Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-08-12 23:56:56 följande:
    Du borde konsultera ordboken först, om du nu vill använda ord du inte behärskar.
    Äldre person som skadar och kränker yngre person. Pennalism.

Tack och lov är dina preferenser till uppfostringsmetoder olagliga.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-13 22:54:30 följande:

Haha.

SD har, som enda parti, valt att inte stå med (och därmed slippa betala 52 000 kr) i den broschyr på lättläst svenska som ska delas ut i 80 000 exemplar och är tänkta att konsumeras av människor som av någon anledning har svårt att klara av jobbiga texter.

Småaktigt såklart. Det tycker jag och det tycker nog alla andra också - kan t.o.m. tänka mig att det finns folk inom partiet som vrider på sig av olust över den inkompetens som visas upp av den som fattade beslutet att skippa detta. Inte minst med tanke på symbolvärdet.

Men. TV4 ger just i detta nu övriga partier och ett antal sakkunniga plats att, med en stor portion skadeglädje, verkligen betona hur fruktansvärt illa detta är av SD. Återigen gör man det där som jag har stört mig på hela tiden - det räcker inte att låta SD göra bort sig av egen kraft, utan man ska verkligen skriva Svensson på näsan att här och nu har det hänt något OFÖRLÅTLIGT: Folk ska inte behöva ta ställning själva, utan det fixar (i det här fallet) TV4. Och samtidigt får SD ännu ett helt onödigt utrymme att spela ut martyrkortet.

Man märker att valet närmar sig. 

Varje gång SD gör bort sig ska man alltså tala tyst om det i media. Varför det och på vilket sätt skriver man Svensson på näsan genom att ta upp SDs fadäser? Svensson har väl inte sanktionerat att SD inte är med i broschyren.

SD tycker att allt vansinnigt de gör och sedan får kritik för är en resultatet av en (media)sammansvärjning. Det handlar förstås om ansvarsförskjutning. De är som ett gäng gnälliga skitungar som ertappats med handen i syltburken.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-14 00:11:30 följande:
    Inte tala tyst om det, nej. Men lämna mer utrymme åt att låta folk tycka och tänka själva. Och sluta hänga fram offerkoftor.
    Det är inte alls svårt att tycka och tänka själv samtidigt som någon annan gör det. Jag gör det hela dagarna.

• nihka
    FDFMGA skrev 2014-08-14 10:21:54 följande:
    Nihkas förklaring är korrekt enligt Nationalencyklopedin.
    Det handlar också om inställning.

För den som tycker att en "dask i baken" är en uppfostringsmetod som tillför något positivt är det förstås längre till att se den typen av kränkande handling som pennalism. Den som däremot ser daskar i baken som en systematisk förnedring utförd av en person i ett fysiskt och psykiskt överläge mot någon i ett dito underläge har lättare att se kopplingen.
  • nihka

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-14 16:26:32 följande:
    Vadå? Menar du att det inte är Svenne Medelsvensson och Nisse i Hökarängen som åker ner och strider för IS?
    Nej, det är givetvis nästan uteslutande människor med stark koppling till landet i fråga som frivilligt åker och strider med någon av sidorna med risk för att dö. Det är tämligen överflödigt att poängtera.

• nihka
    Philipsson skrev 2014-08-14 22:07:16 följande:
    Du verkar ju vara totalt obildbar. Begriper du inte att föräldrar som slår sina barn aldrig kan sägas ägna sig åt pennalism?

Pennalism är kamratförtryck, d.v.s. när äldre kamrater på skolor, militärakademier o.d., tuktar de yngre med våld. Som på Stjärnsberg (Solbacka) i Jan Guillous roman Ondskan t.ex., eller el Colegio Militar Leoncio Prado, där Vargas Llosas roman La ciudad y los perros utspelar sig.
    Jepp och när fotbollspelare mfl, mfl gör likadant och jag ser ingen större skillnad när förtryckaren är förälder med samma uppsåt. Jag har nog ett lite friare och självständigare tänk och är inte lika PK som du.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-14 22:27:01 följande:
    Jo jo. Men "svenskar" måste det minsann stå. Eller?
    Vad tycker du att det ska stå om de är svenska medborgare? De står ju under svensk domsrätt när de återvänder hit och ska inte utelämnas eller dylikt om man kommer fram till att de har gjort något brottsligt.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-08-14 22:13:55 följande:
    Däremot menar jag att det är absurt att aga är förbjuden.
    Klart du gör. Det går helt i linje med så mycket annat du kommer med.

• nihka
    hezekiel skrev 2014-08-14 22:21:48 följande:
    Är nog snarare personens tro och inte geografisk härkomst som är den gemensamma nämnaren för dom här personerna.
    Ja, när det gäller IS verkar det så.
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-08-14 22:55:26 följande:
    ...och hur galet är det på en skala..? Att man inte kan utvisa dem, menar jag. Detta är ytterligare ett bevis på att vi delar ut medborgarskap alldeles för snabbt och kravlöst. Känner man fortfarande ett så här starkt engagemang för sitt hemland, så är man inte mogen att bli medborgare i Sverige...
    Vi kan utvisa människor som begår grova brott även om de fått svenskt medborgarskap. Om det går att verkställa beror på om ursprungslandet tar emot dem.

Alldeles oavsett människor som ansluter sig terroristnäverk kan människor givetvis känna stark tillhörighet med fler länder än ett. Det är inget konstigt med det alls. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?