Audhild01 skrev 2014-02-23 13:48:24 följande:
Fast detta med den adopterade lucian har "ni" missuppfattat - och reportern som gjorde radioprogrammet om det, hade inte heller förstått orsaken till upprördheten. Däremot förklarade många det i kommentarfältet på Avpixlat. Både nu för ett par veckor sedan när de hade en artikel om radioprogrammet, och då när det hände 13 december 2012.
Det handlade alltså inte om någon fientlighet mot flickan som person, och inte emot den unge rapparen heller. Utan folk reagerade på det som blev bekräftat i det ovannämnda radioprogrammet, att SvT SPECIFIKT hade sagt till körledaren att de ville ha en mörkhyad lucia. Det spelade alltså INGEN roll om det fanns infödda tjejer i kören som var vackrare, hade bättre hållning, bättre scennärvaro, bättre sångröst eller någonting. De var ute ur leken från början för att det av PK-skäl skulle vara en svart lucia. Och detta sätter fortfarande mitt blod i kokning!!!
Flickan tycker jag faktiskt synd om. Men det var hennes föräldrars fel mer än någon annans, att de tillät detta. De borde ha ställ sig frågan, på vilka grunder dottern egentligen blivit vald. Och avrått henne från att anta erbjudandet. Det skulle JAG ha gjort, om min dotter hade kommit hem och berättat att lärarna hade utsett henne till skolans lucia - om jag själv hade vetat, att hon omöjligt kan vara den vackraste och mest lämpade flickan på skolan.
Hade SVT verkligen sagt till körledaren att de skulle ha en mörkhyad? Isåfall, vari ligger problemet. Hon måste ju assimileras och detta är ju bra?
Hur ska en utlännings assimileras om denne ändå alltid MÅSTE hållas i bakgrunden och aldrig ska få delta i något "svenskt"?