Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

JTA skrev 2014-08-22 18:15:23 följande:
    Som så ofta bland mångkulturförespråkare gör du misstaget att beskriva det blandade samhälle du lever i i termer av hur folk ser ut. Du låter som värsta rasisten. Och vad hjälper det att du trivs bland folk som ser olika ut. Mångkultur funkar inte, det är ett faktum. Taskig ekonomisk tillväxt med medföljande socioekonomisk status och associerade problem är givna.

Tja, i så fall beror det snarare på okunnighet än rasism. Få saker intresserar mig mindre än den etnologiska diskursen. Dessutom är jag ganska säker på att "etnisk svensk" i debatten ofta syftar på ett gemensamt utseende och ursprung inget annat. eftersom tråden handlar om SD skule jag kunna vrida till det och påstå att sverigedemokrater inte är etniska svenskar utifrån den etnologiska diskursen.
    Dessutom är jag av helt motsatt uppfattning - monokulturer funkar inte, de stagnerar alltid - medan mångkulturer har potential att utvecklas.
    Och att du måste ställa frågan om det är viktigt att svenskarna inte försvinner som folkslag. Den jävla frågan tog faktiskt andan ur mig. Vilka andra folkslag vill du utrota?
    FDFMGA skrev 2014-08-22 17:24:53 följande:
    Sen finns det en annan och för mig minst lika viktig aspekt. Har du någonsin testat att odla bakterier i en petriskål, de förökar sig med exponentiell hastighet tills de förbrukat allt substrat. Om du ser Sverige som en liten del av petriskålen - så inte är det verkliga hotet mot oss att befolkningstillväxten är för låg bland de som funnits här en längre tid eller att invandringen från mer tättbefolkade delar av petriskålen är för hög - problemet är att den sammantagna befolkningsökningen i skålen är för hög relativt de begränsade resurser som finns i petriskålen
    Så nu vidgar du diskussionen till tillväxtkritik på ett globalt plan. 

Människan är en biologisk varelse. Vi är en del av en utveckling som pågått i miljarder år och det är nästan komiskt med alla betraktelser som utgår från att här och nu är i evighet - amen. Vi kommer att fortsätta att förändras och de som bor här om hundra år kommer också att vara svenskar och framförallt betrakta sig själva som svenskar - om det finns någon mänsklighet kvar då. Mänskliga kulturer är ingen utställning på Skansen utan en ständigt pågående förändring.
    Så nu vidgar du diskussionen till tillväxtkritik på ett globalt plan. 

Nej, jag vidgar den inte utan utgår alltid från perspektivet att Sverige är en del av världen. Globalt är det allra största problemet att vi är för många och att vi blir allt fler. För mig är det absurt att påstå att det är ett problem att det föds alltför få etniska svenskar i en värld där det föds för många redan som det är..
    Tänk så här: Vi har en nation, en stat som är suverän, självbestämmande. Vi har möjligheten att skapa ett bra samhälle, för vi är duktiga, plikttrogna, flitiga och rationella. Så varför inte försöka? Varför måste vi ta ansvar för att andra människor och stater bara skapar kaos? Vi kan utgöra det perfekta exemplet, vi kan vara en humanistisk stormakt!
    Ja, jag tänkte just på vem som skulle hänvisa till Goodwin när jag skrev att det våldsamma hatet och rädslan för muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Historielöst trams, skulle jag vilja påstå och jag anser att du blundar för det uppenbara.
    En humanistisk stormakt där ledstjärnan på ett nationellt plan är "sköt dig själv och skit i andra". Hm, varför kommer jag att tänka på en gammal låt med refrängen "Offer för sitt eget stora självbedrägeri, ser de inte längre fällan som de själva satt sig i"
    !
    Ja, jag tänkte just på vem som skulle hänvisa till Goodwin när jag skrev att det våldsamma hatet och rädslan för muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Historielöst trams, skulle jag vilja påstå och jag anser att du blundar för det uppenbara.
    Det är uppenbart att likheterna mellan nutid och 20/30-talet är få. Det är historielöst att påstå annat.
    Nu var det du som kopplade ihop det jag skrev till nazismen, så historielösheten är i så fall din. Jag valde medvetet att inte göra den kopplingen - det finns tusentals andra exempel på hur man utnämner religiös tillhörighet eller  folkgrupper till hot och syndabockar. Det är historielöst att tro att det bara är judar som drabbats av detta.

Ovanstående är din personliga politiska plattform och anledningen till att så många sverigedemokrater brukar uppskatta dina inlägg. "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk".
    Guilt-by-association? Blir argumenten på något essentiellt sätt sämre för att de låter som komna från SD? "Du låter som en sverigedemokrat" har visst blivit en räddningsplanka när argumenten tryter.
    Nej, jag tycker egentligen att din mening om att "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk" är tillräckligt tydlig som den är.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2014-08-22 18:32:37 följande:
    Inte jag heller.

Men så är det inte heller jag som anser att det är fel att (ibland) göra vissa bedömningar av folk utifrån etnicitet och kultur.
    Nja, exemplet jag tog upp handlade om identifikation - att en svensk kurd kan känna mer för de kurder som angrips i Kurdistan än jag gör..

Exempel som sverigedemokrater ofta tar upp handlar om tilldelade egenskaper utifrån grupptillhörighet.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-08-23 01:05:06 följande:
    Jaså du inte har svårt att identifiera. Då återstår bara för mig att säga dig att jag inte kan ta någon seriöst som pratar med Sufferings alla nick vetandes.
    Jag ser det ungefär så här - ett forum som familjeliv är ganska överskådligt, vissa nick är desamma år efter år och vissa åsikter och särpräglade uttryckssätt återkommer med ständigt nya nick allteftersom de gamla blockas från FL.

Den åsiktsfabrik vi kallar Suffering  är inte svår att känna igen, särskilt inte när fabriken producerat en kvinna, produkt av folkhemmet, egentligen socialdemokrat och med svenska värderingar - som börjar tveka och i en trådstart ger uttryck för sina tvivel och varför hon nu ser SD som ett möjligt alternativ. Ofta är ju fabriken i gasen redan efter ett par inlägg och invektiven om vänsterextremister, pk-etablissemang och vilka som förtjänar att våldtas brukar hagla.

Jag brukar tänka som så - att kan man inte ens skapa sig en rimlighetsuppfattning och överblick avseende ett enkelt samhällsforum - alltså att känna igen de ändå relativt få åsiktsfabrikerna - hur ska man då kunna förstå ett komplext samhälle.

Sen finns det en annan aspekt. Det lär väl inte finnas någon som på frågan vad man är stolt över i sitt liv skulle ta upp att man skriver inlägg på nätet. Inte desto mindre tror jag att det finns fler än jag som tänker att det här är min signatur, det är med den jag ger uttryck för mina åsikter, den som är jag på nätet.

Jag tror faktiskt att man kan skapa någon slags relation till sin egen signatur - åtminstone har jag gjort det. Jag brukar bara se med nöje och löje på de personangrepp jag utsätts för - men de gånger min signatur blivit "kapad" har jag blivit förbannad.

Moral kan för övrigt vara viktigt på nätet också. Klart att jag skulle kunna skapa ett helt gäng med konton för att ge understöd till mina åsikter - ge mig själv understöd i trådar jag skapat - men herregud, vilken ynklig figur jag skulle vara då. På nätet och här i verkligheten - med katten bredvid som försöker hindra mig från att skriva på tangentbordet för att i stället klia henne under hakan.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 23:59:45 följande:
     Det är på intet sätt en anledning till att lassa in massor av invandrare som till sin helhet innebär en belastning på samhället - kulturellt, ekonomiskt, socialt. Kulturer utvecklas även utan massinvandring.
    Jag gissar att det är rätt få som anser att det är ett svenskt självändamål att ta emot så många flyktingar från Syrien och Irak som vi gör för närvarande.

Hursomhelst. Jag anser inte att man kan stänga gränserna för flyktingar med motiveringen att det är ert eget fel att ni riskerar att mördas. Att ni kommer från underlägsna kulturer och att ni inte är välkomna till den humanistiska stormakten Sverige.
  • FDFMGA
    Aqt skrev 2014-08-23 08:09:57 följande:
    Ja den rödgrönblå sekten "sjuklövern" har beviljat både nästintill obegränsad arbetskraftsinvandring och flyktingmottagning de senaste årtiondena. Och nu undrar man varför det är konkurrens om jobben, och varför välfärden haltar. Problemet kommer att fortsätta. Arbetskraftsinvandringen och asylmottagningen är vidöppen, och de kommande åren kommer hundratusentals invandrare hit. Då blir det som det blir!!
    Ja, herregud. Har sekten kommit så långt bort i tok att den tror sig ha tagit över redan.

Sekt används för att beteckna mindre politiska ytterlighetsgrupper, något som passar rätt bra på SD-sekten.

Och oerhört bra när sektmedlemmarna börjar kalla den 95-procentiga riksdagsmajoriteten för sekt.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-23 09:24:45 följande:
    Dåså. Då kanske du förstår oron över vilken sida "våra" muslimer kommer att vara på, den dag då IS står vid Stora Bält... De befinner sig redan här inne och kan verka inifrån. Vi har inte ens möjlighet att sätta dem (de flesta av dem) i interneringsläger, som USA gjorde med japsarna när USA låg i krig med Japan under andra världskriget. Eftersom vi varit dumma nog att dela ut medborgarskap med samma urskiljning som man delar ut reklampamfletter... Död

Det här har jag varnat för i många år.
    Isis kommer aldrig att stå vid Stora Bält annat än i dina vanföreställningar.

Dessutom är det utifrån dina diskussionspremisser i så fall minst lika relevant att bedöma alla som ser Isis vid Stora Bält utifrån den mest kända av Isis-skådarna, Breivik, som att anklaga alla muslimer i Sverige för att vara potentiella islamister och Isis-anhängare.

Jag säger det än en gång. SD-sekten är en riktig toksekt.
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 09:32:49 följande:
    Nu är du sådär paranoid igen.

Hur känns det att vara rikskändis förresten. Skrattande
    Är det hon?
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 09:45:15 följande:
    Det är jag övertygad om, det är för mycket som stämmer alltför bra för att kunna vara annorlunda.
    Ja, jag funderade också och googlade lite igår.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:27:31 följande:
    Jag ser inte så gammal ut.

Jag gissar att hon kommer att hålla sig borta från nätet ett tag, faktiskt... Bränt barn and all that.
    Det tror inte jag.

Jag gissar att det dräller av SD-kommunpolitiker som går på tvärs mot sektledningens uttryckliga order om att de inte ska skriva anonymt på nätet.

Jag tror att det kan vara svårt för många att hela tiden vara så pk som ledningen bestämt - och då behöver de hitta andra metoder - just anonymiteten på nätet blir då en slags säkerhetsventil som innebär att de får pysa ut lite hat och lätta på det inre trycket.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-23 11:21:28 följande:
    Ja, att det är svårt att vara PK jämt har du ju rätt i. Men det man i så fall pyser ut anonymt på nätet är inte "hat" (inte i mitt fall i alla fall, jag har inte kollat allt vad Olsson skrivit), utan just den sanning som inte får uttryckas annat än i inlindad form.
    Jag tvivlar inte för ett ögonblick att du verkligen tror att Isis kommer att stå vid Stora Bält snart - och att vi då inte ens kan internera muslimerna som USA gjorde med japaner under andra världskriget - eller japsarna som du skrev.

Men min uppfattning är att det finns gradskillnader även i helvetet - och att delar av SD-sekten helt tycks ha tappat kontakten med verkligheten.

Min bedömning är att sekten så till den milda grad har isolerat sig från omvärlden att vissa anhängare verkligen tror att Isis är ett reellt hot mot Sverige, alltså att man egentligen fallit i någon slags mental koma där man inte längre förstår att det egentliga syftet med att utmåla Isis som ett hot är att demonisera alla muslimer.

Visst. Det är möjligt att Sverige kommer att drabbas av ett islamistiskt terrordåd - men min gissning är att risken är större att någon av sektens grönsaker får för sig att på egen hand ingripa till försvar för fosterlandet.

Det är nog bara en tidsfråga innan vi har en breivikepigon i Sverige.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?