Speakers Corner skrev 2014-07-30 10:41:58 följande:
Jag lyssnar även om du skippar offerkoftan, men det finns något mellan offerkofta och hårdvinklingar och rena grundlösa påståenden som man ofta kan läsa om invandrare.
Rakt och realistiskt absolut, sen kan man fråga sig vems världsbild som är den verkliga, vi är alla färgade i det vi ser omkring oss.
Ingen äger sanningen.
Varför måste man peka åt ett håll?
Jag har aldrig upplevt det behovet, hur tror du det kommer sig?
Till att börja med så handlar det långt ifrån alltid om flyktingungdomar, som jag förstått det så handlar det ofta om andra generationens invandrare.
Ska dom vara mer tacksamma för det fina samhälle som Sverigen ändå är, än vad andra infödda ungdomar är?
Varför det, visserligen så gav vi deras föräldrar en fristad,men det gäller ju inte dom, dom är födda här.
Men till skillnad från andra ungdomar som växt upp på "fina gatan" så har dom betydligt sämre utgångsläge, dom har sämre ekonomi i regel, sämre boendestandard, sämre skolor, osv, osv........det är inga ursäkter, det är förklaringar, om man inte kan se vart det kommer ifrån kan man inte heller åtgärda problemen.
Självklart ska man satsa på dom här områdena, om man inte tycker det är ok att människor lever under olika förhållanden beroende på ursprung, så av ren självbevarelsedrift.
Men jag tycker att det är en vämjelig åsikt att vissa medborgare i vårt land ska leva på en sämre standard enbart pga ursprung.
Vi är alla människor, så istället för att sänka dom som har det sämst ännu mer, så ta en titt på dom som har det bäst.
Dom rikaste i vårt land har ökat sina tillgångar enormt dom senaste åren.
Ta en titt på hur alliansen medvetet gått in för att öka klyftorna.
Slå inte på den som ligger.
Jag vill ändra din liknelse, om du blir uppplockad av ett lyxfartyg, så är det klart att man inte kräver lyxhytten,men kanske man inte heller blir lycklig av att sova på däcket utomhus längst ner i båten, resten av livet och vara utsatt utan möjlighet att nånsin ta sig upp samt bli anklagad för alla fel som uppstår på båten, om nån blir bestulen är det du som blir anklagad och dömd för det.
Det är en bättre och mer verklighetsnära liknelse.
Kul att du tar upp det här med hundar, jag har sysslat med hundar hela mitt liv och läst på om vargars beteenden.
När du tränar en hund så handlar det alltid om en kombination av förtroende och respekt, ge och ta, den som inte behandlar sin hund väl får antingen en strykrädd hund som är en ögontjänare eller en hund som revolterar/gör upplopp.
Dessutom i en vargflock så kan den där ranglägsta få kliva upp och visa framfötterna och ta ledningen i ett sammanhang där den är kunnigast, t ex kan en ranglåg varg vara en hejare på att jaga bäver då lyder alla andra den vargen just vid bäverjakt.
Vidare så respekteras även den ranglägsta i vissa sitautioner, om hunden t ex har ont, det har jag sett vid ett flertal tillfällen på mina egna hundar.
Trycker du in en ranglåg hund i ett hörn utan nån väg ut så är risken stor att du blir huggen/det blir upplopp.
Det handlar om tillit, det vet en bra flockledare.
Och människor är ganska lika men ändå så oändligt mycket mer komplexa.
Absolut, mellanting öär bäst, men även mellanting blir sågade som rasistisk tyvärr.
Peka åt ett håll? För att det är där makten finns, tror jag. I de egna leden.
Pekas det bara mot samhället, så blir det en sanning till slut att ALLT är samhällets fel, det ser man ju rätt ofta besvis på.Att inte bli insläppt på krogen=rasism, att bli stoppad utan biljett på tbanan=rasism, att bli haffad av polisen=rasism, osv...
Där kommer man ju inte tillrätta med problemen.
Inte sämre standarn pga ursprung nej, men vem ska avgöra det? Alla svenskar har inte samma standard heller.
Och det är väl inte ok att man ska kunna landa på arlanda rakt in i en medelklass-standard, eller vad menar du? Snacka om att det skulle skapa ännu mer motsättningar.
De sover int längst ner i båten, som sagt, sverige är generöst och bistår med allt man kan rimligen behöva...eller hur.