Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

korp3n skrev 2014-03-02 12:18:14 följande:

Eller som läraren pedagogiskt förklarade det: "Varför några är dumma mot andra som inte delar deras hudfärg." Mot bakgrund av att några elever på skolan utsatts för rasistiska kränkningar.

Min fröken började. Förklarade "hur Gud la människan i en ugn, hur Han gjorde allt för att få till den perfekta skapelsen." Och sedan kom den, slutklämmen.

"...Och när Gud skulle skapa den svarta människan la han även henne i en ugn. Men i sin iver att få till sin skapelse råkade han bränna henne. Därefter skickades hon till Afrika"

Denna förklaringen som läraren kommer med skrämmer mig mest.
    Ja, kanske.

Fast lärarens småskolekristna beskrivning ligger i bästa fall 20-25 år tillbaka i tiden, medan systerns upplevelse av att hennes hudfärg är ful mycket väl kan ses mot en bakgrund av att sekten kring Åkesson nästan genomgående har haft folk med somaliskt ursprung som huvudsakligt fokus.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-03-02 13:21:40 följande:
    Expressen är en tabloid som hittar på minst 50% av sitt innehåll.
    Ja, det förvånar mig inte att en sverigedemokrat tror att det är Expressen själva  skrivit artikeln och inte den som undertecknat debattartikeln. 

Sektens medlemmar är ju oerhört konspirationsinriktade, vilket inte minst märks i den här tråden där SD-strålkärringarna står som spön i backen.

Själv tycker jag att det är bestickande för SD att om en anonym skribent på FL skriver att hon blivit kallad horaav invandrare  i en trådstart så är raskt hela sekten där och kacklar "SD forever" utan ifrågasättande medan en journaliststuderande som skriver en signerad debattartikel i Expressen antas vara en Expressenprodukt.

Jag skulle vilja påstå att det finns mycket som tyder på att delar av SD-klacken helt saknar relevanskontroll och dessutom inte ens  har tillräckligt med styrsel på tankeförmågan för att kunna skilja fantasi från verklighet.

Vem, utom ett barn eller en sverigedemokrat skulle ägna sin tid till att skriva inlägg med budskapet "det finns ingen som tycker om det du skriver"

Min uppfattning är att det inte är rasismen eller anhängarnas okunnighet som mest talar emot SD - utan det är den nära nog bedövande enfald och inbilskhet som troget dyrkande följer i SD-sektens spår.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-03-02 13:21:40 följande:
    Expressen är en tabloid som hittar på minst 50% av sitt innehåll.
    Förresten blir jag lite nyfiken. Vilken mätmetod har du använt när du konstaterar att Expressen hittar på minst 50 procent av sitt innehåll?

Jag har hört att det är vanligt att sverigedemokrater sätter på sig en särskild tänkarmössa som utarbetats av partiets spetsforskare när de ska utröna sanningen med stort S. Stämmer det i så fall att den ser ut ungefär så här Tomte ?
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-02 14:32:35 följande:
    Nej, den är mer silverfärgad och består av aluminiumfolie. Flört
    Tja, du har säkert rätt. Men det är ju bra och miljövänligt att sekten tar vara aluminiumviftarrören och valsar ut dem till folie till tankeläsarmössorna.

Innovativt, så det förslår. Och ändå är det bara en ynka procent av väljarna som anser att SD har den bästa miljöpolitiken.

Så orättvist, egentligenFlört
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-03-02 14:37:20 följande:
    Min mormor hade inte en rasistisk tanke i hela sitt lilla huvud men hon tyckte det var jobbigt att inte förstå vad de sa. Särskilt när man är så utsatt och vet att man kommer aldrig komma därifrån förutom i en liksäck.

Mm, Det kan jag förstå. Det är självklart inte lämpligt att någon som inte kan svenska ska ta hand om döende människor.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-03-02 14:39:16 följande:
    Jag har faktiskt inte en jävla aning heller men är bara så trött på detta ickeargument som man får kastat på sig hela tiden. Dock vet jag att några av dem som hackar mest på SD och bidragstagare själv levt på bidrag och skrivit ut det här. Dubbelmoral deluxe.
    Jag tycker inte att det är relevant om man lever på bidrag eller inte - inte för diskussionen i alla fall.

Jag har själv haft a-kassa under en kort period i mitt liv. Kanske inte vad man menar med bidrag - men jag kan inte förstå hur det skulle påverka värdet eller bristen på värde i det jag skriver om jag fick sparken med omedelbar verkan i morgon måndag och var tvungen att söka bidrag för att klara mig.

Ok. Jag ser vad du skriver om att kasta sten - men är det särskilt vanligt att sverigedemokrater utpekas som bidragstagare. 

Jag vet inte om det förhåller sig så att det finns en överrepresentation bland sverigedemokrater, men generellt anser jag inte att värdet av en människas åsikter ska påverkas av om hen är långtidssjukskriven, går på soc eller a-kassa eller arbetar.
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-02 16:17:58 följande:
    Finns sådana också, Errol. Klart, de brukar kallas "feministiska manshatare", "batikhäxor" och liknande fina epitet av SD-fansen, så...
    Jag tycker att det finns en fundamental skillnad mellan SD-klacken sätt att argumentera och vanliga svenskars.

Epitet som t ex PK eller batikhäxor behöver aldrig förklaras ytterligare enligt klackens föreställningsvärld, benämningarna utgör liksom en gemensam diskurs för klacken och det finns sällan någon vilja eller förmåga att förklara för andra vad man egentligen menar.

Om jag däremot tar mig själv som exempel så är en av mina teser att delar av SD-klacken inte kan skilja på fantasi och verklighet, det är som förnuftet har reducerats bort eller att förmågan att avgöra vad som är rimligt har gått förlorad hos förvånansvärd många anhängare.

Just "innerst inne tycker folk som vi" är ett av de vanligare SD-argumenten på forumet. Och egentligen är det alldeles sagolikt att vi i SD tycks ha fått ett parti som fungerar som en katalysator för  föreställningar man kunde tro hörde medeltiden till - eller att partiet åtminstone drar till sig de mest vidskepliga elementen bland befolkningen. Så här skriver exempelvis Unique Snowflake i den här tråden utan att ens reagera på det faktum att hen inte kan avgöra vad folk innerst inne tycker.

Folk hatar SD för att de innerst inne vet att partiet har rätt.

Hur kan man överhuvudtaget tro att man kan ha förmåga att avgöra vad folk innerst inne tänker?  Jag förstår egentligen inte vad det är som händer med somliga av SD-anhängarna. Om snömoset nedan bara var ett enskilt exempel vore det inte värt någon uppmärksamhet. Men tyvärr - eller dessbättre - är inlägget nedan inte en karikatyr av en sverigedemokrats föreställningar utan snarare ett koncentrat, åtminstone som föreställningarna uttrycks på nätet, i verkligheten kanske det ser lite annorlunda ut.

Varför hatar folk SD?

För att de vet innerst inne att SD har rätt.

Sverige är inte Sverige som det var på 80-talet. Då kunde man lyxa till det genom att t ex rösta på MP.

Det kan man inte längre. För Sverige håller på att gå i putten, och gissa tre gånger vad det beror på?

RESTEN AV EU ser på med skräckblandad min och ser när båten sjunker och tänker "Puh vi slapp undan den kulan!"

• effemgea
    nihka skrev 2014-03-02 19:19:09 följande:
    Jag gillade också den här kommentaren:

"Jag tycker att detta borde gå som humor lika mycket som politik. När SD säger att MP står längst ifrån dem politiskt. Vad förväntar man sig då. Att Åsa Ramson ska bli ledsen? Svaret på det är rakt och självklart och min favorit del i detta klipp vid
    " rel="nofollow" target="_blank">1:38
    ."

Så du tror att ryssen kommer. OK. Lugn. Här får du en  Katt att klappa.
    Många sverigedemokrater tycks ha gjort något annat än lyssnat på lärarna under skoltiden och i och med att de inte litar på gammelmedia och i stället lapar i sig "kunskaper" från avpixlat med mera - så tänker jag mig att det som är självklart för oss andra inte alls behöver vara detta för en sverigedemokrat.

Du och jag vet att Ukraina var en del av gamla Sovjetunionen - men det är inte givet att en sverigedemokrat känner till detta. Vi vet att det finns en stor rysktalande befolkning på Krim, men det kanske en sverigedemokrat inte känner till.

Fast Ryssland är ju ett obehagligt exempel på hur det kan bli när den oförblommerade nationalismen får styra.
  • effemgea
    Digestive skrev 2014-03-02 17:46:22 följande:

De som adersseras borde stå vid gränsen och förstå sig på vad alla tycker innerst inne istället. Det känns som att de slösar på sin förmåga, till både deras egen agenda och nationens förtret. För det hade ju knappast kunnat komma in några olämpliga människor i Sverige med dessa tankeläsare vid gränserna. Landsförädare?

Jepp. Tanken svindlar.

SD:s telepatibataljoner skulle inte bara kunna ta hand om åldersbestämningen av ensamkommande flyktingbarn, de skulle också kunna bli ovärderliga medarbetare inom polis- och rättsväsen - tänk dig bara Sd-telepaten vid en rättegång: "Nu ljuger han, innerst inne tänker han att han dödade henne med avsikt" vid en mordrättegång. Eller tänk hur det privata näringslivet skulle rycka i SD-telepaterna för att kontrollera medarbetarlojalitet eller som bisittare vid anställningsintervjuer "Henne ska du nog inte ta, innerst inne kände hon ett nästan oemotståntligt behov av att placera en stor snorlåma på din flint".

Det finns bara ett litet aber med att få ut SD:s telepatarmé på mission impossible - Hur i hela friden ska man kunna kvalitetssäkra dem?

För min egen del har SD-telepaterna läst av mitt inre och konstaterat att jag är en homosexuell, vänsterextremistisk AFA-anhängare och stenkastare som brukar blåsa i vuvuzelor, samtidigt som jag tvångsvårdas och tvångsmedicineras inom rättspykiatrin och utöver detta uppbär socialbidrag eftersom jag är arbetslös - fast ibland jobbar jag på Samhall, enligt SD:s spetsforskare.

Ett visst mått av kalibrering tycks alltså vara av nöden innan man kan testa SD-telepaterna i skarpt läge - men kanske de bara behöver lite tjockare aluminiumfolie i tänkarmössorna.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-03-02 21:30:45 följande:
    Åsa Romson vet inte ens att Sverige är med i EU. Det sista hon säger är "Du vill spekulera i hur många tusen...eh...ja det börjar låta som tiotusen tyska bögar kanske kommer till Sverige om vi kommer in i EU."

Björn Söder kunde inte hålla sig för skratt i slutet.
    Så du menar att Björn Söder inte heller förstod vad hon syftade på.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?