LadyInRed skrev 2014-02-01 13:59:29 följande:
Jag tror att SD i slutändan hamnar kring 14% innan det vänder, efter ett par år där de fått möjlighet att ställa till för mycket oreda. Högerblocket skyr dem som pesten för tillfället men tongången kommer ändras inom ett decenium eller så efter att de har insett att SD röstar med dem i ca 80% och inte tvärtom som som gargongen är idag.
Nej, det tror jag inte.
Det är inte så svårt att förstå att SD har analyserat sin roll i politiken korrekt, med fokus på nolltolerans mot rasism och socialkonservatism som metod att kunna attrahera andra väljargrupper och att kunna nå politiskt inflytande. Men vad hjälper en korrekt analys om man inte förmår att anpassa sig till den.
Visst, ett parti som uppfattades som invandringskritiskt utan rasistiska förtecken och relativt moralkonservativt men utan överdrifter skulle säkert kunna etablera sig på allvar i svensk politik och framförallt locka borgerliga väljare, men även en del socialdemokrater och drssutom kunna fungera som en möjlig borgerlig samarbetspartner.
Men imagemässigt är SD ljusår från detta. Det går inte att klona Åkesson och ersätta varenda övrig SD-politiker på riks eller kommunal nivå och med en Åkessonkopia.
Av någon märklig anledning lyckas partiet inte ens ta det första stapplande steget mot att bli mer salongsfähigt, att klippa banden till Ekeroth och sajten avpixlat.
Dessutom är ju många sverigedemokrater mycket nätaktiva - vilket faktiskt bara förvärrar imageproblemet. Det är liksom fel personer som är aktiva, i den mån de inte diskuterar politik så verkar de främst gnälla över att det måste vara något fel på Sveriges kvinnor som inte finner dem attraktiva.
Kvinnornas riddare Anton gjorde ju ett sällsynt inhopp i den politiska diskussionen idag - det är sådana debattörer SD skulle behöva på nätet eller typ Vitryssen som åtminstone har kunskaper och bitvis kan glimta till med en viss självdistans.
Men om du tittar på inlägget ovan mitt - så har du den typiska SD-representanten.
IMAGEPROBLEM, vore ett lämpligt alias, kan jag tycka.