Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-01-07 16:41:53 följande:
    Inte lätt att förstå när ens övertygelse går ut på att se samhället utifrån en ensidig syn.

Självklart är det lika illa åt andra hållet. Men så vitt jag vet har inget invandrarparti jönsat runt i demonstrationståg och gapat "Sverige åt invandrarna" som ett visst svenskt parti har för vana att göra fast med ett annat budskap.

Hade jag varit invandrare i ett land där jag känt mig utanför så skulle jag också ha valt svenska butiker osv.

Eftersom vi är de i födda i landet så är det upp till oss att sätta ribban, bemöter vi invandrarna med avståndstagande så lär de visa samma tillbaka. Det är rätt naturligt och även du borde kunna relatera det till dig själv.

Sen är det självklart fruktansvärt med hedersvåld, det måste bekämpas i alla dess former. Som tur är så är det en extremt liten del som har den kulturen.

Så errol flynn mfl, anser ni att det är rimligt att människor som immigrerar till sverige bara ska acceptera att aldrig släppas in i vår kultur? Att nöja sig med att skuffas undan så länge de inte behövs för att utföra RUT-tjänster till låga löner? Att acceptera att det finns en del människor i vårt land som öppet hatar dem enbart för sitt ursprung? Att få nej på jobbansökningar pga sitt utländska namn eller vägras hyra bostad i "vita" områden.

Tror ni eller tror ni inte att detta leder till en bitterhet och hopplöshet som i sin tur ökar risken för att falla in i kriminalitet?

Tror ni eller tror ni inte att en välkomnande attityd i vårt land skulle minska de problem som sd och andra "invandringskritiska" belyser?

Jag tror helt uppriktigt att ni inte har kapacitet att svara seriöst på dessa frågor, det har ni inte gjort hittills.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 07:02:33 följande:
    Nej. Det är ju det jag har skrivit. Vi behöver mycket mindre volymer om vi ska ha en chans att integrera dem framgångsrikt.

Hur intresserade är invandrare då av att frottera sig med svenskar? Det är naivt att utgå från att alla invandrare vill umgås med oss eller anamma vår livsstil. Därav hedersbrott bla. Det finns människor från mellanöstern (m fl) som anser att vårt levnadssätt är omoraliskt och förkastligt. Det finns även invandrare som har insett att man behöver varken kunna svenska eller jobba för att leva i Sverige då är lockelsen att integrera sig inte så stor heller.

Jag är dessutom en större anhängare av assimilation än integration.

Japp, allt är invandrarnas fel. Borde ha förutsett det svaret. Självkritik är inte Sd/SvP:s starka sida.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 07:02:33 följande:
    Nej. Det är ju det jag har skrivit. Vi behöver mycket mindre volymer om vi ska ha en chans att integrera dem framgångsrikt.

Hur intresserade är invandrare då av att frottera sig med svenskar? Det är naivt att utgå från att alla invandrare vill umgås med oss eller anamma vår livsstil. Därav hedersbrott bla. Det finns människor från mellanöstern (m fl) som anser att vårt levnadssätt är omoraliskt och förkastligt. Det finns även invandrare som har insett att man behöver varken kunna svenska eller jobba för att leva i Sverige då är lockelsen att integrera sig inte så stor heller.

Jag är dessutom en större anhängare av assimilation än integration.

Du och Sd pratar ofta om att alla problem löser sig bara vi tar emot färre människor. Hur?
  • sjuttiofemman
    Ermenegildo skrev 2014-01-08 11:50:07 följande:
    Nej, Sverige och svenskarna har aldrig varit rikare än nu. Det är inte en åsiktsfråga utan en ren faktafråga. www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/ 

Dessutom är vi friskare och lever längre.

Arbetslösheten är högre, ja, men det är inte ett enskilt svenskt problem och inte kopplat till invandring, eftersom du ser samma utveckling i andra europeiska länder. Ett land  med låg invandring som Ungern ar ökat sin arbetslöshet mycket mer än Sverige, de senaste 13 åren www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/&to12589=&columns12589=,1,2,32,&diagroupa=diagram_2&diagroupb=&currentDia=diagram_2

Såna här diskussioner blir bättre om man utgår ifrån fakta...

• sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 15:35:17 följande:
    Nej är det något vi har fått lära oss från media så är det att allt är svenskens fel. Rasismen som genomsyrar samhället förstör för alla.

www.dn.se/debatt/missbruka-inte-kampen-mot-framlingsfientligheten/

England består visst av 77% rasister.

www.express.co.uk/news/uk/452422/Almost-80-per-cent-of-Britons-want-a-cut-in-immigration

Det går inte att ha en seriös debatt när den ena sidan är så fanatisk i att demonisera invandrare. När främlingsfientligheten försvinner så kan man diskutera det på en neutral nivå.

Det är inte antirasisternas fel att invandring inte kan diskuteras.
  • sjuttiofemman
    effemgea skrev 2014-01-08 20:07:35 följande:
    Tja, det är en besynnerlig upplevelse att diskutera med sverigedemokrater. det är som att de drabbats av någon slags fasförskjutning och den värld de beskriver påminner ibland om den verklig, nästan så att man kan få en deja vu-känsla ibland - det här känner jag ju nästan igen, typ.

Jag gissar att det dels beror på att de ofta tar fragment från den verkliga världen och stuvar ihop i den inbillade.

Mycket låter sig tolkas om man anstränger sig. Som när Errol förklarar  att " politiker och media tävlar om vem som kan skriva ner svenskarna mest" så är fragmentet hans bild av det rena svenska, det äkta, det som en gång nästan fanns - och det som så många sverigedemokrater drömmer sig tillbaka till.

Och i den bemärkelsen har han ju rätt, drömmen om att kunna gå kräftgång tillbaka till det förflutna brukar avfärdas som orealistiska dagdrömmerier och den alternativa drömmen om ett framtida etniskt homogent Sverige brukar avfärdas som rasism.

Det är inte lätt för våra sverigedemokrater. I inlägg efter inlägg kastar de skit på det Sverige som finns och när vi Sverigevänner försvarar vårt land mot den ständiga smutskastningen kallas vi svenskfiender eller Sverigefiender för att vi inte instämmer i drömmarna om etnisk homogenitet.

Ibland kan man läsa eller höra någon sverigedemokrat som i stridens hetta förklarar att det måste bli värre innan det blir bättre. Jag tror att den frasen bättre än någon annan förklarar varför sverigedemokrater är så angelägna om att försöka underblåsa ett "vi och dom"-samhälle.

Visionen om vad som ska bli bättre efter att det först blivit värre handlar inte om integration utan snarare om deportation.

Det lustiga är att det är samma människor som klagar högljutt över vad "man inte får säga i det här jävla landet" som samtidigt omöjliggör en normal debatt.
  • sjuttiofemman
    Naranjos skrev 2014-01-09 12:02:03 följande:
    Och vilka andra partier är det som inte är tysta? Vad vill du att SD skall säga? Man har inte mandat i riksdagen att skicka hjälp.

Sd kan ju ta tillfället i akt och komma med ett förslag om hur en hjälp ska gå till när de redan presenterar hur de vill ändra (läs: sänka) biståndet. De andra partierna har inte velat minska invandringen så varför ska de yttra sig?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?