Varför hatar folk SD?
OK. Varför testar man inte alla?
Man testar inte barn som kan styrka sin identitet och ålder om man inte särskilt misstänker att något inte stämmer, man testar inte heller barn som uppenbart är under 18, som exempelvis 3-åringar, man testar inte heller vanemässigt barn som rimligen bedöms som under 18. Det är dyrt med medicinska ålderbestämningstester men framförallt är det ett väldigt trubbigt instrument.
Vad gäller handledsröntgen tittar man på om tillväxtzonen är sluten eller inte. Du slutar växa när kondrocyterna i skelettets tillväxtzoner slutar dela sig och genomgår apoptos. Detta innebär att blodkärl växer in i tillväxtzonerna och området förbenas. Det kan dröja en bit in i vuxen ålder innan tillväxtzonen är helt sluten. Ärftlighet, sjukdom, undernäring/felnäring, pubertet och droganvändning som påverkar östrogennivåer är exempel på faktorer som kan påverka i vilken takt tillväxtzoner sluts både uppåt och nedåt i ålder. Så länge du växer betyder det att dina tillväxtzoner är aktiva och du vet vad individuellt det är när människor slutar att växa på längden! Lika stor variation är det på vilka som testas och faller ut som 18 år och över, eller under 18 år.
För tandtester se länkar nedan.
Många har en övertro till medicinsk testning medan det säkraste svaret får du av att kombinera många informationer. Efter fackfolkets bedömingar är observation under lång tid en god hjälp . Dels märker man och dels försäger de sig ofta förr eller senare. Ett exempel är en kille som stolt berättade om sin flickvän som hade eget hus, högskoleutbildning, några års yrkeserfarenhet och hade jobbat ihop allt själv. Han visade kort på henne och jag sa att hon såg gullig ut och frågade hur gammal hon var och han svarade snabbt "vi är lika gamla". När man räknade baklänges var det en omöjlig bedrift om inte både hon och han var minst 5 år äldre...
Jag har mött några exempel på "barn" som aldrig i helvete var under 18 . Ett av dem är åldersbestämd och hör och häpna kvalade in som under 18 fast alla i hans omedelbara omgivning var övertygad om att han är betydligt äldre, runt 30. Jag tror vi har rätt och testen fel och här var det fördel "barnet".
www.dn.se/nyheter/sverige/osakra-metoder-avgo.../
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/alder.../ (se även kommentaren)
Mycket av skriverierna har baserats på slutsatser som inte går att dra, men det får inte lika stora rubriker när osteologer och tandläkare förklarar hur man ska tolka siffrorna. Hos mobben som vill tro att 85% av alla ensamkommande flykting"barn" är vuxna och dessutom bor på slottt med personliga butlers och golflektioner blir varje försök till förklaring en "undanflykt" eller försök till "mörkning". Jag har sett hur snacket går på Avpixlat och fria tider. Statistik i fel händer är verkligen farlig.
Merit Wager är en privatperson med en blogg där ett urval av människor som väljer att skriva där skriver när de har något att säga som de inte känner sig nöjda med. Jag skulle tro att de som skriver är mestadels ärliga och kunniga i sitt omedelbara område och de har mycket att tillföra, men deras ord är inte lag.