Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-01-09 01:53:22 följande:
    Jo, det är olagligt att vistas i Sverige utan tillstånd och således också efter avvisningsbeslut enligt 8 kapitlet utlänningslagen: 
    meritwager.wordpress.com/2013/02/21/det-ar-ol.../

Att det inte finns någon straffpåföljd betyder inte att det är lagligt att vistas här olagligt. Tyvärr enligt min uppfattning.

Statslösa är ett problem men inte mycket vi kan göra åt. Ett annat problem är påstått statslösa - alltså personer som ljuger om sin egentliga status. Där har Norge just fattat ett retroaktivt beslut att kunna utvisa personer som ljuger i sin asylansökan. Något som borde vara självklart också i Sverige.

För att inte diskussionen skall bli allt för ensidig ber jag dig berätta var din gräns går för hur mycket invandring vi tål? Eller skall vi inte ha några begränsningar alls? I så fall, vänligen motivera din ståndpunkt.

Det är lätt att säga att alla skall hjälpa till och det tycker jag också. Men det sker inte och kommer inte att ske. Det är i princip endast Sverige som påstår att invandringen är en vinstaffär. Hade andra länder menat detsamma, hade det varit slagsmål om syrier, afrikaner, afghaner osv. 

Tvärtom stryper de flesta länderna sina intag. I UK har t.ex. Cameron deklarerat att i stället för 100.000 per år skall det ner till 10.000. Ungefär samma minskning som SD budgeterat. Vi borde få hela avgiften till EU efterskänkt varje år men det skulle vara en omöjlighet för regeringen att föreslå ens en endaste € i rabatt.
    Merit Wager representerar inte en myndighet utan är en privatperson som uttalar sig.

Om man ska hårddra det är det "olagligt" att ens söka asyl i Sverige eftersom det inte finns något "lagligt" sätt att ta sig in i landet för att söka asyl samtidigt som du inte kan söka asyl annat än i landet. Samma paradox gäller för att stanna kvar efter ett utvisningsbeslut. Personer som inte lämnar landet är inte "kriminella" även om de inte vistas i landet lagligt så innebär det inte att de vistas här olagligt. Inte nog med att det inte finns någon straffpåföljd man har rätt till villkorad hjälp. 

Jag menade inte statslösa. Det är ganska vanligt att beslut om utvisning fattas fast beslutet i praktiken inte kan verkställas och dessa personer är inte kriminella som inte packar sig iväg. De kan helt enkelt inte. Läs mer nedan under rubriken "Del 3. Efter avslag". Det är visserligen en amatörsajt, men i mitt tycke en som förklarar asylfrågor på ett tydligt sätt.

http://www.sanna-ord.se/asylnytt/flykt/dummies.html

Jag tycker att vi kan ha ungefär de nivåer vi har nu. Människor med utländsk härkomst utgör ca 10% av befolkningen och det är inte för mycket enligt min åsikt. Antalet flyktingar som kommer måste fluktuera för att möta upp ett fluktuerande behov. Det är naturligt att det blir toppar vid konflikter. Däremot tycker jag att det vid "tillfälliga konflikter" ska ges fler tillfälliga uppehållstillstånd i stället för permanenta direkt. Sedan är jag för att komma åt det asylfusk som finns så de som får stanna verkligen är de som behöver hjälp.

Det är också så i Sverige att personer som ljugit eller vilselett i sin asylansökan kan bli av med sitt uppehållstillstånd om det de falsifierat var grunden till att de beviljades uppehållstillstånd. Exempelvis kan någon som ljugit om sin ålder skickas tillbaka om omständigheten varit att det inte har funnits ett mottagande i hemlandet för barnet under 18 år. Om det visar sig att personen är myndig behövs inget mottagande.

Klart man kan förändra attityder. Man måste lobba, lobba, lobba, lobba lite till och föregå med gott exempel. Det är ett långsiktigt arbete. Jag tycker det är skamligt hur EU beter sig mot Italien. Klart de släpper igenom flyktingar för vidare egentransport genom resten av EU för att inte själva tvingas ta hand om i stort sett varenda kotte som söker asyl i Europa. 
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 13:51:30 följande:
    Eller att föräldrarna reser frivilligt då de faktiskt fått avslag. Det är föräldrarna som utsätter sina barn för trauma.

Du glömmer att ungefär hälften gör det och att många av de som inte gör det inte kan. I familjer som kan men ändå inte åker är det aldrig barnens beslut och jag tycker inte att man ska "straffa" föräldrarna genom barnen.

Många gånger kommer utvisningsbeslutet som en blixt från en klar himmel för barnen för att föräldrarna inte har berättat  eller så kommer verkställandet av utvisningsbeslutet lika oväntat för barnen långt efter beslutet om utvisning delgivits föräldrarna för att de inte vill att barnen ska leva i permanent oro. Det är mänskligt att hoppas och vilja skydda sina barn.
  • nihka
    Antje skrev 2014-01-09 15:10:25 följande:
    Vadå tvångsutvisning som sista åtgärd? Dom ska ut så fort som möjligt och där måste polisen bli hårdare för att få fast välfärdssnyltarna och eskortera dom till gränsen. Vi kan väl inte ha en massa illegala invandrare som dräller omkring här? Fördelar med det?

Menar du att vi har invandrare här som inte är födda någonstans? Vilket nonsens, dessutom har i princip alla asylmissbrukare som kommer hit passerat massvis med andra länder där dom enligt reglerna ska söka asyl först. Egentligen bör man neka alla som kommer landvägen hit att få sin asylansökan prövad och hänvisa dom att söka skydd i ett närliggande land istället.

På det viset skulle vi klara oss ifrån många mångkulturella besvär. Varför vill du oss så illa?
    Jag pratar inte med dig Suffering och försök ge fan i min inbox också.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-01-09 17:16:33 följande:
    Jaha, och nu är Suffering tillbaka. Denna gång tycks hen vara nära bristningsgränsen redan initialt.

Det ska bli intressant om det finns någon sverigedemokrat som tar kräket i örat den här gången.

Hittills har hen bemötts som en flockledare av två likasinnade.
    Ja, diskussionerna i tråden liknade ju faktiskt diskussioner fram till vederbörandes återintåg.
  • nihka
    Missermajser skrev 2014-01-09 20:57:21 följande:
    Det beror på vilka väljare du frågar.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-01-09 22:14:18 följande:
    Ja, hur FL:s sverigedemokrater väljer att förhålla sig till den här personen säger så mycket om dem.
    Många nya nick idag som väljer att komma igång här på det politiska forumet. Undrar om Husdjur/Burfåglar har samma grad av "nytillskott"?
  • nihka
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:20:23 följande:
    Jag tillhör de som sympatiserar med delar av SD's politik. MEN om de skall få min röst vill jag först se en seriös framtoning och att de visar att de menar allvar med att ta avstånd från hatkulturen som frodas i partiet.

Jag tycker det är obehagligt att läsa på Avpixlat och att det är beklagligt att de fortfarande har så många aktiva politiker som öppet yttrar okunskap, åsikter och värderingar jag inte anser att beslutsfattare bör ha. Spektrat av både sympatisörer och aktiva politiker är brett, för brett i mitt tycke. Jag undrar om Åkesson verkligen klarar uppgiften att rensa ut rötäggen. Därför hoppas jag istället att den tydliga opinion som visas genom väljarstatistiken tas på allvar av de övriga partierna, och att de ändrar sin invandringspolitik.

I denna tråden finns intelligenta SD-debattörer men det är beklämmande att se nivån på inläggen hos vissa av er andra. Jag har inte orkat läsa hela tråden, men håller med meningsmotståndarna om att det finns en hel del äkta rasism, osaklighet, personagrepp och ett allmänt väldigt märkligt sätt att bemöta argument. På samma sätt agerar tyvärr vissa aktiva SD-politiker.

Jag hatar ingen, men beklagar att dessa individer är i vägen för en bra debatt.

Så förutom att du anser att SD inte har en seriös framtoning, inte visat att de menar allvar med att ta avstånd från hatkulturen som frodas i partiet, att det finns så många aktiva politiker som öppet yttrar okunskap, åsikter och värderingar som du inte anser beslutsfatttare bör ha, alldeles bortsett från hur nivån fluktuerar här och även gör  bland vissa aktiva SD-politiker så sympatisersar du med delar av deras politik?

SD har en vindkraftpolitik som jag skulle kunna jag skulle säga att jag sympatiserar med, men när jag tittar på helheten så går ju partiet fett bort av pga av de taskiga värderingarna. Ett parti har inte otur så ofta utan jag anser att det har en rutten kärna bakom en polerad fasad som ständigt krackelerar.

De individer som skriker högst om att det inte finns någon debatt är de som förhindrar en.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-09 22:27:25 följande:
    Först och främst är Merit Wager en av de mest kunniga i Sverige på området. Men om inte hon duger får du väl gräva i utlänningslagen och se om du kan finna stöd för din uppfattning:

0 § Om en utlänning vägrar att följa ett beslut som Migrationsverket har fattat med stöd av 4568 eller 9 §, får verket begära hjälp av polismyndigheten för att verkställa beslutet.

15 § Beslut om avvisning eller utvisning som inte innehåller någon tidsfrist för frivillig avresa ska verkställas snarast möjligt.
       Innehåller ett beslut om avvisning eller utvisning en tidsfrist för frivillig avresa ska utlänningen lämna landet senast när tidsfristen löper ut. 

15 a § Har en utlänning inte lämnat landet när en tidsfrist för frivillig avresa löpt ut ska den myndighet som meddelat tidsfristen meddela ett återreseförbud. Återreseförbudet ska bestämmas till ett år.

Kan vi lämna det nu?

Tillfälliga uppehållstillstånd vid konflikter. Där håller både SD och jag med dig.

Det är skillnad mellan kan bli av med sitt uppehållstillstånd och SKA bli av med detsamma. Kan inte dra mig till minnes något fall där det skett vid lögn. Åtminstone inte vad gäller vuxna. Man har ju gubevars infört "Lean" vid Migränverket. Ett ärende får ju inte ta tid varför det kan ta ett tag innan lögnen avslöjas. 90% av de som söker asyl har slängt sina identitetshandlingar vilket innebär att vi inte vet ett piss om dom vi släpper in. Naturligtvis slänger de sina pass och ID eftersom de tror sig veta att det enda sättet att få stanna är via en uppdiktad historia som inte går att kontrollera. "Legenden" den asylsökande ofta kommer med, finns tillgänglig på flera språk på Internet. Uppdiktade historier som låter väldigt lika varandra. Läs gärna Zulmay Afzalis "En flykting korsar ditt spår"

-citat-

En av killarna som låg på sin säng gick upp och sa till mig: ”Vad är det med dig? Är du från Migrationsverket eller är du polis? Eller är du bara korkad? Du måste vara dum i huvudet om du inte vet att alla, varenda en som kommer hit ljuger. Så är det bara. Så berätta för oss om dig så att vi kan hjälpa varandra att hitta på bra asylhistorier. Du 

kan ge oss lite information och vi kan ge dig en del tips.” Efter att ha hört detta tog jag en paus och sa sedan: ”Sorry, killar, jag hade ingen aning om det ni har berättat för mig, jag svär att jag inte visste någonting om lögnaktiga historier. Men varför tror ni att svenska myndigheter ska tro på lögner?”

Då sa en av dem att man bara behöver vara på sin vakt och servera en bra historia och spela lite lidande. ”Lita på mig”, sa han, ”de kommer att tro på oss. Jag känner många som fått uppehållstillstånd bara genom att ljuga bra. Förresten, min vän, vad heter du?” Jag sa mitt namn. ”Okej, Zulmay”, sa han, ”lyssna på mig! Om du säger att du inte vet hur man ska göra för att få uppehållstillstånd här, då har du inte en chans.
    Du måste förbereda och bygga en historia som har alla de ingredienser som behövs och som jag ska berätta för dig om.” Jag tackade för att de berättat allt detta för mig och sa att jag kanske kommer att förstå mer om vi pratar igen lite senare. Men nu var klockan nästan halv sex och det var dags att äta, så vi gick till matsalen. Medan vi stod i matkön såg jag mig omkring, jag svepte med blicken över alla människor som stod där. Många kunde jag ana var tidigare gängmedlemmar och kriminella i sina hemländer genom deras tatueringar och sätt att tala och röra sig. Jag hade ju nyligen själv råkat ut för människor som försökte stjäla mina ägodelar. Efter samtalet med de afghanska männen i rummet jag skulle sova i, var jag en aning chockad och kände att svenskarna öppnade portarna till sitt hem och vad förde vi invandrare med oss? Jo, lögner och bedrägerier! Är det så man ska tacka eller återgälda svenskarnas generositet och vänlighet? Jag mådde riktigt illa. 

-slut citat-

Så, om fusket kunde stävjas hade vi inte haft dagens problem eftersom många av de som kommer hit vackert fått återvända till något av de kanske 7 EU-länder de passerat på vägen hit.

Håller med dig vad gäller Italien också. Nu råkar de flesta komma via Italien, Grekland och Malta och de har inte heller plats eller ekonomi att klara av volymerna. Men att det är just Sverige som får det tvivelaktiga nöjet att ställa upp när ingen annan vill är inte acceptabelt. Och att man dessutom från svensk sida går ut och talar om vilken fantastisk möjlighet och vilket ekonomiskt välstånd som väntar oss tack vare detta är djupt ohederligt och ett förakt mot den skattebetalare delen av befolkningen, invandrare som svenskar. Kostnaden ligger nu på ungefär 2500 kr per månad per förvärvsarbetande svensk. Jag och min sambo skulle verkligen behöva de 5000 kronor som utan att fråga folket, plockas av oss varje månad för att bekosta den djupt ansvarslösa politiken som tillåter lögnare och kriminella att få fotfäste i landet.

Varför citerar du utlänningslagen i stället för att bemöta innehållet i mitt inlägg? Det är inte så svart och vitt som lagligt och olagligt och att människor som stannar kvar efter ett utvisningsbeslut är kriminella, men så brukar SDare vilja måla upp det. Jag har ju redan förklarat att det är vanligt att man inte KAN återvända till sitt hemland efter ett utvisningsbeslut och att myndigheterna vet om att de inte kan verkställa beslutet. I väntan på att det ska bli möjligt eller att man senare beviljas uppehållstillstånd får man hjälp. Dessa människor varken gömmer sig eller är "kriminella". 

Orsaken till att så många gör sig av med sina identitetshandlingar beror på Dublinfördraget som stipulerar att du måste sölka asyl i första landet inom EU. Vi (EU) har själva skapat problemet med att så många dumpar eller gömmer undan sina pass för att alla inte vill hamna i EUs kransländer. Tidigare hade majoriteten med sig någon typ av identitetshandling.

Så du håller med om att det är skamligt hur Italien behandlas av EU, men att stora delar av de flyktingar som sökt sig till Sverige bör hamna just där. Schysst! 

Det kommer alltid att finnas lögnare och kriminella och att de även finns bland asylsökande är ju att förvänta sig, men att de skulle utgöra kärnan är ju bara en myt som SDare försöker göra till en sanning. Med så många påstådda lögnare och kriminella som lämnat exempelvis Afghanstan för att häcka utomlands borde de själva kunna montera ner sitt rättsväsende - om man inte som många SDare anser att de är lögnare och kriminella hela bunten.

Jag rör mig bland invandrare och flyktingar i stort sett varje dag och den svart-vita bild du målar upp är långt från någon norm även om jag träffat en och annan flykting som jag gärna hade gett en enkelbiljett till helvetet i sällskap med enstaka svenskar vars existens jag så att säga lider av.
  • nihka
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:55:22 följande:
    Ja precis. Jag tycker invandringsfrågan bör adresseras annorlunda än idag. Men jag tror inte SD är partiet som skall ges det förtroendet.
    Förhindrar jag en debatt alltså?
    Nej, de jag syftar på skriker, och skriker högst.
  • nihka
    effemgea skrev 2014-01-09 23:09:35 följande:
    Varför inte starta en tråd som en ren test. 

Rubriken på den här borgar ju för skyttegravsdiskussion och visserligen kan jag inte minnas någon tråd som inte mynnar ut i att handla om SD och rasism men någon gång kan ju bli den första.

Det blir lätt tvådimensionellt i skyttegravar. Min erfarenhet från slutna diskussionsgrupper och verkligheten är att man kan vara kritisk till mycket angående invandringspolitiken i en konstruktiv dialog - där man inte alls behöver vara överens men ändå ha en givande diskussion.
    Jag tror på en sluten diskussionsgrupp där man bjuder in brett men screenar bort Suffering.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?