Varför hatar folk SD?
Dublinförordningen är vad som gäller så länge inte den ändras, dock har Sverige valt att göra rätt många avsteg de senaste åren. Så länge vi är medlemmar i EU får vi tyvärr acceptera dessa regler, något jag beklagar men sannolikt inte av samma anledning som du.
Om man skall tro den gode Zulmay Afzali så är väl Afghanistans rättsväsende precis så korrupt som man kan befara vilket ju var anledningen till att han flydde landet. Ett korrupt rättsväsende föder korrupta människor.
Helt seriöst -och jag skall inte använda det emot dig - kan du inte berätta lite om vad de flyktingar gjort för att förtjäna en biljett till helvetet - och gärna vad som hände i stället. (Jag har själv ett antal exempel i min närhet som jag kan dra via inboxen om du kan hålla informationen för dig själv). Helvetet är förresten alldeles för milt för de två nära exempel jag tänker på.
Lagen säger faktiskt inte att det är just olagligt att vistas i Sverige efter ett utvisningsbeslut och att de som gör det är kriminella. Det skulle inte gå om det vore så för då kunde man åtala de myndigheter som "tvingar" människor in i "kriminalitet" när man ger utvisningsbeslut och är väl medveten om att beslutet inte kan verkställas. Man kunde i så fall också åtala de myndigheter (migrationsverket, kommuner, mfl) som hjälper "kriminella" I stället finns helt lagliga möjligheter att stanna kvar och dessutom få hjälp. Hur mycket hjälp man får beror bl a på graden av samarbete. Det hela är väldigt reglerat och det finns inga kriminella vuxna eller kriminella barn i förskola eller skola av orsaken att de vistas i landet och går i skolan och Sveriges rektorer begår inte lagbrott när de erbjuder dem platser.
Det är en väldigt ledsam debatt som ofta förs av SDare om "kriminella", "olagliga" och "illegala" människor.
Om man ska tro på Zulmay Afzali och dig så går det inte att tro på honom för han kommer ju från ett land som enligt dig föder korrupta människor eftersom det har ett korrupt rättsväsende ...
Visst finns det säkert förutom rena brottslingar som myglat sig in människor som ljuger och helt verkar sakna moral men att det skulle gälla så många är inte min erfarenhet. Sedan ligger det säkert lite covert prestige bland en del unga män i att skryta med vilka valser man kommit undan med att dra. Av de jag träffat är det enbart ett litet fåtal som man misstänker inte har rediga asylskäl. En lögn kräver fler lögner som i sin tur kräver fler och till slut blir det svårt att hålla ordning på vad man har sagt och så försäger man sig i ett obevakat ögonblick. Sedan cirkulerar det en hel del skrönor om vad som är gångbart som skäl, speciellt efter en förändring av regler och desperata människor kan tro att dessa skäl är bättre att komma med än de riktiga.
Nej, jag vill inte gå in på detaljer. Jag är inte här för att nära främlingsfientliga med historier om det invandrare och flyktingar gör fel. Det är noga rapporterat och överrapporterat på främlingsfientliga sajter och det som behövs är att det bra uppförandet från den stora, stora majoriteten flyktingar och invandrare kommer fram mer. Jag nämnde det bara för att det är en del av verkligheten.