Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria
    mrstessan skrev 2014-02-08 15:41:16 följande:
    Det är det jag menar, att oavsett om man är en Sd hatare eller en Sdare fylld med hat är man bara okunnig och borde läsa på lite.
    Du utgår alltså ifrån att precis alla som är anti-SD är okunniga. Så vad ska man läsa på om? Och var någonstans?
    Mother cake
  • Velouria
    mrstessan skrev 2014-02-08 16:20:42 följande:
    Ja det utgår jag ifrån, att man genom okunnighet har egna uppfattningar och åsikter om ett parti man inte är påläst på. Och har man redan fått en åsikt har man svårt att ta in det positiva och ser allt ur kritiska ögon, Som i detta fallet, SD.
    Man är alltså påläst om man GILLAR SD, men okunnig om man INTE gillar SD. Intressant...

Hur kan du vara så säker på det?
    Mother cake
  • Velouria
    Dianne skrev 2014-02-08 16:54:22 följande:
    Fast DET skrev jag inte. Nu ljuger du igen! Det handlar om västerlänning kontra icke-västerlänning. Så vitt JAG vet, i alla fall (men jag vet ju inte allt om dejtingmarknaden numera), så går gränsen DÄR - det är inte en gradient efter hudton. De adopterade påverkas dessutom inte alls, de har exakt samma status som vita svenskar på den marknaden, om de är välanpassade, har skött skolan, har jobb o.s.v.. (Sedan finns det förstås enstaka personer som har preferenser kring hårfärg, hudfärg, ögonfärg av andra orsaker - och DE kan ju välja bort en vuxen adopterad. Men någon annan kan ju välja bort en svensk rödhårig och fräknig person av samma skäl - alltså personliga preferenser.)
    Allt det där kan ju en icke-adopterad invandrare eller flykting uppfylla.
    Mother cake
  • Velouria
    mrstessan skrev 2014-02-08 17:02:09 följande:

Jag antar att ni bara lyssnat på grodor som kommer ur partiets ledamöter? Men har ni någonsin försökt lyssna på vad de verkligen säger? Och om ni har gjort det, vad är det man hatar? Det är en tolkningsfråga, precis som det är när det gäller religioner, böcker osv. Alla hör samma sak, men hör vi `verkligen´ vad de säger?

Jag som är emot Moderaterna till exempel hör ju bara det jag vill höra, alltså det jag INTE håller med om. Men om jag ser bort i från att det är en moderat som pratar och lyssnar på det den personen säger så hör jag mer än det jag riktar kritik emot.

De som hatar SD säger "SD är rasister" och sen är det inget mer med det. Men jag  har inte läst någonstans någon som någonsin faktiskt kan lägga fram den faktan?

Hur kan man då höra vad de "egentligen" säger om man lyssnar på samma ord men tolkar allt så olika, likt religiösa texter? 

Det man hör, dvs de tolkningar man gör, hänger ihop med ens egen världsbild och referensramar. Därför kan man var mycket påläst om SD men inte hålla med dem. Eller till och med ogilla dem. Sedan måste man också förstå detta, att SD använder en mycket speciell retorik, de spelar väldigt mycket på folks känslor (känslan för att vara orättvist behandlad, nedtrampad, bortglömd, hotad, hatad etc.). Det är bara de som har samma känslor och tankar som en sverigedemokrat som faller för den retoriken och låter sig ledas till det som SD vill. 

SD underblåser rassim. Det går inte att förneka. Och de olika "grodor" som hoppar fram då och då (både från de som varit inom själva partiet och de politiker och sympatisörer som är utspridda i landet) är ytterligare ett tecken på vad för sorts diskurs SD för och ger upphov till. 
    Mother cake
  • Velouria
    mrstessan skrev 2014-02-08 17:23:00 följande:

Men kan det inte vara så att de som hatar SD faktiskt inte heller är medvetna om de problem SD tar upp? Att de som röstar på dom faktiskt ser, hör och är medvetna om vad som sker.

Hur förklarar Sd - hatare att brottsstatistiken ökat med åren, att misshandel och våldtäkt ökat lavinartat och att  vi samtidigt med åren  statistiken ökat fått större invandring. Är det en slump?

Och fortfarande ingen hänvisning om vad som faktiskt är rasistisk med partiet. Ge mig gärna motbevis, för jag är mottaglig för information.

Radda upp de problem som SD ser.

Hur förklarar SD själva brottsstatistiken?

SD underblåser rasism, fast de själva vill inte bli kallade för rasister. Största fokuset ligger på människor från MENA och muslimer. Istället för att jag ska sitta och googla åt dig så kan jag främst hänvisa till IRM som faktiskt orkar göra skärmdumpningar och på andra sätt hänvisa till originalkällor.
    Mother cake
  • Velouria
    Dianne skrev 2014-02-08 18:34:02 följande:
    KAN ja - men gör oftast inte. Dessutom följer det mer religiösa och kulturella värderingar, som personen blivit ingrodd med under hela sin uppväxt.
    Vad baserar du din "oftast inte" på? Och vilka nationaliteter tänker du på?
    Mother cake
  • Velouria
    Dianne skrev 2014-02-08 18:34:02 följande:
    KAN ja - men gör oftast inte. Dessutom följer det mer religiösa och kulturella värderingar, som personen blivit ingrodd med under hela sin uppväxt.
    Vilka religiösa värderingar tänker du på och hur sätter de (oftast) käppar i hjulen gällande de punkter du raddade upp förut? 
    Mother cake
  • Velouria
    "...om de är välanpassade, har skött skolan, har jobb o.s.v.."

Vilka religioner och kulturella värderingar sätter hinder för människor gällande dessa tre punkter?
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?