Naranjos skrev 2014-01-09 17:35:12 följande:
Letar man tillräckligt mycket hittar man diskriminering vart man än vänder sig:
"Längre män har bättre betalt är kortare. Snittlönen ökar konstant upp till 185 centimeter, där kurvan planar ut något.
Det har Dan-Olof Rooth, professor i nationalekonomi vid BBS i Kalmar kommit fram till, efter ha jämfört längd och inkomst för en halv miljon svenska män":
Det går att bevisa vilka tokigheter som helst bara man vet vilket resultat man vill ha.
Rapporten du länkar till är dessutom 8 år gammal.
Vi har haft ett otal invandrare på min arbetsplats och har fortfarande minst 10-15 nationaliteter och jag skall inte skriva ut etniciteten här, men så mycket kan jag säga att företaget diskriminerar aldrig baserat på "ras" eller ursprung, även om det med stor fördel för företaget hade varit bättre att inte anställa vissa av dem och i stället sålla bort dem redan vid ansökningstillfället. Endast testresultat och personlig lämplighet avgör.
Vissa etniciteter medför helt enkelt stora kulturella problem enligt min erfarenhet. Vi hade häromsistens en tjej i 25-årsåldern som inte FICK åka med på en mycket viktig tjänsteresa utomlands om inte en av hennes bröder eller pappa fick följa med. Frågan om bönerum fick vi emellertid stoppat vid för den tiden 2 muslimer av ca 300 anställda.
De mest lättintegrerade i företagskulturen har självklart varit européer men också östasiater har vi haft mycket nytta och glädje av och kommer att ha också i framtiden.
Ett "roligt" fall hade vi med en person som satt och lade patiens på datorn i tid och otid. Efter tillsägelser som inte hörsammades, avinstallerades funktionen från hennes dator. Då gick hon och klagade hos sin chef. :). Den provanställningen blev inte långvarig.
En av de duktigaste vi haft på min avdelning har förresten afrikanskt ursprung och är fullt integrerad. Omtyckt av alla, kunder så väl som av kollegor och chefer. Dock är han säkert 185 cm lång. Vi kanske har längddiskriminerat vid anställningen och lönesättningen. Hemska tanke.
Kort sagt så skiter vi i om personen vi anställer är muslim, kristen, agnostiker, ateist, jude, katolik, taoist eller Scientolog. Har personen de kvalifikationer som krävs och får han/hon tillräckligt bra score på personlighetstest och intelligenstest, leder det till anställning oavsett om namnet är Muhammed, Fatima eller Sven. Ingen har råd att rekrytera på något annat sätt.
Problemet med ditt resonemang är att ingen större grupp i samhället blir regelmässigt diskriminerade pga sin längd. Vilket sker pga etniticitet och ursprung. Sen att ditt företag inte diskriminerar är ju bra men inte relevant.