit Paulsen sade ju "svensk kultur", inte 'svenska kulturer'...

Du borde ha läst hela boken i samhällskunskap i skolan. Det är nämligen så att människor omfattas av flera kulturella mönster samtidigt.  Det kan ju t.o.m. finnas olika kulturer beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Kanske t.o.m. beroende på vilken fastighet man bor i, kan det finns olika kulturer.

Detta, dock, hindrar ju inte att stadsdelen eller fastigheten är en del av en större kultur.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Det finns ju massa skrivet i ämnet. Läs en bok i etnologi, t.ex. av Åke Daun, Billy Ehn, Orvar Löfgren eller K-O Arnstberg.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-05-24 23:29:35 följande:
    Jo, det är klart att jag förstår att du provoceras av de kvinnor du kallar batikhäxor. Nu tror jag inte att batikhäxeinvektiven är så frekventa på avpixlat. Googlar man batikhäxa verkar benämningen mest användas av antingen grupper som tycker SD är för mesiga alternativt pojkar som aldrig blev män.

Klart att feminismen provocerar de här grupperna, men inte börjar vanligt folk att mässa om batikhäxor när de ser en kvinnlig bibliotekarie.

Herregud! De flesta har väl inte hört talas om att det finns pojkar som gnyr batikhäxa när de ser en kvinna eller att benämningen batikhäxa är vanlig bland nazister. Och fick de reda på detta så tror jag att en vanlig kommentar skulle kunna bli att det fattas något i huvudet på grabbarna i den ena gruppen - och något mellan benen på gossarna i den andra.
    Det verkar hur som helst finnas män som dyrkar batikhäxor.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-25 00:26:06 följande:

Du menar subkulturer ja. Det handlar tex om stadsdelars kulturella samhörighet och som ofta är överordnad den etniskt kulturella tillhörigheten. Men vad har detta med den svenska kulturen (dvs det hopkok av influenser från världen som skapat en svensk kultur) att göra?
    Nej, inte subkultur, som är nåt annat.

Du måste läsa om vad begreppen betyder, först. Annars blir ju dina inlägg bara tomma tunnor, som iofs skramlar rejält!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?