• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 07:24:06 följande:
    Att svära trohet och ed hit och dit är skitsamma. When the shit hits the fan så kommer inte många att stanna kvar i landet. Inte ens etniska svenskar som nog just nu känner att de bor i världens bästa land. Det är inte många som vill riskera sina och sina anhörigas liv för ett land. Inte ens politikerna.

Jag är som sagt lite tveksam till idén med trohetseder inför flaggor och liknande - det känns lite amerikanskt storvulet och osvenskt... MEN det intressanta är, att våra politiker (utom Sd) ALDRIG NÅGONSIN skulle vilja införa något sådant, av den anledningen att de INTE ANSER att invandrarna ska behöva känna någon lojalitet mot sitt nya land. De tycker att det är helt OK att det lever stora mängder människor här nu, som har sin lojalitet till ett helt annat land eller en helt annan världsdel, och/eller en helt väsensskild religion som dessutom i alla tider har stridit mot VÅR religion...

Förr i tiden for våra unga män till det Heliga Landet för att slåss mot islam - nu har vi frivilligt släppt in den religionen här. Ungefär som i skräckfilmer, där enfaldiga människor frivilligt öppnar dörren/fönstret och ber vampyren stiga in - något den inte skulle kunna annars. Och det tycker jag är skrämmande!
  • FDFMGA
    – Europa har ju länge sagt "vi kan inte ta flyktingar till Europa, vi ska hjälpa i närområdet" men hjälpen till närområdet har bidragit till att gränserna stängts eftersom grannländerna blivit överbelastade, säger Jan Egeland, generalsekreterare Norska Flyktinghjälpen, NRC.

– Det som händer är att fler kommer att dö inne i Syrien. Nu väntar tiotusentals människor på den syriska sidan av gränsen och om vi inte tar emot fler flyktingar från regionen så kommer gränserna fortsätta att vara i realiteten stängda, och då kommer många fler människor att dö och det sker medan vi alla står och ser på.

tinyurl.com/m22y3ry

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-14 07:52:54 följande:
    ? Europa har ju länge sagt "vi kan inte ta flyktingar till Europa, vi ska hjälpa i närområdet" men hjälpen till närområdet har bidragit till att gränserna stängts eftersom grannländerna blivit överbelastade, säger Jan Egeland, generalsekreterare Norska Flyktinghjälpen, NRC.

? Det som händer är att fler kommer att dö inne i Syrien. Nu väntar tiotusentals människor på den syriska sidan av gränsen och om vi inte tar emot fler flyktingar från regionen så kommer gränserna fortsätta att vara i realiteten stängda, och då kommer många fler människor att dö och det sker medan vi alla står och ser på.

tinyurl.com/m22y3ry
    Jag hoppas verkligen att denne Jan Egeland vill leva med dessa syrianer SEDAN också, när de väl fått komma till Norge. Jag menar, att han bor i Oslos motsvarighet till Rinkeby, och hans döttrar går i Oslos motsvarighet till Rinkebyskolan. Annars ger jag inte mycket för hans kärlek till denna folkgrupp...
  • FDFMGA
    Centurione skrev 2014-11-14 08:02:08 följande:
    Jag hoppas verkligen att denne Jan Egeland vill leva med dessa syrianer SEDAN också, när de väl fått komma till Norge. Jag menar, att han bor i Oslos motsvarighet till Rinkeby, och hans döttrar går i Oslos motsvarighet till Rinkebyskolan. Annars ger jag inte mycket för hans kärlek till denna folkgrupp...
    Först en liten parentes: syrier menar du förmodligen, syrianer är något helt annat.

I övrigt är jag väl medveten om att många sverigedemokrater liksom klibbar fast sin egen kvinnosyn och egna våldtäktsfantasier på andra.

Visst finns det en taskig kvinnosyn på många håll i världen, men jag betvivlar att Egeland tänker i samma banor som en svensk rasist - så du applicerar liksom ditt eget sinnelag på honom.

Jag kan inte svara för Egeland förstås, men för min egen del så ser jag mycket hellre att mina baran går i skola tillsammans med barn till muslimer än tillsammans med barn till sverigedemokrater.

Återigen, visst kan många som kommer hit ta med sig en taskig kvinnosyn men inte så till den milda grad som den hos vårt alldeles egna Boka Haram, SD.

Bara i den här tråden har vi ju ett flertal sverigedemokrater som fantiserar om våldtäkter - en SD-kommunpolitiker till och med om våldtäkt på barn, det är liksom som att SD fungerar som en katalysator för det mest primitiva inom människan.

Jag såg förresten att SD minskar i nya Novus, det vore inte dumt om det var början på en trend, det är faktiskt rätt obehagligt att så många låtit sig lockas ner i Åkessons skittunna.
  • sjuttiofemman
    FDFMGA skrev 2014-11-14 06:53:40 följande:

Jag har aldrig stött på en mer svenskfientlig organisation än SD - så de kan ju börja med sig själva.

Exakt! Och under ordet "svenskfientlig" kan man slänga in lite vad som helst som Sd ogillar. Som tex fri media och ett demokratiskt parlament. Det här är ytterst oroande och ett hot mot demokratin. Att inte media uppmärksammar detta mer är ett bevis på deras beröringsskräck när det handlar om Sd.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-11-14 09:19:57 följande:
    Exakt! Och under ordet "svenskfientlig" kan man slänga in lite vad som helst som Sd ogillar. Som tex fri media och ett demokratiskt parlament. Det här är ytterst oroande och ett hot mot demokratin. Att inte media uppmärksammar detta mer är ett bevis på deras beröringsskräck när det handlar om Sd.
    Jag hoppas att det vänder snart - man kan bli lite trött på att så många lockas av svenskfientligheten hos SD och av rasismen.

Sd-politikerns inlägg (08.02) är på något sätt själva essensen i SD:s människosyn, tycker jag - och ärligt talat - tänker man så kan man ju knappast gå rakryggad genom livet.
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-11-13 17:41:30 följande:
    Jag tror inte att ett sådant kontrakt - att man inte får flytta utomlands - skulle vara juridiskt hållbart. Utan det är PENGAR man får sätta emot. Om CSN-lånet samt kostnaden för utbildningen omedelbart förfaller till betalning när en person lämnar landet, så skulle det avskräcka.

Överhuvudtaget borde kostnaden för utbildningen i sig framgå mer tydligt, så att studenterna vet om vad de kostar och vilken förmån det är att få notan betald av staten. Det skulle göra dem mer tacksamma, och även få dem att ta sina studier på mer allvar. I England är det t.ex. så, att även om hemkommunen betalar för en utbildningsplats, så får studenten först en nota på hela kostnaden, och därefter får han ansöka hos sin kommun om att de ska betala beloppet till universitetet. Här i Sverige tänker inte ens de studerande på vad dom kostar samhället - de tar det bara för givet. De kan till och med ha en attityd av trotsiga skolelever som lärarna måste fösa på...
    Att ha betalt av alla sina skulder innan man får lämna landet för arbete i ett annat land betyder att de som är mer ekonomiskt besatta (rika föräldrar) får en större möjlighet att röra på sig än majoriteten av alla studeranden. Eller så blir det med bostadsmarknaden - föräldrarna går in och finansierar när barnen inte har råd med den egna insatsen. Alternativt att en ny nisch öppnas inom lånemarknaden (som i USA). 

Hur mycket det kostar att utbilda en elev samt att nå eleverna med denna information är snarare en kommunikativ och social fråga anser jag. Idag tar vi väldigt mycket för givet och har fått det så bra att vi har glömt att lön kommer från möda. Vår standard är högre än någonsin och ändå är vi inte nöjda eller kan tänka oss att det kanske kan bli lite bistrare tider under en period. Det pga av ekonomi som påverkas av ett globalt samspel som vi inte kan styra över helt. Men vår eviga strävan efter total kontroll, där vi ofta tror att vi kan ha det, gör att vi glömmer att livet och samhället har oförutsedda saker som vi aldrig kan styra över till 100%. Så vi kan skylla på invandring, för lättvindiga bidrag, kravlösa skolor, på konflikter i andra länder, på utförsäljning av svenska företag eller andra faktorer, De är inte de enda faktorerna i denna komplexa ekvation som är den globala ekonomin som styr och påverkas oss varken vi vill eller inte.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2014-11-14 09:41:06 följande:

Lugn och fin nu,

De långa knivarnas natt är på gång inom SD, snart imploderar de.

http://unvis.it/www.expressen.se/politik/sd-topparna-slass-om-makten-i-partiet/

Minskar vid nyvalet som alliansen tar hem segern i, sedan kan de sitta och grina i kapp med F? om vem som har minst att säga till om.

Fast det är kanske troligare med en splittring än att SD imploderar, fast effekten lär väl bli densamma.

Lite som de gamla kommunistpartierna, typ KFML och KFMLR
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2014-11-14 09:56:09 följande:
    Fast det är kanske troligare med en splittring än att SD imploderar, fast effekten lär väl bli densamma.

Lite som de gamla kommunistpartierna, typ KFML och KFMLR
    Det kan bli en situation med politiska vildar i riksdagen, SD och SD(r) typ.
    SD har ju fallit sönder tidigare, en grupp bröt sig ur och bildade Hembygdspartiet, en annan blev ju det nu avsomnade ND. Inte helt otroligt att några mer extrema bryter sig ut igen.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?