Inlägg från: Solidaritet |Visa alla inlägg
  • Solidaritet

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2015-02-06 16:32:40 följande:
    Varför ifrågasätter du inte Dorian, som uttycker sig precis lika svepande som jag, gällande MÄN. Inte lika roligt?
    Det är ett faktum. Finns ingenting att ifrågasätta. 

Män är överrepresenterade, i all brottslighet. 

Har du någon invändning på det?
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-06 16:44:22 följande:
    Tycker du det är ok med kollektiv skuldbeläggning av män?

Eller varför har du svårt att ta avstånd från det?
    Jag är man Glad

Jag tycker inte att det handlar om någon skuldbeläggning. Det är bara så det är. 
    Anledningarna till att det är så kan en diskutera. 
  • Solidaritet
    MrFahrenheit skrev 2015-02-07 19:33:55 följande:
    Oavsett vad muppar väljer att föra statistik över så ljuger sällan statistiken, så tillvida den inte är skapad utav oseriösa aktörer som t ex Avpixlat, mfl....
    Nja, det beror ju på hur man presenterar de data en fått fram. Resultatet kan mycket väl bli missvisande, om en vill. 
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-22 16:30:04 följande:
    Fast att ha förmågan i att sätta sig in i  och förstå hur (även de mest avskyvärda) personers psyke fungerar, är ju själva definitionen av "empati".
    Nej, det låter inte alls som empati. Det låter som psykologi. 
    I den definitionen skulle en psykopat vara empatisk om denne studerat beteendevetenskap och lärt sig hur psyket fungerar. 

Empati handlar om att förstå den andra personens känslor. 

sv.wikipedia.org/wiki/Empati
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-24 19:10:23 följande:
    Men i det här sammanhanget betyder ju "psyke" och "känsloliv" precis samma sak.

Nej, en psykopat saknar ju per definition empati; det är just det som bl.a. utmärker en psykopat. Däremot kan en psykopat låtsas att hen är empatisk. Psykopaten spelar upp en "roll" utefter vad de tror att omgivningen vill ha. Faktum är att pekåismen har psykopatiska drag, vilket ju visar sig genom att vad som är pk eller inte ju växlar så anmärkningsvärt över tid och mellan olika miljöer.

Många misstolkar begreppet "empati", och tror att det handlar om att om man är empatisk, så måste man tycka det eller det, om det, tycka synd om den eller den personen (i regel då tycka synd om samma personer som man själv gör; således, att utnämna nån till empatisk, blir då att klappa sig själv på ryggen).

Så är det inte. En empatisk person har ju förmågan att sätta sig in i  psyket (känslolivet) även hos personer som har begått avlldeles avskyvärda handlingar, inte bara i det hos personer de tycker om och vars värdeuppfattning de delar.
    På vilket sätt är det uppenbart att "psyke" skulle referera till "känsloliv"?
    Det är ett psykologiskt begrepp, inte en synonym för känsloliv. 

Lustigt att du svara på inlägget med att definiera psykopat och fortsätta med att klaga på meningsmotståndares förmåga att känna empati. Sedan är empati förmågan att kunna sätta sig in i andra människors känslor, vilket för en normalt funtad människa leder till medkänsla för någon som har det svårt. Svårbegripligt? Skrattande
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-25 17:07:26 följande:
    Att sätta sig in i andra människors psyke/känsloliv, behöver inte nödvändigtvis handla om att sätta sig in i psyket/känslivet hos dem som skulle ha "det svårt", utan hos alla typer av människor. F.ö. är det ju så att vad det innebär att ha "det svårt" varierar beroende på vem du frågar.

Är du empatisk? Kan du förstå Hitlers bevekelsegrund?
    Jag kan inte förstå Hitlers bevekelsegrunder eftersom jag inte är sinnessjuk. 

Du kan naturligtvis fortsätta att använda ordet psyke då du talar om känsloliv, men förvänta dig inte att någon ska förstå vad du pratar om. 

Intrycket jag får är att du inte vet vad empati är. Intressant. 
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-26 11:58:49 följande:
    Nej, det är uppenbarligen så att det är DU som inte begriper vad begreppet "empati" handlar om, inte ens när man förklarar det för dig.

Psyke är samma sak som själsliv och känsloliv. Hur skulle de kunna skilja sig åt, menar du?
    Psyket är ett psykologiskt begrepp som innefattar intellekt och medvetande. Dit hör våra högre hjärnfunktioner. Det är på intet sätt en synonym till känsloliv, då emotioner är en liten del av allt psyket innehåller. Menar du att dina tankar och funktioner är rent känslostyrda? Intressant. 

Nu är det ju jag som förklarat empati för dig. 
    Att förstå psyket är inte empati, det är psykologi. Psykologi är inte empati. Förstår du logiken?

www.psykologiguiden.se/www/pages/
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-26 13:14:24 följande:
    SUCK...
    I så fall skulle varenda jävla legitimerad psykolog, världen över, vara just sinnessjuka om man tar din logik på att man måste vara "sinnessjuk" för att kunna först¨å "idioters" bevekelsegrunder.
    Fan rehabiliteringen av kriminella så ingår det i en del av rehab att just hotta dessa "bevekelsegrunder". 

Nej man "måste" inte alls vara "sinnessjuk" för att kunna förstå "bevekelsegrunder"  hos Hitler, Stalin, PolPot, Mao etc etc och deras bevekelsegrunder. Tvärt om, kan man detta så är det verkligen ett kraftfullt verktyg att eventuellt hinna i fram i tid för att stoppa om någon liknande situation uppstår igen i framtiden för då kan man eventuellt hålla koll på de subtila signaler/beteende den här typen av människor som går så långt att de är beredda att begå massmord för sin sak, och stoppa dem i tid.
    Vet du vad varenda legitimerad psykolog tycker och tänker? Har du pratat med dem? Annars tycker jag att det är ganska irrelevant vad du tror att de tycker. 

Vilka bevekelsegrunder hade de då? Hur kände de?
  • Solidaritet
    sjuttiofemman skrev 2015-02-26 19:46:11 följande:
    Och trots det behandlar de Sd som om partiet vore gjort av glas. Det säger en hel del om värdet i SVT som neutral media.
    De högervridna är nog betydligt fler. Speciellt kanske bland dem som bestämmer innehållet i programmen. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?