Velouria skrev 2014-02-23 15:03:23 följande:
Aha, okej.
Jag tycker att det är lustigt att hon tyckte att det var olämpligt att Astrid blev Lucia.
Jag tycker i övrigt att det är lustigt att det alltid är en etnisk svensk som måste vara Lucia.
Här är Lucia:
Här är Lucia:
Här är Lucia:
Och ändå utses för det mesta en blond, etnisk svensk tjej ut som Lucia. Så, om det nu är så att en svensk tjej ska få gestalta Lucia, som i själva verket inte ens var svensk, så är det heller inget fel i att en icke-svensk tjej ska få gesta Lucia.
Jag har lyssnat på programmet, visserligen bara med ett halvt öra och det är någon vecka sen.
Hursomhelst, är jag rätt säker på att SD-kommunpolitikerns lyssnande har färgats av hennes politiska griller.
Det var inte SVT, utan ett av alla dessa produktionsbolag som producerade programmet. De framförde visserligen ett önskemål om en mörkhyad lucia - men det var något körledaren gillade och hon kom genast, enligt sin egen berättelse, att tänka på Astrid som hon ansåg hade en utstrålning som passade för luciarollen.
För övrigt finns det en gammal tråd om detta, där en viss SD-kommunpolitiker ger uttryck för sin motvilja inför Astrids utseende.
Om du vill se vad hon uttryckte då kan jag försöka leta rätt på tråden.