Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Thomas66 skrev 2014-02-03 22:43:42 följande:

Tyvärr litar inte jag på någon * undersökning* som du vet har kommit alldeles för många tveksamma sådana. Men att polisen iaf delvis bekräftar det så är det ju positivt .
    Nej, jag förstår. Att vara sverigedemokrat innebär ett utanförskap som innebär att man inte litar på någon annan än de egna - och ibland uppgifter utifrån som stöder de egna teserna.

Det är faktiskt nästan lite sorgligt - och tyvärr ett tecken på att utanförskapet växer: Själv skulle jag aldrig drömma om att ifrågasätta  de här två forskarnas uppgifter - men om jag nu ändå gjorde det skulle jag granska hela undersökningen för att försöka se vad de förbisett.

Men du kanske menar att rådata är manipulerade - och gör du det så blir det inte så lite tragikomiskt, det är just den inställningen som Dorian raljerar över.

Nog måste det gå att vara sverigedemokrat utan att behöva måla upp en konspiration som genomsyrar hela Sverige - eller också är detta inte möjligt?
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-02-04 00:06:18 följande:

Nä, nu tolkar du in vad du tror att jag tror. Jag vet att div media, * forskare* ett antal ggr har vinklat och släppt rena lögner. Så jag är försiktigt optimistisk , min tillit får man förtjäna. Konspiration? Själv tycker jag att det är positivt att media har börjat skriva lite sista månaderna, tror tom att många som jobbar inom media är rätt trött på självutnämnda.anti-rasister och extremfeminister. Tycker faktiskt att dom är rätt lika rasisterna.Som jag sagt, jag har kollat i månader innan jag har skrivit något, och min uppfattning är helt tvärtom att ni håller på så ,och att folk mest lagt upp länkar som oftast stämmer, iof läser man ju inte varje inlägg heller och tolkar säkert fel ibland. Sedan är det väl så att många här i grund och botten bråkar lite med varandra ( hur fan kan hen skriva något så idiotiskt) så skrivs det något tillbaka eller skickas en länk.
    Vad är en självutnämnd antirasist och vad är en extremfeminist - och hur präglar dessa den offentliga debatten?

I går kom det en nyhet där Socialstyrelsen undersökt bristen på samarbete mellan myndigheter för att minska risken för våld i nära relationer ska leda till att kvinnor dödas.

Nyheten kommenterades av förbundssekreteraren på Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund, är hon ett exempel på en extremfeminist som i för stor utsträckning styr medias rapportering?  
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-04 11:12:38 följande:
    Självutnämd... vem annars ska utnämna en till antirasist? Kungen? Riksdagen? Kommunfullmäktige?
    Japp. Det var det jag ville få fram - att somliga ord bara är utfyllnad för att ge lite färg till bleka utsagor.

Det vore ett märkligt samhälle där man skulle behöva utnämnas innan man fick ha en åsikt - men då blev man väl proffstyckare i stället. Också ett av dessa märkligt tankebefriade epitet.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-02-04 17:38:22 följande:

Den förra va till Dårjan, ja har du inte fattat det så är det nog ingen ide att prata om det överhuvudtaget. Lycka till.
    Såg inte ditt inlägg, vi skrev ju ungefär samtidigt

Nej, det är mycket jag inte fattar - t ex inte varför du skriver Dårjan i stället för Dorian.

Nog måste det finnas andra sätt att argumentera mot en person vars åsikter man inte gillar än att förvränga personens alias?
  • effemgea
    nihka skrev 2014-02-05 09:53:18 följande:
    Ytterligare en orsak i den långa raden av orsaker till "Varför hatar folk SD?":

SD-riksdagsledamoten Thoralf Alfsson uttalar sig om alla "al-Qaida-liknande" taxichaufförer.

Han ser inte bara "utlänska" taxichafförer som ett problem för egen del utan också för fiktiva "tant Gerda" med färdtjänst och vad hon ska tänka när en chaufför med liknande utseende kör taxin. Han ger exempel på det nämnda utseendet med bilder på två personer som har dömts för terrorplaner i Storbritannien Förvånad

nyheter24.se/nyheter/politik/761575-sd-toppen...
    Kommer osökt att tänka på ett tillfälle förra året när jag åkte taxi med en mycket "al-Qaida-liknande" taxichaufför, nästan en bin Ladin-replika.

Till saken. Det var jag och en döende släkting vi kan kalla tant Gerda. Gerda ville göra en sista resa för att återse gamla trakter - och en del av resan fick vi alltså sällskap med Ladin-kopian. Det var inget som bekymrade tant Gerda, hon hade nog av sitt och jag brydde mig inte.

Nåväl, en timme efter att vi lämnat taxin upptäckte Gerda att hennes plånbok och mobil var borta. Hon blev förtvivlad, inte så mycket på grund av mängden kontanter utan vid tanken på alla kort som måste ersättas och spärras - och det var inte så att hon trodde att det var al-Qaida som låg bakom försvinnandet - hon trodde hon tappat plånbok och mobil tidigare.

Hursomhelst. Det dröjde inte så länge förrän min mobil ringde  och jag hade al-Qaida på tråden, som förklarade att han hade hittat en mobil och en plånbok i sin bil och frågade för att kontrollera om jag kunde säga namnet på plånbokens ägare:

- Gerda, sa jag, typ. Och lite senare sa jag till Gerda - Du hade tappat mobil och plånbok i taxibilen, chauffören kommer hit med dem.

Jävlar vad glad hon blev.

En sedelärande historia om att man inte ska döma människor efter deras yttre.

Själv undrar jag bara hur tusan han kunde få tag på mitt mobilnummer. Vore jag sverigedemokrat skulle jag nog börja spekulera om förslagna terrorister som med insmickrande metoder försöker nästla sig in - och sammankalla till ett möte där vi manligt kärvt kunde kackla om de bidragstagande terrorister som har tagit över taxiverksamheten från hederliga svenskar.

Fast nu är jag ju inte det - och rätt nöjd med att det var al-Qaida som körde oss och inte Thoralf Alfsson. Vem vet hur det hade gått annars.

• effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-02-05 18:26:14 följande:
    En hedersknyffel!
    Jag anser inte heller att man ska döma folk efter utseende även om folk förmodligen har förutfattade meningar om mig härinne.
    Tack!

Egentligen ger Thoralf svaret på frågan i den här tråden.

Det är nog ganska få som anser att åsikten att invandringen behöver begränsas mer är avskyvärd, det är väl bara en åsikt bland andra.

Men det är sådana som Thoralf som behöver åka till Öland ibland för att slippa se invandrare som gör att många tycker så illa om det SD representerar.

Jag såg att det fanns en jämförelse med socialdemokraten som snattade en flaska whisky på Systembolaget. Inte skulle jag ha några större problem med en sverigedemokrat som ertappades för samma brott, jag hade inga problem med Petzälls missbruk - det måste finna ett uns av mänsklighet i politiken som innebär att även politiker kan begå mänskliga misstag. Därmed inte sagt att de alltid kan stanna kvar som politiker, men individers misstag och svagheter behöver inte svärta ner partier.

Vad jag menar är att om Thoralf hade ertappats med en flaska whisky i ärmen så hade jag säkert skrattat åt det fast tyckt att det är mänskligt att fela, typ - men när han inte uthärdar att tvingas se invandrare, då är det bara omänskligt och avskyvärt.
  • effemgea
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-07 20:42:19 följande:

Varför hatar folk SD?

För att de vet innerst inne att SD har rätt.

Sverige är inte Sverige som det var på 80-talet. Då kunde man lyxa till det genom att t ex rösta på MP.

Det kan man inte längre. För Sverige håller på att gå i putten, och gissa tre gånger vad det beror på?

RESTEN AV EU ser på med skräckblandad min och ser när båten sjunker och tänker "Puh vi slapp undan den kulan!"

Det där är mycket märkligt. Ett enskilt exempel behöver inte betyda något, men jag vet inte hur många gånger jag sett sverigedemokrater bygga sin argumentation på föreställningen att de har övernaturliga förmågor.

Självklart kan man inte veta vad andra tycker innerst inne - jag hoppas att det bara var ett uttryck för önsketänkande och inte något mer allvarligt förvirringstillstånd.

Alltså samma fenomen som inställningen till hur resten av EU ser på Sverige. Ärligt talat tror jag att de flesta EU-medborgare inte känner till mer om Sveriges ekonomi och välstånd än vad en genomsnittlig sverigedemokrat gör - med den skillnaden att EU-medborgarnas okunskap kan förklaras utifrån ointresse.

Men de EU-medborgare som har kunskap om de enskilda ländernas ekonomiska stabilitet brukar väl närmast tala med beundran om Sverige.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-02-07 21:55:02 följande:
    Men de EU-medborgare som har kunskap om de enskilda ländernas ekonomiska stabilitet brukar väl närmast tala med beundran om Sverige.[/quote] Sveriges ekonomiska stabilitet? Jag som inte ens ar SD regerar starkt. Vi har enorma statsskulder, kommuner har varken pengar, bostader eller jobb att erbjuda, men STATEN tvingar dem att ta emot folk, svenska tidningar som Aftonbladet och Ex-pressen skriver ju inte riktigt nyanserat. Vilket skitsnack. Vi kan inte ta emot fler. Nar ska folket vakna undrar jag? Reinfeldt hoppas/sakert att vi sover lange an sa att han kan fylla sina kompisar fickor med miljader, typ Bert Karlsson. Inse att den politik vi for med invandring fyller redan valdigt rikas fickor. Vi vanliga arbetare far betala med bade pengar till den okontrollerade och kriminella invandring vi har och konkurens om bade bostader och jobb till vara barn pa kopet. Las utlandska tidningar = Sverige ar idag ett land man har som skramselland. Du borde lasa www.weritwagner.wordpress.com
    Men jag räknade inte in dig bland de som har kunskaper om enskilda EU-länders ekonomi.

Hade du det skulle du känna till att Sveriges statsskuld uttryckt som andel av BNP tillhör de lägsta inom EU.

Du skulle också känna till att Sveriges statsskuld har minskat kraftigt sedan mitten av nittiotalet.

Verkligheten är rätt krass och påverkas inte av önsketänkande om  hur det borde vara utifrån uppfattningen att invandringen har dränerat Sveriges ekonomi.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-02-07 22:21:11 följande:
    Men jag räknade inte in dig bland de som har kunskaper om enskilda EU-länders ekonomi. Hade du det skulle du känna till att Sveriges statsskuld uttryckt som andel av BNP tillhör de lägsta inom EU. Du skulle också känna till att Sveriges statsskuld har minskat kraftigt sedan mitten av nittiotalet. Verkligheten är rätt krass och påverkas inte av önsketänkande om  hur det borde vara utifrån uppfattningen att invandringen har dränerat Sveriges ekonomi.[/quote] Sa for att Sverige skulle ha en mindre statsskuld an andra lander, sa innebar det vad? Du har inblick eller vad menar du?Det ar rena rama skitsnacket att det minskar,med tanke pa att nyvarande regering salt ut allt av varde....Nu maste vi ju lana far att pengarna av det vi salt tagit slut och likasa mycket annat. Sluta ljug... Svenska media, svenska politiker och ovetandes svenskar hittar pa.... Ska vi skammas att vi tagit emot sa manga? Naturligvis inte, men nu kommer den svara biten att stanga gransen och ta hand om alla som tagit sig hit. Dom som ljugit sig in har put i andra lander, manniskor utab papper ska inte bekosta samallet pengar.... www.weritwagner.wordpress.com du som manga andra borde lasa pa lite...
    Ja, jag förstår att du upplever att det är så.

Ta gärna och studera beräkningarna bakom faktauppgifterna jag länkar till

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-saldo/
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-02-07 22:47:05 följande:
    Ja, jag förstår att du upplever att det är så. Ta gärna och studera beräkningarna bakom faktauppgifterna jag länkar till www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonom.../[/quote] www.statsskuld.com
    Du är inte så vidare värst duktig på att citera.

Men jag antar att du vill visa att Sveriges statsskuld ökar för närvarande.

Och då är vi tillbaka där vi började - att man behöver något att jämföra med för att kunna sätta in något i ett sammanhang. Sveriges statsskuld som andel av BNP tillhör de lägsta inom EU och Sverige lever utan problem upp till EU:s tillväxt- och stabilitetspakt - till skillnad från åtskilliga andra länder inom EU.

I och med att Sveriges ekonomi är så välskött så finns det också goda möjligheter att kunna låna när det är lågkonjunktur - enligt klassisk ekonomisk teori för att satsa sig ur lågkonjunkturen
Svar på tråden Varför hatar folk SD?