Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jo, jag har barn i skolan.

Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.

Min uppfattning är att ni sverigedemokrater "pissar" på allt och alla i syfte att få Sverige att framstå som ett land i fritt fall.

Det enda som tycks befinna sig i fritt fall är SD-sektens moral.
    Ok, vi är på det planet nu? Detaljnivå.
    Absolut. Det finns fantastiska människor i vården, som sliter som galningar och gör ett fantastiskt arbete, och jag har själv massor av positiva erfarenheter.

Men det är väl just tack vare dessa fantastiska människor som det är bra,men vad har de för förutsättningar idag. De arbetar ofta i uppförsbacke med usla resurser .SÅ du ska inte bara ta in det du serveras, utan ha lite koll på hur det tillagas också.
    Anledningen att du fått bra vård är att de finns, men hur länge orkar de?

Det är det där jag menar med att sila verkligheten...bakom fasaderna kan det finnas problem, allt är inte bara vad du ser och får.

Ta sig fem minuter och läs detta. Vill du veta mer finns massor av berättelser där ute, bara att googla.

vardforbundetbloggen.se/vastbloggen/2014/07/07/natt-pa-akuten-2014/

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 11:32:21 följande:
    Du frågade om jag har barn i skolan och jag svarade. Detaljnivån beror alltså på din frågeställning.

Annars är jag medveten om att vi har haft ett systemskifte i Sverige där fokus i långt större utsträckning nu ligger på den enskilda individens förmåga än som tidigare samhällets skyddsnät.

Jag kopplar inte den förändringen till invandring överhuvudtaget, utan till att det under några årtionden blåste nyliberala vindar i Sverige.
    Barn OCH vården pratade vi om.
    Men jag fortsatte inte om skolans situation utan pratade om vården, eller hur.

Du lät som att det var hur bra som helst...vilket det inte är.
    Att vi ännu fortfarande får bra vård är som sagt  pga änglarna vi har där, som täcker upp..trots en sjuk situation, det är DET som är det dåliga med vården, inte det du ser och får just nu.

Och detta är ett faktum som många vårdanställda bekräftar, och inget som är lösa rykten som SD-folket hittar på.

Och det gjordes inga kopplingar till invandringen i inlägget du svarade på heller....den kopplingen gör du själv....nu.

Det handlade om Sverige-fritt fall, inget annat.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 12:48:47 följande:
    Ingen koppling. Nja, jag ser nog ett flertal kopplingar. jag stryker under dem för din skull
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:
    Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!

Ja men inte i din och min diskussion.

Men ok, vill du dit ändå, så är det givtvis så att kopplingar finns eftersom man knappast kan ta hand om andra så bra om man själv går på knäna, och kanske inte heller SKA bjuda in som om vi hade obegränsade resurser och agera som om vi själva har allt på det torra och nu kan fokusera på resten av världen.
    Då blir det lite som att bjuda in vännerna till stor fest och duka upp i vardagsrummet för alla pengar man har, medan det i sovrummet läcker från taket och är stopp i avloppet i käöket, men det hade man inga pengar kvar att fixa.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-08-07 16:02:46 följande:
    Jo, jag är medveten om att du tycker att invandringen dränerar Sveriges ekonomi.

Jag delar inte den uppfattningen. Sverige är på det hela taget ett mycket välmående land - och det stora flertalet av oss har det hyfsat bra ekonomiskt.

Att vissa grupper som långtidssjukskrivna och arbetslösa har fått det sämre är konsekvensen av en politik där man anser att vi behöver såväl morötter som piskor.

Det finns en baksida på myntet "det ska löna sig att arbete" och på den står det att det ska svida lite i skinnet om man inte arbetar.
    Du har rätt, moderaternas politik är något annat och den försämringen hade skett oavsett. Det vet jag,

Men det är inte gratis att ta hand om tiotusentals människor som varken arbetar eller bidrar .
    Och om man söker info om allt som är eftersatt i samhället och som vi borde åtgärda, så blir den listan tyvärr rätt lång.

Och det finns många utslagna i samhället som öht inte tas om hand idag, medan man har total fokus på  "socialt utanförskap" när det gäller folk som både har bostad mat sjukvård och utbildning gratis.

Lite skillnad mot att vara hemlös och utslagen kan jag tycka. Eller att vara pensionär och inte ha råd att hämta ut medicinen ens.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-08-08 04:46:35 följande:
    Jo, det där är ju det ALLRA värsta. Att de inte visar någon tacksamhet. Så skulle man ju inte göra själv, om man blev tvungen att fly Sverige av någon orsak och blev mottagen och omhändertagen i något annat land. Fick en fullt utrustad modern lägenhet, bidrag som räckte till både god mat och hyfsade kläder och fritidsaktiviteter... Om man inte behövde göra annat i flera år än att sitta på skolbänken och lära sig språket, alldeles gratis... Då skulle man ju inte löna det, genom att gå ut och misshandla och förgripa sig på landets invånare... Helt sinnessjukt. 
    Nej, och var det enstaka i en grupp, om vi nu var flera,  som gjorde det så så skulle vi stoppat dem, Sagt åt, blivit oroade dels för det egna ryktet och dels förbannade för att vänligheten vi bemötts av får det tillbaka.
  • realist14
    Digestive skrev 2014-08-08 20:40:31 följande:
    Ja, lite som att fotbollsklubbarna skulle ta över makten för att de, visserligen är splittrade men har vissa gemensamma intressen. Tänk om fotbollspel börjar tillåtas överalllt!?!? Tänk traffikproblemen och läktarkaoset när hela Sverige blir en fotbollsplan!! För det måste ju fotbollsklubbarna vilja och supportrarna, de är ju helt frälsta och minst sagt fundamentalister som viger sitt liv åt fotboll och dess kulgu, klart de unisont vill sprida detta, kanske via revolutipn. Jag kan inte rå för din och andras misantropi och misstänksamhet..

Det är såklart en sak som skapar motsättningar men att utgå ifrån att det är så, som en slags standard som knappt har undantag - det formuleras gärna så här - det ser jag gärna solida bevis på.

En standard som påverkar väldigt mycket, räcker inte det. Även om vi snäppar upp det lite från "knappt några undantag" till "några undantag", det är illa nog eller hur.

Ska vi öht tllåta den sortens indoktrinering som bör ha vansinniga följder då varken respekt mot oss eller någon slags integrering möjliggörs?

Vad menar du med solida?
    Är lite uppgiven i de fallet, pk-ligan ( som jag lite elakt kallar dem) är inte intresserade av att få veta, de vill inte veta, men de efterfrågar alltid länkar statistik och bevis av olika slag men när man lägger fram det så ska det i regel alltid viftas bort, bortförklaras, eller i värsta fall idiotförklaras. Statistik om tex ökat våld från säkra källor bemöts.
    - ääeeeh...de anmäler ju invandrare meeer.
    Statistik om ökade våldtäkter i landet.
    - äeeh det anmäls ju bara mer nu, det är samma antal som på 50-talet ( jo tjena)
    Statistik om att vi ligger i topp snart, i världen, vad gäller våldtäkter.
    - äeeeh det anmäls mycket här för att kvinnor vågar anmäla här,

Så.......det är hyfsat meningslöst...kan vi säga. Lite ot....du kanske inte alls är sådan, sannolikt inte.Men du raljerar lite friskt med ditt exempel, som knappt alls var relevant, det är ytterligare ett symtom som kommer till när motargumenten tryter, tyvärr....................

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-08 20:44:34 följande:
    Och det är precis så det är här också med våra invandrare.
    Ett ytterst fåtal som missköter sig och dom ses inte med blida ögon på av andra invandrare.
    För dom vet ju hur snabbt generaliseringar och extrapoleringar uppstår.

Så vad gör de?? De med  de oblida ögonen?  Som i din teori dessutom är i extrem majoritet och borde ha en enkel match........ va, berätta????????????????

Ser vi demonstrationer på stan?
    Höll de kidsen hemma på natten då det var upplopp.
    Är de aktiva på diskussionsforum där ofta unga invandrare beter sig ( inte här dock)
    Skriver de insändare och uppmanar sina egna?
    Agerar de mot de religiösa ledarna som indoktrinerar unga killar och omöjliggör både deras respekt mot oss och deras intgegration?
    Har de koll på sina killar, som är de som håller hela förorter under sina lagar.

Nej jag ser inte detta, läser inte om det, hör inget om det.

Du får gärna hänvisa till lite länkar, som gjort att din världsbild är såå positiv i det fallet. För du har ju läst massor om det antar jag..eller tar du saker för givna bara?

• realist14
    Kunigunda skrev 2014-08-07 20:43:08 följande:
    Det finns dömda brottslingar i alla partier. Dock är det SD som grundar sin politik på att man ska ta krafttag mot brottslighet och genom att peka ut invandrare som mer kriminella än andra. Ändå har partiet tvingats aktivt rensa ut kriminella ur partiet, för att gå från 24 % till 10 % förtroendevalda med tidigare domar. Det är ju journalister (för SR, AB, Expressen etc) som sammanställt dessa undersökningar och SD brukar försvara sig med en blandning av att "det där tror jag inte på" och "det är inte Jimmies bord". Om jag lägger upp något här kommer du bara ropa pk-media.
    Och det finns de som uttalar rasistiska saker i alla partier.
    Men baara Sd som får rasiststämpel och det blir mer rabalder om någon av de säger något.

Rensa i partiet gör alla, det har funnits massor av roliga exempel på sådant genom tiderna.
  • realist14

Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:01:36 följande:

Jag vill veta,
    Men frågar jag någon ur rasistligan, (som jag lite elakt kallar dom) så får jag förvrängda och vinklade svar, och ibland rena lögner.
    Det gör att ni inte är trovärdiga i det ni säger, när ni överdriver så förbaskat.
    Kan du inte förstå det, ni skjuter er själva i foten.
    Vad överdrev jag? Berätta gärna.

Läs vad denna kloka kvinna berättar, du tror kanske mer på henne än på mig.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2416070-att-bli-integrerad-i-sverige-gar-hur-bra-som-helst

• realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:03:36 följande:
    Om du ska hålla på och vara sarkastisk kan du debattera med nån annan.
    Du gör mig bara irriterad och inte ett dugg sugen på att förklara mitt sätt att tänka runt det här.
    Bemöt mig med respekt nästa gång så kommer vi längre.
    Var mer upprörd där än sarkastisk, faktiskt..och jag undrar det det där.
    Om rädslan är så stor för effekterna av vissa sanningar, så kanske det inte går öht att ha en debatt.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?