Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-07-26 10:31:18 följande:
    Fråga Kent Ekeroth och metallrörstrion.
    Frågar om din åsikt. Vad tycker du?
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-07-26 11:12:51 följande:
    Ja, jag håller med men vi kanske inte menar detsamma med krav på anpassning.

Min uppfattning är att det åtminstone historiskt har funnits alltför mycket kulturrelativism som bottnat i svensk självgodhet i vårt bemötande av invandrare, det vill säga att vi inte alltid ställt samma krav på invandrare som på svenskfödda. 

Jag tycker inte att det är fel med krav på anpassning, tvärtom - vi människor är beroende av att vara behövda i en mängd sammanhang, inklusive det sammanhang man ingår i med gemensamma normer och lagar.

Så ja - för mig - och som jag uppfattar det i allt större utsträckning för det svenska samhället - är det en självklarhet att de som kommer hit måste lära sig att "orientera sig" i det svenska samhället och att respektera våra normer och lagar.

I mitt tycke måste integrationspolitikens fokus fortsätta att avlägsna sig från det kulturrelativistiska "Vad kan vi göra för dig?" till en försvenskad variant av Kennedys "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för ditt land."
    Respektera och följa sveriges lagar menar jag, samt att rejält utbilda framför allt unga killar och ha råkoll på vad deras religiösa ledre tutar i dem. Och utbilda i moral och etik.
    Viktiga bitar.

Du har så rätt, anpassning är tillhörighet. Enkel matematik, men det törs inte politikerna vara raka med.
    I samhället är det de som gäller, vilken arbetsplats du än kommer till, vilken skola du än går i. osv..

• realist14
    Tengel skrev 2014-07-26 20:55:08 följande:
    Blir så full i skratt när SDare och andra börjar prata om "PK-sidan" Det är precis sånt som får er att låta som sektmedlemmar, fattar ni inte det?  Ni har minsann genomskådat allt och ser sanningen och alla som inte delar er åsikt (väldigt många) är hjärntvättade av PK media haha!

Blir nyfiken, vad är det alla sd.are har missförstått med invandringspolitiken? Vilken genomskådad sanning är helt galen?

Hör ofta liknande påhopp som dina men aldrig någon förklaring, men nu har du chansen. Världen väntar med spänning.

• realist14
    Tengel skrev 2014-07-26 21:47:10 följande:
    Jag nämnde väl inget alls om invandringspolitik i mitt inlägg?
    Det jag menade var att när man klumpar ihop alla som är av annan åsikt än en själv och kallar dem t.ex PK-sidan, blinda får som inte förstått "sanningen" eller liknande så låter man väldigt mycket som en sektmedlem.
    Gå in på något forum om chemtrails eller liknade det är samma tankesätt där.
    "New ageare" brukar också ofta resonera på detta sätt.
    Det är så himla enkelt att anse sig ha den absoluta sanningen och avfärda alla andra som "hjärntvättade".

Det förekommer så ofta och det går liksom inte ens att föra en vettig diskussion med en sådan person. Det är lika dumt som att påstå att ALLA som röstar på SD är rasister och hatar invandrare punkt slut. Det gynnar inte en debatt det blir bara löjligt.

Vet inte om du missade det men de jag syftade på var många av de som hänger just på forum och inte SDare generellt.
    Nej det gjorde du ju inte, jag gjorde väl kopplingen pga den tråd vi befinner oss i.
    Och att det mestadels var riktat till sd-folk.
    Annars hade jag direkt hållt med eftersom jag ser samma fenomen på alla sidor .

Det ock oförmågan att föra en diskussion i kombination, dvs bara vräka ur sig klychor, är inte kul att möta.

Men allra värst är nog oförmågan att se kritistk på händelser i samhället, en del har som sin yttersta uppgift att försvara ALLT. Och blir de bortdribblade där så börjar de att bortförklara istället.....dvs vissa grupper, företeelser, tillstånd, är fridlysta.

Då kommer man inte särskilt långt, och just i det..........kan jag ibland få lust att prata om hjärntvätt även jag eftersom det kan vara så tydligt negativa företeelser och det ska ändå bagatelliseras och försvaras, bara för att man SKA; Sannolikhteten att personen i grund och botten tycker att det är en bagatell, måste i just det fallet vara rätt liten.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-27 00:44:08 följande:
    Fast det där gäller ju ALLA högt uppsatta politiker. Kommer du ihåg Mona Sahlins fantasipris-modeväska, och hennes resa till Mauritius? Samt att hon tar alla tillfällen att smörja kråset på Nobelfester och andra festligheter hos Kungen - fastän hennes parti vill avskaffa "tronen, altaret och penningpungen"..?

Eller Göran Persson som tog fantasipriser för att leda konferenser och hålla föredrag under den eran, då det var modernt... och blev storgodsägare - rena Patronen! - efter sin avgång som statsminister..? Vad tror du att de ursprungliga S-väljarna - statare och fabriksarbetare - hade sagt om det..?

Sedan kan vi ju ägna en tanke åt förra kommunistledaren, som gjorde pengar på att sälja bostadsrätter, samt hade sitt barn i en fin, dyr friskola... Obestämd

Eller Gudrun Schyman som använde svart tjänstefolk, för att slippa betala skatt till vårt gemensamma välfärdssamhälle - som kommunisterna vurmar så mycket för officiellt...

Ska jag fortsätta..? Tomte
    Finns massor
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-27 00:36:08 följande:
    En VÄLAVLÖNAD POLITIKER.
    Vilket scoop, ring pressen.
    Och politiker som inte är arbetarkklass, lika ovanligt det. Not,
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-27 00:36:08 följande:
    Du har glömt att svara på ett par frågor jag ställt.
  • realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-27 09:34:06 följande:
    Ja, det var ett väldigt dumt argument från Dorian att peka ut just Åkesson. Det är ett generellt problem att högt uppsatta politiker står för långt ifrån sina väljare - att de har det så bra att de inte kan förstå hur vanligt folk har det... Den största naiviteten tycker jag att man finner hos de borgerliga partierna och i synnerhet M. Där finns många som är födda med silversked i munnen - som haft en trygg uppväxt och vägen utstakad. Som aldrig behövt vara oroliga för att pengarna inte ska räcka månaden ut...

Sd har i alla fall den stora fördelen, att många politiker har haft vanliga arbeten (och har fortfarande, när det gäller de flesta i kommun och landsting). Jag känner byggnadsarbetare, målare, industriarbetare, slaktare, sadelmakare, frisörer, kockar, undersköterskor, personliga assistenter och kallskänkor...
    Väldigt dumt eller väldigt väntat.

Politkerna hamnar i ett utanförskap, med sina förmåner och löner, och det går väl till en viss gräns och sedan tappar de helt taget om verkligheten.

Sedan ska de sitta och bestämma över folk som lever i konsekvenserna av deras egen politik, konsekvenser de aldrig behöver nudda ens själva. Blir lite fel.

Kan avhjälpas om de trots allt har empatin kvar och en fot kvar i verkliga livet, men hur många klarar det? Hur stor arbetsplats är regeringskansliet? Ganska hög andel ändå som tas med handen i syltburken, jämför med ett vanligt kontor och det hade varit en väldigt udda arbetsplats..

• realist14
    Jeaninne skrev 2014-07-27 09:55:46 följande:
    Japp.

Det pratas mycket skit om Sd-politiker, och det mesta är inte sant. Det finns dock en sak som oroar mig, och det är de många unga männen i ungdomsförbundet (varav vissa dessutom redan sitter i KF, LF, lokala partistyrelser o.s.v. för moderpartiet), som går in för politiken som en karriär ifrån tidig ålder. De läser sådana ämnen som nationalekonomi, statsvetenskap och juridik - vilket I SIG inte alls är illa att ha med sig.

Men det oroar mig att de inte skaffar sig riktiga yrken, riktiga jobb FÖRST - utan att de går in för att vara politiska broilers... Det finns ju också en risk då, att man ser till egennyttan i sina beslut mer än vad som är bra för landet. Om man är rädd att inte bli vald, rädd att inte få sitta kvar nästa mandatperiod - och inte har något yrke att falla tillbaka på.

Så är det naturligtvis i alla partier, men i Sd har det inte varit så från början. Utan där har folk som sagt levt i verkligheten i många år innan de började med politiken, och det som drev in dem i politiskt arbete var ilskan över hur samhället börjar se ut. Omtanke om barnen och barnbarnen. Inte karriärlystnad. (Därmed inte sagt att det inte kan gå hand i hand.)
    Det borde vara en rekommendation, minst tio år i yrkeslivet. Av flera skäl.
  • realist14
    Philipsson skrev 2014-07-27 10:13:43 följande:

Sen verkar ju inte Dorian ha fattat skillnaden mellan medelklass och överklass. En som tillhör överklassen föds ju rik, vilket inte gäller medelklassbarn.

Problemet med feta löner/arvoden till poiltiker, är att politiker som förspråkar ekonomisk jämlikhet,när de väljs in i Riksdagen, i regel direkt gör en klassresa uppåt (bortsett då från idealister som Branting & Palme, som ju tillhörde överklassen, men representerade sossarna). Helt plötsligt tillhör de inte längre den klass vars folk såg till att de blev invalda! För borgerliga politiker innebär inte detta nåt "problem" medan det för vänsterpolitiker gör att deras trovärdighet kan ifrågasättas.

Det krävs nog en stark grundläggande självkänsla om man ska klara det, och att man sökt sig till politiken av rätt skäl.

Det ska ju inte heller bli ett slags kändisskap med i paketet, utanför att man är känd som politier dvs.

Finns förbättringspotential där kan man säga.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?